Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Helmcamera  (gelezen 94492 keer)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Helmcamera
« Reactie #15 Gepost op: 03-01-2007, 22:07 »
Ik heb een minidv camera met av in en een losse lens. Werkt goed alleen zit er een hele bundel kabels aan wat wat lastig om mee te nemen. Op het moment zit ik te wachten tot deze geleverd wordt


een cam met sd cards en 2 aa batterijen.

ATC2K

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Helmcamera
« Reactie #16 Gepost op: 03-01-2007, 22:31 »
Hé Da's een cool ding!! Is dat ook een beetje simpel aan en uit te zetten onder het rijden, of is het één keer aan totdat je kaartje vol is??

Ook in nederland te koop, of moet hij uit de US komen??

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Helmcamera
« Reactie #17 Gepost op: 03-01-2007, 22:56 »
Ik heb hem in de us gekocht en zit te wachten tot ie binnen is. Er zit gewoon een aan / uit knop op. Als ie binnen is, zal ik neer zetten wat mijn ervaring is.

handleiding

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Helmcamera
« Reactie #18 Gepost op: 03-01-2007, 23:36 »
G-Spot!

Jouw wijze raad komt hier vast van pas!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 96
Re: Helmcamera
« Reactie #19 Gepost op: 04-01-2007, 10:46 »
Erg mooi dingetje,  ik vraag me af of die riem voor je helm wel blijft zitten. het lijkt me dat hij er vrij gemakkelijk af kan en dat zou zonde zijn.

grtjs Harry
www.honda-xl.nl

doe maar gewoon, er zijn al zoveel anderen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Helmcamera
« Reactie #20 Gepost op: 04-01-2007, 11:14 »
Citaat
met sd cards

Die zijn er in max 2GB. Hoeveel film past daarop? Moet je dan weer een stel van die kartjes kopen of een laptop mee om de kaartjes leeg te dumpen? Da's wel het voordeel van die DV-bandjes, daar kan veel in een keer op.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Helmcamera
« Reactie #21 Gepost op: 04-01-2007, 12:14 »
Volgens de handleiding:

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Helmcamera
« Reactie #22 Gepost op: 04-01-2007, 12:17 »
Hmmm, dan wordt het toch wel interessant  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Helmcamera
« Reactie #23 Gepost op: 04-01-2007, 13:06 »
VGA @ 30 fps heb je ook wel nodig. Gelukkig zijn die SD kaartjes lekker klein. En ook niet meer duur.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Helmcamera
« Reactie #24 Gepost op: 04-01-2007, 14:14 »
Wat mij een voordeel lijkt is dat er geen kabels aanzitten en dat een sd kaart gewoon in je pc past. Met een digitale camera moet je de beelden van de camera op je pc zien te krijgen. Op de pc die ik nu heb zit geen firewire aansluiting. Die moet ik er dus opmaken om beelden over te kunnen zetten. Nu is het een kwestie van kaart erin en werken (hoop ik). Ben alleen benieuwd of je het nog kan knippen en dergelijke.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Helmcamera
« Reactie #25 Gepost op: 04-01-2007, 15:44 »
...daarentegen heb je tegenwoordig al voor 15 euri een PCI Firewire kaartje.

Bijkomend probleem van die flashkaartjes is dat die over twee jaar waarschijnlijk weer vervangen zijn door een ander formaat. Hoewel SD wel één van de populairste is. Stomme digitale vooruitgang. Het spul is tegenwoordig achterhaalt voordat je met je ogen hebt geknipperd.  :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Helmcamera
« Reactie #26 Gepost op: 04-01-2007, 18:25 »
Da's een leuk ding,

voor de opslag kun je ook je gevulde SD weer leeglezen met je MP3speler met USB host poort en een kaartlezer of een "fototank" = Harddisk met kaartlezer op batterijen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 274
Re: Helmcamera
« Reactie #27 Gepost op: 04-01-2007, 19:49 »
Hi, ik heb ook een helmcamera.
Sony digicam met AV ingang in mn camelbak. Draadje vanuit mn camelbak door mn mouw met controller (stand-by en record). Makkelijk tijdens het rijden te bedienen en zit dus niet vast aan je stuur. Mircofoontje zit ook in de camelbak. Zo hoor je het motorgeluid wel maar geen windgeruis.
Bulletcam op mn helm met klittenband.
Had m laatst meegenomen tijdens een rij-opleiding en m op de zwaailamp van de motor geplakt, of onder je cilinder, achte je ruitje, aan je voorvork langs je wiel....kan allemaal.
Bandjes in de camera zijn zo te wisselen.

Kosten camera zijn zo rond de 500 euro. Bulletcam met toebehoren zoals accupack, extra klittenband, kabeltje ditje datje  zo'n 250 euro.


Best leuk als ie t doet want het is wel wel storingsgevoelig.
De AV stekker staat loodrecht op de Sony camera. Gevoelig dus en toen ik er met mn dikke %$^*& op het draadje ging zitten was alles verbogen.
Ik heb nu steeds problemen met een draadbreukje. Maar dat is wel weer op te lossen.

Hier wat linkjes van opgenomen filmpjes:
alpen italie
gsclub hoteltour

in t eerste filmpje zit de bulletcam op mn helm
tweede filmpje achter het ruitje van mn GS.
De kwaliteit van het beeld is op Google wel een stuk slechter als hier op dvd hoor !

Maar weer eens opstappen......

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Helmcamera
« Reactie #28 Gepost op: 04-01-2007, 20:44 »
Hoi,

Ik ben redelijk fanatiek videobewerker en voor iedereen die wat meer wil doen dan zijn filmpje ff snel bekijken op de pc toch een paar opmerkingen over kwaliteit en zo.

In Europa werken we (Televisie, camcorders etc) met 25 beeldjes per seconde van elk 720 x 576 pixels. Als je dus op redelijke tot goede kwaliteit je beelden op TV/DVD wil laten zien zal het aan die eisen moeten voldoen. (Ik laat breedbeeld en HD even buiten beschouwing).
Die 25 beeldjes per seconde nemen erg veel ruimte in en daarom wordt er in de camera al gecomprimeerd zodat het op een bandje, harddisk, geheugencard of DVD past.
Globaal zijn er twee compressie methoden/formaten:
-   DV (AVI), waarbij elk beeldje afzonderlijk wordt gecomprimeerd en dan opgeslagen
-   MPEG (4), waarbij de verschillen tussen een serie beelden worden opgeslagen en maar om de x-aantal beelden een volledig beeld.

MPEG comprimeert veel sterker dan DV en er treedt, afhankelijk van de instellingen, behoorlijk kwaliteitverlies op. Vooral bij bewegende scenes treedt al snel streep- en blokvorming op. Daar staat tegenover dat de bestanden in mpeg veel kleiner worden. Deze techniek wordt echter wel steeds beter.
DV comprimeert zodanig dat er geen zichtbaar kwaliteitverlies optreed, maar de bestanden blijven daardoor wel behoorlijk groot (13 GB voor een uur)
Vervelend wordt het vooral als je MPEG bestanden ook nog eens met een bewerkingsprogramma gaat knippen en plakken en titels toevoegen en zo. Dan moet hij steeds berekenen hoe het beeld waarop je de scene knipt of bewerkt, eruit moet zien. Daarbij gaat steeds meer kwaliteit verloren. Omdat DV elk beeld nog heeft treed daarbij in hetzelfde geval nauwelijke kwaliteitsverlies op.
Voor videobewerken wordt DV formaat dan ook gezien als het bewerkingsformaat en MPEG als presentatie formaat. Oftewel opnemen en bewerken in DV en pas als laatste stap omzetten naar MPEG op bijvoorbeeld een DVD.

Vanwege de grootte van de bestanden slaan alleen camera's met een tape hun beelden op in DV-formaat. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is een camera met tape-jes dus niet slechter dan een harddisk- of DVD-camera maar vaak juist beter. Dat geldt zeker voor de "goedkopere" camera's.

Samengevat:
Als je je filmpjes dus ook wil gaan bewerken en er een redelijke kwaliteit DVD van wil bakken vallen alle formaten kleiner dan 720 x 576 en minder dan 25 frames/seconde dus af!
Camera's met DV-tapejes zijn nog steeds de meest geschikte camera's als je goede kwaliteit wilt om nog te kunnen bewerken, zeker in combinatie met gemakkelijke en goedkope opslag onderweg.

Als je verder niet gaat bewerken of een beetje kwaliteitsverlies op de koop toe wil nemen is een hrddisk of DVD camera (in MPEG formaat) ook prima maar wel 25 fps
Als je je filmpje alleen op de pc wil bekijken of op YouTube kwijt wil is minder dan 25 frames/seconde ook prima.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Helmcamera
« Reactie #29 Gepost op: 04-01-2007, 20:45 »
Die zijn er in max 2GB. Hoeveel film past daarop? Moet je dan weer een stel van die kartjes kopen of een laptop mee om de kaartjes leeg te dumpen? Da's wel het voordeel van die DV-bandjes, daar kan veel in een keer op.

Vandaag de dag kan je ze zelfs 8 GB en groter krijgen

http://www.dcviews.com/press/Pretec-8GB-SDHC.htm