Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?  (gelezen 8345 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #15 Gepost op: 27-02-2007, 19:34 »
ik ben voor rond de 10000 guldens (per persoon, met zijn 2e) 8 maanden door afrika gereden. Asie is goedkoper, westerse landen veeel duurder.
dat was vrij low-budget, maar niet extreem. (We kookten bijv heel soms zelf, maar eigenlijk alleen omdat dat lekker was, niet om geld te sparen: streetfood is toch goedkoper!)

In dit bedrag zat alles, behalve "de uitrusting": dus de motor, tentje etc... na een paar jaar reizen zijn al die spullen wel 100% op natuurlijk. anderzijds kan je misschien her en der wel eens wat biijverdienen of door verhalen (in bladen/net) iets geregeld krijgen/goedkoper krijgen etc.

De uitrustig kost je wel aardig wat, als je alles nog moet kopenb... maarja, de meesten die zoiets doen hebben dat al wel zo'n beetje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #16 Gepost op: 27-02-2007, 21:56 »
Ik ken nog iemand die ook iets gek van plan is. ;) :stupid:
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #17 Gepost op: 28-02-2007, 12:19 »
Makkelijk, dan kan je luxe reizen.
Mijn budget is best wel iets minder nog, maar ex onderhoud motor. Dan plan ik voor Africa. Australie zou je gemiddeld meer moeten uitgeven denk ik.

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #18 Gepost op: 28-02-2007, 13:30 »
Maar zonder dollen, zou ik met €1000.- uitkomen gemiddeld? Wat denken jullie?

Als het gaat om wat het meest kost als je langere tijd onderweg bent is mijn ervaring het volgende (van hoog naar laag):
- relatief grootste kosten: "verbindingen". Bootreizen, verschepen, vliegen.
- brandstof
- reparaties
- papierwinkel en zo
- reltief laagste kosten: levenonderhoud

Hang uiteraarde heel erg af van welke landen/continenten je uitkiest en hoe luxe je wil reizen. Bovenstaand overzicht is gebaseerd op reltief low-budget reizen.
De "papierwinkel en zo" is wel eentje om in de gaten te houden:
Visums kunnen er behoorlijk inhakken, zeker als je door veel landen achter elkaar reist. Een hele rits inentingen kan best duur uitpakken en elke week een paar tientjes aan anti malaria spul slikken is ook niet niks. Een Carnet de Passage kost niet alleen elk jaar een x-bedrag, vergeet ook de borg (vaak 100 of 150 % van de dagwaarde van je motor) niet. Als je je baan opzegt krijg je er nog een aantal extra kosten bij zoals een ziektekostenverzekering en zo.

Verder krijgt je motor het natuurlijk ook behoorlijk voor zijn kiezen: veel kilometers en flink beladen. In vier jaar moet je dan wel rekening houden met kosten voor een paar flinke reparaties en verslijt onderdelen.

Grootste post zal waarschijnljik toch ontstaan doordat je sommige stukken niet kan rijden en wel moet vliegen of varen. De aarde bestaat nou eenmaal voor een groot deel uit water en ook zijn lang niet alle landen even toegankelijk. Verder zal je in vier jaar vast ook wel een keertje "op vakantie" naar huis willen.

Heel veel van deze kosten zijn pas redelijk in te schatten als je al een beetje zicht heb op je route.
Een lus door Afrika en Azie waarbij je thuis begint en eindigt en nauwelijks hoeft te vliegen en door relatief goedkope landen zal veel minder duur uitpakken dan reis via Australia, naar Japan en dan naar USA en Zuid-Amerika en weer terug. Gemiddeld zal in die landen levensonderhoud veel duurder zijn en vaar/vlieg je heel veel.

En dan is er natuurlijk ook nog de wet dat hoe meer tijd je hebt hoe goedkoper het wordt. Als je geen tijdsdruk hebt reis je veel goedkoper (geen probleem om eens een weekje te wachten op een visum of een goedkopere vlucht), zal je gemiddeld minder per dag rijden en 1 keer terug naar huis verschepen na 3 jaar hakt er minder in dan als je maar 2 maanden onderweg bent en de verscheping en terugvlucht je halve reisbudget opsnoept.

Het zijn maar wat overwegingen. Ik denk dat je voor 1000 per maand probleemloos kan reizen wat voor scenario je ook kiest. Maar als je niet te veel kilometers maakt en een beetje low budget reist, kan je in Afrika van de helft ook rondkomen.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #19 Gepost op: 07-03-2007, 00:13 »
Ik heb inmiddels een transapl aangeschaft ---> http://www.allroadmaniacs.nl/index.php?topic=3194.0
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #20 Gepost op: 25-03-2007, 13:45 »
Ik ken nog iemand die ook iets gek van plan is. ;) :stupid:

Vertel !!!  ;D
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #21 Gepost op: 25-02-2008, 00:06 »
Leuk om te lezen dit, ben zelf ook aan het kijken om een dergelijk reis(NL-AUS) mogelijk te gaan maken. Qua leef/reiskosten kom ik zo te zien heel aardig in de buurt. Maar iets waar ik zelf over gevallen ben en hier ook even over wil informeren zijn de kosten voor het Carnet de Passage. En borg die wordt betaald om de te bereizen landen van een tijdelijk invoerings bedrag te verzekeren dat als je om wat voor rede dan ook je voertuig moet achterlaten kan worden geint door het betreffende land.
Dat bedrag wordt berekend met een percentage aan de hand van de waarde van je motor. In dit geval uitgaand van mijn (reis)motor; een Transalp uit '94. Hoe de dagwaarde precies berekend wordt weet ik helaas nog niet(Adh van de nieuwaarde dat weet ik wel). Nou weet ik me vaag te herrineren van het afsluiten van de verzekering dat dat voor mijn motor nog zo'n 2500E waard moet zijn. Zoals hierboven genoemd is dat percentage 150%. Maar dat is het minimum geldend voor bv Australie. Praat je over het midden oosten en Azie dan praat je over een niet te zuinige 500%! Wat dus neerkomt op 12.500E.. Een flink prijskaartje voor een stukje papier als je het mij vraagt en zeker iets om rekening mee te houden. En dan heb ik nog bepaald geen  KTM 990 Adventure of BMW R1200GS Adventure. Nederlanders moeten dit 1 jaar geldige papier sinds 2005 aanvragen bij de Duitse ADAC:

Info + aanvraag Carnet de Passage ADAC

Hier staat ook een goed overzicht waar het carnet nodig is en wat die percentages zijn(zoek Egypte eens op..).
Deze moet je ook even gaan bekijken; een grote en bekende site met heel wat handige info(ook over het carnet) en een groot forum met de nodige kennis.

Horizons Unlimited

Nou is mijn vraag aan de rest van dit forum; klopt dit? Ben ik echt 12.500E kwijt alleen voor het Carnet? In dat geval houd mijn reisplan om over land(zover mogelijk uiteraard) naar Australie te gaan gewoon op; dan ga ik rechtstreeks. Dat geld is er nog niet en ik ga en kan dit jaar op reis, niet later.


Leon

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #22 Gepost op: 25-02-2008, 11:22 »
Dat bedrag wordt berekend met een percentage aan de hand van de waarde van je motor.
Nope !
Voor carnets wordt (gelukkig) niet meer gewerkt met percentages van de dagwaarde. Kijk maar eens goed op de ADACsite  :D :P
De waarde van het voertuig is nu in categorieen ingedeeld: 15, 25, 50 en 75 duizend euro. Borg is dan respectievelijk 1500, 2500, 5000 en 7500 euro.
Voor enkele landen (Egypte, India, Iran, Pakistan, Zuidafrikaanse landen) gelden afwijkende tarieven: 3000, 5000, 10000 en 15000 euro.
Moet je toch wel een knap mooie Transalp hebben aangeschaft wil die 12.500 euro borg moeten gaan kosten. ;D
Het gaat je welgeteld 1500 euro aan borg kosten. Daarbij komt nog 3,50 aan portokosten en 150 aan administratiekosten. Moet je wel ANWBlid zijn of even snel worden, anders kost het 250 euro! 
Als je dat geld niet hebt liggen zou je er een lening of doorlopend krediet voor kunnen nemen, kost niet heel veel rente en als je de borg terug hebt kun je de lening direct aflossen.

Wel beetje ruim vantevoren aanvragen, het duurt al snel een week of 5-6.
Fijne reis gewenst !
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #23 Gepost op: 25-02-2008, 19:44 »
Wel beetje ruim vantevoren aanvragen, het duurt al snel een week of 5-6.

mja.. 't moet ook wel zo lang duren, anders zou je nog denken dat ze niks doen voor die 150 euro administratiekosten  :-X

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #24 Gepost op: 26-02-2008, 17:14 »
Kijk dat wou ik nou heeel graag horen! dat bied weer een beetje toekomst perspectieven.Je hebt gelijk ik had iid even verder moeten kijken  :-X Ik ben blij dat jij dat even doet 8). Hij's nog wel knap netjes opt moment maar die 12.500 ga ik inderdaad niet halen :)

Wel zou het bij mij dan gaan om de 3000E omdat ik van plan ben om onder de Kaspische zee door te gaan en dus Iran, Pakistan en India zal doorkruisen. Bedankt voor het verlossende antwoord iig!


Leon

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 38
Re: 2008 Offroad, Australië, 8/10 week, liefhebbers tips?
« Reactie #25 Gepost op: 24-04-2008, 10:23 »
Ik ben mij aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn. Mijn bedoeling is om de motoren te verschepen en er zelf achteraan te vliegen.

Ik loop zelf ook al een tijdje met zo'n idee rond, hoewel ik wat anders zou reizen.

Zelf wil ik uitzoeken of het mogelijk is in Aus een nieuwe motor (F800GS)?) te kopen, deze voor de reis te gebruiken en na afloop als 2e handsje te importeren in NL. Je zou natuurlijk ook een occasion kunnen kopen en hetzelfde doen. Mooi zou zijn als de motor gedurende de reis op naam staat van een Australier en je hem na afloop van hem/haar overneemt. Geeft ook mogelijkheden een aantrekkelijke prijs op papier te krijgen (invoerrechten)...

Idee?