Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein  (gelezen 11042 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Gepost op: 17-01-2018, 20:04 »
Ik weet in Hoogerheide, Mastbos en de Chaamse bossen wat paden te vinden waar je nog mag komen.
Maar dat zijn voornamelijk losse paden hier en daar, ik ben op zoek naar een echte route, bij voorkeur een stuk bos waar ik op het gemakje kan oefenen.

Weet iemand stukken strand of bos waar dat nog mag? Ik weet dat we ook cross terreinen hebben in Nederland, maar daar mag je zonder licentie niet komen, en al zeker niet met een zware allroad ben ik bang.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2018, 20:09 »
Daar in de buurt van jou kan je mooi routes rijden van ad ketelaar. Door Nederland en Belgiƫ. Probeer dat eens. Routes van 100 tot 600 km volgens mij. Deze heb ik daar vorig jaar gereden.
.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2018, 20:51 »
Dankjewel voor die tip! Nooit van gehoord, maar zo te zien maakt hij erg mooie ritten.

Nu heb ik geen 'tripy' en ik kan op de site niet vinden hoe ik precies aan zijn roadbooks kom?

Vette beelden van jouw trip daar trouwens! In welke regio was dit?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2018, 21:48 »
Tripy kan je bij hem huren.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2018, 23:01 »
Dankjewel voor die tip! Nooit van gehoord, maar zo te zien maakt hij erg mooie ritten.

Nu heb ik geen 'tripy' en ik kan op de site niet vinden hoe ik precies aan zijn roadbooks kom?

Vette beelden van jouw trip daar trouwens! In welke regio was dit?

Dit was in en rond Baarle-hertog. En inderdaad een tripy kan je bij hem huren. En al met al koste het iets van 20 euro. Ik zou zeggen probeer het uit en geniet er van het is echt de moeite waard. En bedankt voor je compliment van de beelden ik film alles graag en zet het online. Ik heb nog meer op YouTube staan onder de naam         husqvarna Fun.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2018, 07:45 »
Ok, mijn eigen kanaal is "The Rolling Dutchman" :). 20 euro is zeker niet teveel geld voor een middag pret, nu alleen nog even leren om zo'n route te lezen dan. Ik zou wel de voorkeur geven aan een papieren rol in plaats van een elektronisch apparaat, voelt authentieker :).

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2018, 10:39 »
Zie ook http://www.transeurotrail.org/netherlands/

Die kende ik helemaal niet! Wat gaaf, dankjewel voor de tip :).

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2018, 15:49 »
Dit was in en rond Baarle-hertog. En inderdaad een tripy kan je bij hem huren. En al met al koste het iets van 20 euro. Ik zou zeggen probeer het uit en geniet er van het is echt de moeite waard. En bedankt voor je compliment van de beelden ik film alles graag en zet het online. Ik heb nog meer op YouTube staan onder de naam         husqvarna Fun.
welke route hebben jullie toen gedaan ik heb toen die van 300 gedaan

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2018, 16:43 »
De route van 200 km. Maar er was een afzetting onderweg waar door we verdwaalden en 50 km hebben omgereden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2018, 11:53 »

Voor de computernerds onder jullie wil ik de methode die ik gebruik om onverharde wegen te vinden wel met jullie delen.


Ik gebruik daarvoor OpenStreetMap. In OSM hebben heel veel wegen een tag die aangeeft dat het een onverharde weg betreft: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtrack


Deze data kun je opvragen, bijvoorbeeld via de Overpass API: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overpass_API


Een webinterface op de Overpass API vind je hier: https://overpass-turbo.eu/


Vraag je alle wegen op met tag 'highway' waarde 'track' in een bounding box:


<osm-script>
  <query type="way">
    <has-kv k="highway" v="track"/>
    <bbox-query s="51.464287" n="51.5804287" w="4.29371191" e="4.8737119"/>
  </query>
  <union>
    <item/>
    <recurse type="down"/>
  </union>
  <print/>
</osm-script>


Deze data kun je exporteren als KML en vervolgens importeren in Google My Maps (https://www.google.com/maps/about/mymaps/).


En dan komt het tijdrovende stuk: kijken welke tracks legaal zijn voor de motor. Ik gebruik daarvoor Street View om een idee te krijgen waar de interessante stukken zitten, en dan maar gewoon rijden. Veel tracks liggen in natuurgebieden waar je niet in mag, maar veel tracks zijn ook landbouwwegen en zandwegen waar je gewoon op mag.

Na het rijden van een rit kijk ik welke legale stukjes ik voor het eerst gereden heb en maak die groen op de kaart. Zo heb ik in 1 seizoen ongeveer 250 km aan legaal onverhard verzameld in de Kempen (onder Eindhoven).


Dat ziet er dan ongeveer zo uit:





Ben benieuwd naar jullie ideeen / reacties.


Groeten,
Martijn.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2018, 12:17 »
Die tip kreeg ik via een ander forum ook, overpass turbo!

Nuttig, maar er zitten nog wel fouten in (begrijpelijk natuurlijk). Ik ben momenteel zo ver dat ik een rondje van 15 kilometer heb uitgezet in de regio Chaam, samengesteld uit legale (inderdaad) landbouw en toegangswegen. Ik moet het rondje nog checken in den lijve, maar dat wil ik niet alleen doen omdat mijn offroad ervaring nog beperkt is en mijn motor groot en zwaar :). Dus liever met twee of meer mensen.


Liefhebbers? :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2018, 13:11 »
Liefhebber: ja, alleen is Chaam me wel net iets te ver voor 'even' een rondje, helaas..


Gr,
M.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2018, 13:54 »
Interessante info. Daar ga ik ook eens mee aan de gang hier in de regio.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2018, 16:07 »
Rond chaam en Baarle zitten zoveel route s