Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?  (gelezen 5277 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Gepost op: 19-11-2017, 09:47 »
Ineens valt het kwartje;-) Eigenaardig hoe mijn brein af en toe werkt...

Alles draait om het contactslot! Een dashboard wordt vaak verwijderd en vervangen door eigen navigatiespul, maar een contactslot eigenlijk nooit.

Een motor met noppen en een contactslot is dus een allroad?

Precies de zelfde motor met alleen een dodemansknop en een startknop is een dual-sport!

Een motor zonder waar geen neefje of nichtje van bestaat met een contactslot is een echte die-hard enduro?

Heeft een PR7 eigenlijk een contactslot? Een 701? Een LC4?

Op een reismotor zit je met een dilemma; qua betrouwbaarheid wil je 'm eraf, qua veiligheid met parkeren zou je 'm er eigenlijk op willen hebben?

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2017, 10:33 »
Mijn 690 en TTR hebben een contactslot, maar gebruik ik alleen als enduro. Tijdens inschrijven e.d. loop ik er wel iet s geruster bij weg. Schijnveiligheid, maar toch.
As je maar niet falt!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2017, 10:42 »
Volgens mij is het voor enduro's heel simpel: iedere gram moet er af dus ook het contactslot en zo nog 100 "luxe" dingen.
En andersom maken fabrikanten enduro's soms wegwaardig door er een kentekenplaat, lampen, knippers, contactslot enz aan te hangen.
Zie bijv Kawa met de KLX => KLR, KTM vroeger met de Competition uitvoeringen (= enduro) enz.


Ik heb mijn LC4 Adv onlangs ontdaan van contactslot omdat het onbetrouwbaar werd. Nu gewoon een grote waterdichte knop op het dashboard en ergens een stiekem klein knopje in serie als anti-diefstal.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2017, 14:00 »
op mn rxv zat idd niets één knopje om alles mee aan te zetten en de startknop (uiteraard)
en geen knippers,

....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2017, 18:04 »
DRZ en TE610 hebben beide contactslot. Lijken me schoolvoorbeelden van dual sport motoren, geen all roads.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2017, 18:20 »
.... en ergens een stiekem klein knopje in serie als anti-diefstal.

Zal dan parallel zijn. Contactslot schakelt nl de ontsteking aan massa als deze op off staat bij de lc4. Vandaar dat deze voor het dievengilde ook zo makkelijk onklaar te maken is.

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2017, 18:44 »
https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-sport_motorcycle

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Allroad&redirect=no

Dual-sports may be grouped by weight and intended purpose.

Lightweight dual-sports weigh about 250 to 300 lb (110 to 140 kg). They have high fenders and ground clearance plus long travel suspension, and usually come with aggressive dirt oriented tires known as “knobbies”. Lightweights are closest to pure dirt bikes and are most at home on rough trails and two-track roads with occasional forays onto pavement.
Middleweight dual-sports weigh about 300 to 350 lb (140 to 160 kg). They usually have less suspension travel and ground clearance than lightweights, and often come with tires that offer a compromise between dirt and pavement performance. Middleweights are most at home on smooth trails, graded dirt roads and pavement.
Heavyweight dual-sports weigh over 350 lb (160 kg). They are designed primarily for riders who want to travel long distances on pavement with occasional forays onto dirt roads. They usually come with smoother tires that perform better on pavement. Motorcycles of this type are increasingly favored by a subset of touring riders who never intend to ride off-pavement, as they tend to offer comfortable riding positions, reasonable range, and the ability to carry luggage, while weighing less and performing more nimbly than a traditional touring bike. These motorcycles are also called adventure or adventure-touring bikes by some manufacturers.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2017, 18:15 »
Ik denk dat het begrip dual-sport niet overal hetzelfde betekent.


Wat ik ervan begrepen heb, in Europa heb je:


- Cross motoren (zonder kenteken): KTM SX reeks
- Enduro (iets andere versnellingsbak verhoudingen, kenteken maar nog steeds superlicht, Euro 4): KTM EXC reeks, CRF450RX
- Dual sport (wat zwaarder, langere onderhouds intervallen, ook geschikt voor langere afstanden): KTM 690 bijvoorbeeld, DR650, TTR, rally fietsen?
- Allroad (vaak maar niet altijd meerdere cylinders, prima om mee te rijzen): (Super) Tenere, Africa Twin, etc


In de VS zien ze het anders.


- MX: motorcross uiteraard
- Enduro: bestaat in de praktijk eigenlijk niet. Enduro cross wellicht? Geen kenteken iig. Maar wel recreatief gebruik op OHV parken. Dit zie je heel veel hier! Vette aanhanger, vol met motoren en het hele weekend kamperen op het OHV park
- Dual sport: enduro op kenteken. Beta, KTM en Husky voornamelijk. De overige merken zijn nauwelijks of niet op kenteken te krijgen. Dit is de categorie die je overal in de woestijn gebruikt (binnen en buiten OHV parken. Dikke tank erop en gaan!
- Allroad. De rest dus... Ook de KTM 690, XR650R etc


Over het begrip dual sport zijn op Advrider en de diverse FB groepen al verhitte discussies gevoerd. Ik heb me er weleens in gemengd (had ik niet moeten doen lol) en je komt er echt niet uit. 


Doe wat je wilt zou ik zeggen!  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2017, 18:23 »
Maar die regel van contactslotje, gaat die ook op in de USA? Bijvoorbeeld een Beta 500 RS, heeft die dan wél een contactslot?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #9 Gepost op: 20-11-2017, 18:29 »
Weet niet of een contactslot wel of niet daadwerkelijk verschil maakt. Nee




Als je je contacslot eraf haalt verandert er niks aan de tankinhoud, versnellingsbak verhoudingen, instelling van de vering....  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #10 Gepost op: 20-11-2017, 19:09 »
Ineens valt het kwartje;-) Eigenaardig hoe mijn brein af en toe werkt...



ja idd eigenaardig

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #11 Gepost op: 20-11-2017, 20:11 »
Had jij op je Husky / SWM een contactslotje?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #12 Gepost op: 20-11-2017, 20:23 »
Nop, ik denk niet dat dit een regel is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #13 Gepost op: 20-11-2017, 21:24 »
Kon het nergens in de folders of plaatjes vinden, maar het blijkt op YouTube dat een Beta 500 RR-S(treet) in de USA een contactslot rechts van de Trailtech Voyager heeft zitten. De de PR7, de 690 en de 701 hebben ook een contactsleuteltje in de cockpit. Ze lijken aan de buitenkant een echte (naar Europese normen dan) enduro met hoog voorspatbord. Qua veerweg hebben de PR7 en RR wat meer ruimte, maar alleen de PR7 heeft een gedempte achternaaf. Hebben de 701 en 690 dat ook?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Dual sport of enduro of allroad? Wat is het nou?
« Reactie #14 Gepost op: 20-11-2017, 22:29 »
je denk er teveel over na Noppie.