Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: garage isoleren  (gelezen 2158 keer)

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4773
garage isoleren
« Gepost op: 03-12-2017, 12:45 »
Heb een "nieuwe" shed en ben vanplan deze te isoleren zodat met een kacheltje er wat warmte in kan zo af en toe. Muren zijn halfsteens en plat dak is houtenbalken en platen en bitumen met kiezels. Ivm vocht is de binnenkant dak haast niet te isoleren zonder problemen op de lange termijn. Dak is verder goed, mijn idee is kiesels eraf alles nalopen en extra sealen, en iso platen erop en weer afdekken.

Alleen wat dan te doen met de (binnen) muren? Houtenlatten er tegenaan en glaswol, en een gipsplafon erin met voldoende ventilatie?

Ervaring experts hier? ivm nirt altijd willen stoken zijn de standaard isolatie manieren wellicht niet helemaal geschikt.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: garage isoleren
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2017, 15:20 »
Ben geen expert, maar beluchting is echt essentieel. Droogstoken ook. Het kan ook helemaal geen kwaad om een vochtvreter in de ruimte te plaatsen zodat het goed droog blijft en je gereedschap niet gaan roesten.

Ook lucht tussen die glaswolstroken laten, wellicht wat kleine boorgaatjes maken bovenaan die platen en niet alles dichtkitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: garage isoleren
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2017, 15:39 »
Als het zo vochtig is zou ik niet snel gipsplaten gebruiken maar waterbestendige houtplaten met veel ontluchting. Kijken of convectie werkt.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: garage isoleren
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2017, 16:51 »
Hee Thomas,


Wat je wilt doen met het dak dat kan hoor, alleen is het meer een oplossing voor een ruimte die voor lange duur verwarmd wordt.
Niet voor een plek waar je zo af en toe eens de kachel aanzet en het dan zo snel mogelijk behagelijk wilt hebben.
(die kachel staat dan eerst zn best te doen om het dak op te warmen)
En als het dak niet lekt dan zou ik daar lekker met mn vingers vanaf blijven!
Is het een vrijstaande box of 1 van een rijtje?


Doe me anders even een mailtje met wat foto's van binnen en buiten.

Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: garage isoleren
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2017, 18:18 »
Heb dru gaskachel in m.n garage.
Met sinds kort pc ventilator bovebin bij de afvoer pijp hangen en dat scheelt aanzienlijk.
De warme deken lucht word nu meer naar onderen geblazen en dat voel je metteen.
Heb de garagedeur met groene Styrodur beplaat.

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872
Re: garage isoleren
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2017, 18:37 »
Mocht je de binnen kant willen aftimmeren.
Gebruik ff folie aan de binnenkant, damp regulerende.
Vocht kan van binnen naar buiten en niet van buiten naar binnen.
Kijk ff bij een 2e hands bouwmateriaal toko, isoplaat zijn er voldoende.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: garage isoleren
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2017, 21:29 »
De vraag is wat je wilt. Af en toe warm stoken als je aan het sleutelen bent? Gewoon een straalkachel aanzetten.
Wil je het bijvoorbeeld vorstvrij houden of zelfs zo warm dat je kan verlijmen/epoxy verwerken/ spuiten etc dan heeft isoleren pas zin. ( bv omdat je anders je materiaal ook nog op de juiste temperatuur moet brengen voordat je aan de slag kan, vanwege condens enz)
Als je vloer rechtstreeks 'op de koude grond' ligt  -bv tegels op zand- dan heeft isoleren en stoken vanwege optrekkend vocht en de koude massa die je moet verwarmen eigenlijk geen zin.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: garage isoleren
« Reactie #7 Gepost op: 03-12-2017, 21:44 »
Vorige schuur was hetzelfde, idd niet het dak aan de binnenkant isoleren, maar blauwe BASF platen er buiten op, maar ook die zogen zich op de duur vol, eigenlijk moet je ze dus weer afdekken en sealen, binnenkant met veticale rachels 2cm piepschuim en watervast multiplex rondom, onder en bovenkant een flinke kier gehouden.
verwarming doorgetrokken vanuit het huis, heerlijk en`s zomers opmerkelijk koel



Nieuwe schuur, houtbouw, beluchte dakconstructie (via de achterkant van het boeiboord) damp-open folie, steenwol, dampdicht folie en afgewerkt met chipboard, rondom van messing en groef voorzien, hier alleen een luchtdroger in (€150) voor als de natte spullen en de motor naar binnen gaan.


Werkt ook goed, verwarming moet nog (steeds) aangesloten worden, maar niet noodzakelijk, de luchtdroger werkt prima
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: garage isoleren
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2017, 22:37 »
Regel 1: Isoleren = ventileren...
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: garage isoleren
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2017, 15:18 »
Je wil zeker niet met glaswol in een vochtige kamer klooien. Piepschuim (platen) is een prima materiaal. Gebruik purschuim als lijm. Dat is echt simpel. Met gipskartonplaten op profiel. Klaar. En zorg dat er wat lucht tussen je binnenwand en piepschuim zit. En dan nog een paar roostertjes voor ventilatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4773
Re: garage isoleren
« Reactie #10 Gepost op: 10-12-2017, 10:47 »
Hee Thomas,


Wat je wilt doen met het dak dat kan hoor, alleen is het meer een oplossing voor een ruimte die voor lange duur verwarmd wordt.
Niet voor een plek waar je zo af en toe eens de kachel aanzet en het dan zo snel mogelijk behagelijk wilt hebben.
(die kachel staat dan eerst zn best te doen om het dak op te warmen)
En als het dak niet lekt dan zou ik daar lekker met mn vingers vanaf blijven!
Is het een vrijstaande box of 1 van een rijtje?


Doe me anders even een mailtje met wat foto's van binnen en buiten.



hee is een vrijstaande in de tuin, alleen aan de achterzijde grenst hij aan de achterburen. Is opzich een goed punt jeroen. Overigens hij is niet vochtig binnen, maar dat wil ik ook zo houden natuurlijk. Zal eens fotos doen, thnx



Post Merge: 10-12-2017, 10:52
Je wil zeker niet met glaswol in een vochtige kamer klooien. Piepschuim (platen) is een prima materiaal. Gebruik purschuim als lijm. Dat is echt simpel. Met gipskartonplaten op profiel. Klaar. En zorg dat er wat lucht tussen je binnenwand en piepschuim zit. En dan nog een paar roostertjes v
precies volgens mij kan je beter niks doen dan het verkeerd doen.
ARM facebook HIER