Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 1e keer de grens over  (gelezen 8972 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
1e keer de grens over
« Gepost op: 20-07-2006, 11:38 »
Omdat ik vind dat domme vragen niet bestaan wil ik toch eens informeren wat je nu aan gereedschap en reservespul meeneemt als je twee weekjes Bretagne in het vooruitzicht hebt. Tis maar een trippie van 1000km en velen van jullie zullen dit met een oog dicht en een arm op je rug(heen en terug)rijden in Een dag(bagage; zwembroek en tandenborstel)...  :D
Tis echter mIJn eerste keer over de grens met 'volle' bepakking(zijkoffers, tanktas, drybag) EN een (ervaren)passagier. Persoonlijk zou ik in de eerste instantie denken omdat het zo'n kort ritje is Errug weinig mee te nemen(zekeringen, reservelampies?, kettingvet)Ben echter wel benieuwd of ik artikelen als reservebinnenbanden, gereedschap(welk?) extra koelvloeistof en/of olie moet gaan meesjouwen.. Wie kan me op weg helpen? Alle meningen zij welkom(ook degenen die me alleen ff willen uitlachen  ;))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #1 Gepost op: 20-07-2006, 11:53 »
olie neem ik altijd mee als ik langer dan twee dagen wegga, maar dat heeft met het merk motor en maagdelijke kmstand te maken :-X te maken, aan de andere kant olie kun je overal kopen, lampjes ook bij iedere tankstation, je boord gereedschap is voor mij voldoende, resevere zekeringen is wel handig om te hebben, alhoewel, dat zul je ook wel overal kunnen kopen en anders een zekering van een mind belangrijke functie gebruiken.

Ik heb een klein tasje met klein spul wat ik vrijwel altijd meeneem: leatherman,minihandpompje,plaksetje,bandenspanningsmeter,kompas,kaart van het gebied,pijnmedicatie,ductape, en daar komt binnenkort weer bij kniklichtjes wit/groen en rood, isometaalfoliewarmhoud lakentje, als ik op vacantie ga neem ik ook altijd een heel stuk touw mee(klimtouw, altijd handig)
Vroeger nam ik nog wel eens een 5 liter jerrycannetje mee, maar dat doe ik eigenlijk nooit meer, alhoewel frankrijk op zondag in de binnenlanden wellicht wel handig.

je snel veel te veel mee..........

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2006, 12:28 »
olie neem ik altijd mee als ik langer dan twee dagen wegga, aan de andere kant olie kun je overal kopen, lampjes ook bij iedere tankstation, je boord gereedschap is voor mij voldoende, resevere zekeringen is wel handig om te hebben, alhoewel, dat zul je ook wel overal kunnen kopen en anders een zekering van een mind belangrijke functie gebruiken.
Zekeringen heb ik zat, de rest lijkt me idd overbodig als het daar ook te koop is. Gereedschap niet TE uitgebreid dus, dat dacht ik ook al(op zn minst sleutels om evt mn kofferrekkie strakker te draaien)

Citaat
Ik heb een klein tasje met klein spul wat ik vrijwel altijd meeneem: leatherman,minihandpompje,plaksetje,bandenspanningsmeter,kompas,kaart van het gebied,pijnmedicatie,ductape, en daar komt binnenkort weer bij kniklichtjes wit/groen en rood, isometaalfoliewarmhoud lakentje
Plaksetje, das een goeie, dat betekend ook achterassleutel, bandenlichters, pompie, en Bs-meter dus en geen binnenbanden(was een tip van broerlief, die weet bi-banden erg duur in F'rijk ::))   enneh.. kniklichtjes??


Citaat
je snel veel te veel mee..........
Volgens doe mij dat je ALTIJD?  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #3 Gepost op: 20-07-2006, 12:45 »
breekstaafjes, kniklampjes voor als je lichten het niet doen heb je toch dat andere je zien onderweg. Je heb de eenvoudige bij de hengelsport,dump,outdoor(wegwerp) en ook die op 2 aa's lopen zijn wel een heel stuk groter en niet wegwerp maar ook kwetsbaarder.

en reserve sleutels als je die meeneemt niet in een plek stoppen waar je alleen bijkomt met de sleutels,koffers bijvoorbeeld :D ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #4 Gepost op: 20-07-2006, 13:16 »
Jij rijdt toch op een AT?  ;)

Alleen maar bandenplakspullen en je standaard setje gereed, wat tape, tiewraps en elastieken en klaar is klara. De rest kun je allemaal ter plekke regelen.

Anders moet je ff op www.motorbikes2africa.nl kijken, daar staat een lijst van wat wij op een langere reis hebben meegenomen, kun je daarna lekker gaan schrappen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2006, 13:17 »
Tassie met wat gereedschap en een paar zekeringetjes is zat joh. Als er echt wat stuk gaat kun je het meestal  langs de weg toch niet zomaar maken. Gewoon lekker genieten, en als er dan toch iets stukgaat, je vooral niet druk gaan lopen maken. Er is altijd een oplossing, en zo kun je ook in Europa tenminste nog eens wat avontuur beleven. Zo heb ik zelf eens een dag of 4 in Duitsland bij een grote motorzaak in de showroom gelogeerd. Iedere avond werd er aan racers gesleuteld, bimota en ducati's noem het maar op. Als kleine jongens in een snoepwinkel liepen we daar rond.
Als je in Nederland rijdt neem je ook niet van alles mee toch? Dan zal het in Frankrijk ook wel loslopen ;) 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2006, 14:53 »
Basisgereedschapsetje, plakspullen, tieraps, ducttape, een handje vol boutjes en moertjes voor als er eens iets afgevallen is en een setje EHBO moet wel genoeg zijn.
Ik zou  wel een woordenboekje Frans ergens in douwen. Met mijn Mavo-frans ken ik een franse garagist niet uitleggen wat er volgens mij mis is :-[ Maar misschien lukt jou dat een stuk beter.

Bon Voyage!


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #7 Gepost op: 20-07-2006, 14:58 »
Oh ja, shell heeft ooit een klein boekje uitgebracht waarin de belangrijkste motortermen vanuit het NL vertaald werden in Duits, Engels en Frans. Kan handig zijn (heb het helaas zelf niet meer...)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #8 Gepost op: 20-07-2006, 16:48 »
Dank vd reacties zover. Heb als koerier wel aardig wat probleemloze kilometers erop zitten dus zou ikzelf niet eens ervoor kiezen om een plaksetje mee te nemen. Maar ja, je zal er maar staan he..

Jij rijdt toch op een AT?  ;)
Euh, ja?? En? Moet ik me gaan schamen? :-[

Citaat
Anders moet je ff op www.motorbikes2africa.nl kijken, daar staat een lijst van wat wij op een langere reis hebben meegenomen, kun je daarna lekker gaan schrappen.
Die hou ik in mijn achterhoofd voor het rondje F'rijk,Spanje,Marokko,Italie,Holland wat ook nog op mijn verlanglijstje staat.

Maarreh; Ansichtkaarten van Holland ?? Voor de heimwee? ???

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2006, 17:06 »
Ik zou  wel een woordenboekje Frans ergens in douwen. Met mijn Mavo-frans ken ik een franse garagist niet uitleggen wat er volgens mij mis is :-[ Maar misschien lukt jou dat een stuk beter.
Nee hoor ::) Ikkook Mavo-frans :D :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2006, 18:03 »
Een multimeter(tje). Koop je tegenwoordig voor een paar euro (hoge nauwkeurigheid is toch niet belangrijk) bij de electronicazaak.

Ik was er erg blij mee twee weken geleden.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #11 Gepost op: 20-07-2006, 18:30 »
Dank vd reacties zover. Heb als koerier wel aardig wat probleemloze kilometers erop zitten dus zou ikzelf niet eens ervoor kiezen om een plaksetje mee te nemen. Maar ja, je zal er maar staan he..
Euh, ja?? En? Moet ik me gaan schamen? :-[


Ja, heel erg  ;)

Nee, die dingen gaan (bijna) nooit stuk.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #12 Gepost op: 20-07-2006, 20:20 »
Inderdaad, de @ gaat nooit stuk. Ik heb altijd gereedschap bij me maar het zijn altijd anderen die het gebruiken. Wat er kapot gaat aan een @ is met een Leatherman weer te repareren/demonteren en verder is de ANWB pas natuurlijk ook mee op vakantie. Bandenplakset neem ik niet mee, net als binnenbanden. Lekke band heb ik ook nog nooit gehad als ik op vakantie ben. Wel eens wat brandstoftoevoer problemen gehad (vapour-lock), maar zelf de zekeringen zijn altijd heel gebleven. Reservesleutel gaat altijd mee in een dichte jaszak van de vriendin, die ben ik nog nooit kwijt geraakt ( ::) ) dus de reservesleutel ook niet.....
Één keer heb ik eens iets van een steeksleutel nodig gehad. Waarom weet ik n iet meer maar toen heb ik bij een supermarché zijn 8 in één sleutelgeval gehaal, net als een schroevendraaier met honderd en één bitjes in het handvat. Prima voor eenmalig gebruik, voor het geld hoef je het ook niet verder mee te zeulen......

Heb momenteel een plan staan om de Drôme in te trekken maar met dit weer in Nederland twijfel ik om wel op pad te gaan.......En gereedschap?? Gaat vast wel weer het een en ander mee, maar gebruik zal ik er wel wèèr niet van maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #13 Gepost op: 20-07-2006, 20:21 »
Plaksetje is nooit weg hoor. Afgelopen zaterdag had ik een lekke achterband. Garage dichtbij dus wij daarheen om te plakken. Hadden ze van alles in huis, zelfs grote bandenlichters, maar geen.....plakker en solutie. Dan is het toch mooi dat je zelf zo'n klein doosje mee hebt 8)


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: 1e keer de grens over
« Reactie #14 Gepost op: 20-07-2006, 21:41 »
als je offroad gaat:: vloeibaar metaal  ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99