Hallo mede forum gebruikers,
Voordat je verder leest, ik wil geen 2 takt vs 4 takt topic creëren, ik heb puur interesse in de techniek en de toepassing hiervan. Dus geen opmerkingen 2 takt is k#t zooi of andersom.ik ben mij al even aan het verdiepen in de wereld van de motor cross en enduro (omdat ik de hobby weer wil oppakken)
maten van mij hebben mijn interesse voor deze hobby/ sport weer gewekt doordat ze mij hebben mee genomen op een OTR.
savonds met een lekker koud biertje de hele dag uitgebreid na besproken en hoe vet de tocht wel niet was
Aan het eind van de avond kwam ik tot de conclusie dat ik ook maar weer een motor moet aanschaffen, echter werd ik direct bestookt met koop een 2 takt.
Ik maak geen overhaaste beslissingen, dus eerst op onderzoek uit. De voor en nadelen maar op een rijtje gezet.
2 takt:
Voordeel
-over algemeen lichter in gewicht
-eenvoudiger techniek, gemakkelijker aan te sleutelen voor iemand zonder ervaring
-uitlaat zou minder geluid produceren/ sommigen beweren het tegen over gestelde
-goedkopere onderdelen
-enig frequent onderhoud is olie verversen van versnellingsbak, en top end vervangen
Nadeel
-afstellen carburateur (kan lastig zijn in sommige gevallen)
-brandstof mengen
-laag in toeren = vaak laag vermogen
-vaste snelheid over lange periode zou niet goed voor de motor zijn?
4takt:
voordelen:
- EFI, geen gedoe met afstelling (volgens sommigen ook een nadeel)
- Ook vermogen lager in toeren
- Verbruik? sommigen beweren dat dit bij een 4 takt veel beter is (vergelijking 125cc 2t met 250cc 4t)
- kan langere tijd op een vaste snelheid rijden ?
- geen brandstof mengen
Nadelen:
- over het algemeen zwaarder
- elke 15 uur kleppen stellen/ controle
- zwaarder geluid dat verder draagt? dus meer kans op lawaai klachten
- over verhitting?
-elke 15 uur olie en filters vervangen
- duurdere onderdelen
- moeilijker aan te werken (ingewikkelder)
Als je het zo bekijkt dan is een 2 takt een leukere en makkelijker motor om mee te rijden/ onderhouden en goedkoper. Echter toen ik afgelopen zondag bij de lokale crossbaan ging kijken reed er bijna geen enkele 2takt. in 3 uur tijd 2 gespot..
mis ik nu iets wat verklaard waarom zo veel mensen 4 takt op de crossbaan rijden?