Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Even voorstellen, toekomstige Enduro rijder en op zoek naar motor/info  (gelezen 7099 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Beste Mensen,


Ik ben nieuw op dit forum en zou me graag even voorstellen. Ik ben Robin, 27 jaar en kom uit Noord Limburg. Ik rij al sinds mn 18e motor en ik heb verschillende motoren gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar Allroad, en daarmee op reis met het tentje achterop. Ik heb een R1150GSA en een KTM 990 Adventure gehad. Momenteel heb ik een Honda VFR750 als goedkope tussenoplossing naar een volgende allroad (Ik weet nog niet wat).


Nu heb ik begin dit jaar een beginners Enduro training gevolgd in Bilstain op een KTM Freeride 350 4T, en ik ben verkocht. Ik was al heel lang geïnteresseerd in Enduro maar wat mij tegenhield is de beperkte mogelijkheden (naar mijn idee) om in Nederland en omringende landen legaal offroad te rijden. Toch zie ik op het forum dat er eea wordt georganiseerd gedurende het jaar en er zeker mogelijkheden zijn.


Ik ben nu dus op zoek naar een Enduro motor, en ondanks dat ik wel eea weet over motoren en motorrijden blijkt enduro toch een andere, voor mij nieuwe tak van sport te zijn waar ik niet veel van weet. Ik ben 1.93m lang en de KTM Freeride was wat klein voor mijn lengte. Mijn budget/denkrichting is +/- €3000 (liever goedkoper, maar ik hou er niet van om rotzooi te kopen waar ik achteraf spijt van krijg). Ik zoek een motor op kenteken zodat ik ook kan deelnemen aan ritten die (deels) over openbare weg gaan. De motor is wel voor erbij en ik hoef er dus niet volbepakt mee op vakantie te kunnen (maar meerdaagse enduro ritten zouden mogelijk moeten zijn, daarom denk ik ook beter 4-takt). En de motor moet zeker geschikt zijn voor Bilstain, zandafgravingen etc. Hebben jullie tips/ideeën voor een motor?


Alvast bedankt en ik kijk ernaar uit om na vele asfalt (en wat allroad) kilometers eindelijk aan het Enduro avontuur te beginnen!


Groeten, Robin




Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Robin...
Er was onlangs nog eenzelfde discussie hier op t forum....
Even zoeken...
Maar zat info....
Succes met je zoektocht en keuze!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Voor bilstain etc zou ik zeggen een 250ish is meer dan zat. Wil je ook langere ritten en enduros/otr kom je meestal al gauw op een 450 ofzo aan. Afhankelijk van je gewicht, maar je bent in ieder geval lang las ik, en rijstijl, kan een 250 dan tekort komen --> testrijden.


En welkom natuurlijk!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Voor dat budget zou ik kijken naar een KTM 525 exc of een 640 lc4, daar kan je van alles mee doen en zijn betrouwbaar.
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Als je toch 1,93 bent kun je gerust een aantrapper nemen b.v. XR400 perfect ding voor wat rond te sputteren of als je gevoelig bent voor groot neem je een TT600, als je een paar jaar verder bent zijn de rollen mogelijk omgekeerd en wil je wellicht naar een EXC of 690.
Leuk ding b.v. deze http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=20793.msg272985#msg272985
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/261922/0/Hoe-kies-ik-mijn-eerste-crosseroff-roadall-road-1.html

Je wilt zoals zo vele het omogelijke  , mogelijk maken.
meerdaagse ritten met een tentje achterop aan de ene kant
en aan de andere kant ook naar bilstain en groeves/afgravingen

om beide goed te kunnen doen heb je daarvoor 2 verschillende motoren nodig (IMO)

ook praat je over enduro , wat bedoel je daarmee?
enduro als echte enduro wedstrijden , extreme enduro of gewoon offroad rijden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Enduro als enduromaniacs? En asfalt?

Ik vermoed dat je dan een 6-versnellingen wide ratio bak wilt zodat je zonder aanhanger in Limburg kunt rondneuzen. Kom je richting Roemenie dan moet je gaan denken aan echte enduro vering. Het is daar best wel extreem en uitgesleten door het vele rijden van de anderen. Met een aantrappertje van 20 jaar geleden martel je jezelf; let op, ik zeg niet dat het niet kan, maar het is niet leuk als je in een greppel of op een helling in een geul vaststaat met 10 vrienden achter je. Weinig plezier.

Stel je wilt idd in Roemenie de hele dag rondrijden, vergeet dan maar die 450 die een maisplak kan omploegen; je wilt wendbaarheid en zuinigheid. 250 of 400 CC max? Injectie of een grote tank? Of hele tamme motor en vast komen te staan?

Je voelt het al; je gaat twee motoren in één combineren dus automatisch ook twee budgetten van 3.000 bij elkaar optellen. Zo'n Husky die Djustmie rijdt, een 310 of 350? Of een moderne enduro met 16L benzine?

Kandidaten: WR250R, 6-bak, injectie en zuinig. Huskie 310, wordt die nog gemaakt?, KTM EXC400 maar die wordt niet meer gemaakt, Beta 390 carburatie, Husa 390 injectie. Die 400 was best wel zuinig, de 390 en 310, verbruik van 1:15? WR250R 1:22 in het terrein?

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Denk opzich dat een, lente geprijsde, Husa 390 best wat voor hem is :) Maar je zit budget technisch dan lastig.

Denk eigenlijk dat de topicstarter even duidelijk moet maken wat hij wilt (ook voor zichzelf):

Een adventure / all-/offroadmotor, of een enduro. (en om het moeilijk te maken kan het ene best als het andere gebruikt worden, maar is het ideaal?).

Waarbij een enduro even gezien moet worden als een wedstrijd motor, een motor waar je zou kunnen mee deelnemen aan een enduro wedstrijd, (en dus ook OTR ritten mee kan rijden bv). (Bijvoorbeeld de Yamaha WR's, Honda CRF, KTM EXC's etc)

Een adventure motor (allroad/offroad) is meer een motor gemaakt voor reizen (KM's) waarmee je offroad kunt rijden (Yamaha XT/TT600, Honda XR600, transalpachtigen, tenere's, de ktm 690 enduro bv of zwaarder de 950/990, african twin etc)
ARM facebook HIER

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Beste mensen,

Bedankt alvast voor de antwoorden  :)

Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd zie ik nu. Maar ik bedoel echt een Enduro motor om in Bilstain en zandafgravingen rond te rijden. Of bijvoorbeeld Enduro routes in het buitenland. Meerdaags bedoel ik dan meer als in: ik rij er met de motor op de aanhanger heen, en dan ga ik offroad routes rijden om s'avonds steeds weer naar de slaapplek terug te keren. Dus ik hoef geen tent en zware bagage op de motor mee te nemen. En ik bedoel openbare weg rijden als in dat ik deel zou willen nemen aan (georganiseerde) enduro/offroad ritten door bossen, paden ed. die geen privé terrein zijn, en je dus een kenteken moet hebben.

Dus ik bedoel echt een enduro motor waar je eventueel mee deel kunt nemen aan wedstrijden, licht gewicht, geen lange afstanden afleggen zonder aanhanger, dat idee. Ter illustratie, zelf heb ik al rond zitten kijken naar een KTM 250 EXC-F (in eerste instantie de 350 maar die is een stuk duurder). Qua budget zit ik niet pinvast, maar dit bedrag heb ik nu in mijn hoofd. Vooral omdat ik een beginner ben en nog niet kan weten hoe intensief ik de hobby (of passie ;) ) ga beoefenen.

Ik heb het in de openingspost over een allroad, daar ben ik inderdaad óók naar op zoek maar daar ben ik redelijk goed in thuis en dat kan buiten beschouwing blijven  :)

Sorry voor mijn onduidelijke uitleg, hopelijk is het nu wat meer helder  :)

Robin



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Ik zou iets als een Yamaha 450 kiezen. Makkelijk te besturen maar genoeg snelheid als je er om vraagt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Simpel, een recente 350 of 450 viertakt enduromotor met kenteken... of indien je nog wat lichter, vooral technisch en evenementen wilt rijden en het niet erg vind om benzine te mengen een recente exc 250 / 300 tweetakt.

Voor het normale offroaden op de nederlandse zandwegen en bossen heeft een viertakt een klein beetje de voorkeur, maar hele volksstammen doen het ook met de 2takt. Echter met 2takt moet je vaker tanken en het verbruik ligt tussen de 1:7-1:10..


Voor all het gebeuren met tentje en lange allroad dagen in het zadel heb je iets van een XR / DR of KTM 690 enduro nodig om lekker te rijden... liefst met transmissiedemper in je achterwiel. Dat kon je ook allemaal met die ktm 990 adventure in principe.
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Veel helderder. Een DRZ, KTM EXC400 komen echt beter uit de verf dan die 350's of 310's, rijden makkelijker met meer koppel dus hoef je minder op toeren te houden.

450 is als beginner al echt een hand vol. Kan me het angstzweet nog herinneren toen de RMZ450 er met me vandoor ging vlak voor een kombocht. Gelukkig stonden er geen bomen ;D


Beste mensen,

Bedankt alvast voor de antwoorden  :)

Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd zie ik nu. Maar ik bedoel echt een Enduro motor om in Bilstain en zandafgravingen rond te rijden. Of bijvoorbeeld Enduro routes in het buitenland. Meerdaags bedoel ik dan meer als in: ik rij er met de motor op de aanhanger heen, en dan ga ik offroad routes rijden om s'avonds steeds weer naar de slaapplek terug te keren. Dus ik hoef geen tent en zware bagage op de motor mee te nemen. En ik bedoel openbare weg rijden als in dat ik deel zou willen nemen aan (georganiseerde) enduro/offroad ritten door bossen, paden ed. die geen privé terrein zijn, en je dus een kenteken moet hebben.

Dus ik bedoel echt een enduro motor waar je eventueel mee deel kunt nemen aan wedstrijden, licht gewicht, geen lange afstanden afleggen zonder aanhanger, dat idee. Ter illustratie, zelf heb ik al rond zitten kijken naar een KTM 250 EXC-F (in eerste instantie de 350 maar die is een stuk duurder). Qua budget zit ik niet pinvast, maar dit bedrag heb ik nu in mijn hoofd. Vooral omdat ik een beginner ben en nog niet kan weten hoe intensief ik de hobby (of passie ;) ) ga beoefenen.

Ik heb het in de openingspost over een allroad, daar ben ik inderdaad óók naar op zoek maar daar ben ik redelijk goed in thuis en dat kan buiten beschouwing blijven  :)

Sorry voor mijn onduidelijke uitleg, hopelijk is het nu wat meer helder  :)

Robin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Veel helderder. Een DRZ, KTM EXC400 komen echt beter uit de verf dan die 350's of 310's, rijden makkelijker met meer koppel dus hoef je minder op toeren te houden.

450 is als beginner al echt een hand vol. Kan me het angstzweet nog herinneren toen de RMZ450 er met me vandoor ging vlak voor een kombocht. Gelukkig stonden er geen bomen ;D

Haha, ja klopt alleen deze jongen is 27, een flinke vent en rijd al sinds zijn 18e.. Dus ik denk dat hij prima uit de voeten kan met een 450, ligt volledig aan je rechterhand en daar zal hij wel aan gewend zijn inmiddels. (foute zin trouwens, bedoel de gashendel uiteraard  ;D )

Op een crossbaan is een 450 (en zeker een echte crosser / SX) wel echt de koningsklasse, maar enduro en offroad komt het niet zo nauw..

De DRZ-achtige motoren zijn leuk, maar hij wil met de aanhanger naar ritjes en wat meer echt enduro rijden.. dan lever je gewoon een hoop fun in als je een "dual-sport" zoals de DRZ neemt. Die zijn beter voor het geklooi op de lokale zandwegen en bossen, en af en toe naar de supermarkt tussendoor IMO.  :)
Ride the world!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Haha, ja klopt alleen deze jongen is 27, een flinke vent en rijd al sinds zijn 18e.. Dus ik denk dat hij prima uit de voeten kan met een 450, ligt volledig aan je rechterhand en daar zal hij wel aan gewend zijn inmiddels. (foute zin trouwens, bedoel de gashendel uiteraard  ;D )

Op een crossbaan is een 450 (en zeker een echte crosser / SX) wel echt de koningsklasse, maar enduro en offroad komt het niet zo nauw..

De DRZ-achtige motoren zijn leuk, maar hij wil met de aanhanger naar ritjes en wat meer echt enduro rijden.. dan lever je gewoon een hoop fun in als je een "dual-sport" zoals de DRZ neemt. Die zijn beter voor het geklooi op de lokale zandwegen en bossen, en af en toe naar de supermarkt tussendoor IMO.  :)

Zeg je nu dat een DRZ voor vrouwen is? ;)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Zeg je nu dat een DRZ voor vrouwen is? ;)

.... Eehhh nee dat zeg jij....  :P  maar een vrouw zou er wel prima mee uit de voeten kunnen denk ik!
Ride the world!