Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Internet onderweg  (gelezen 3566 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Internet onderweg
« Gepost op: 06-07-2005, 08:23 »
Tegenwoordig heeft bijna elke wereldreiziger wel een internetsite waarop de voortgang van de reis te lezen is. Daarnaast is er natuurlijk Travelmaniacs met het forum waarop de reizigers ook onderling kunnen communiceren.

Je moet echter wel een internetverbinding hebben om van alle mogelijkheden gebruik te kunnen maken. Nou komen we Jeroen Veen hier veel tegen, er zijn een aantal mensen die in het verleden een site hebben onderhouden terwijl ze onderweg waren. Marcel is natuurlijk met de Dakar ook regelmatig aan het updaten geweest.

Maar hoe doe je dat nou? Internetcafeetje opzoeken, ook al zit je in the middel of nix? Laptop en GSM met tripleband (lijkt me behoorlijk in de kosten lopen). Satelietverbinding regelen? Zal waarschijnlijk te duur zijn voor een serieuze optie.

DIe internetcafeetjes, schieten die als paddestoelen uit de grond? Tegenwoordig zie je veel meer sites ontstaan van reizigers, dus de mogelijkheden zullen ook wel groter geworden zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Internet onderweg
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2005, 08:48 »
Het gemakkelijkste lijkt mij via een PDA en GSM (liefst met GPRS); Of nog beter: een combinatie hiervan (Smartphone).
Ik heb gemerkt dat een RSS-reader op de PDA die via bluetooth mijn GSM in m'n broekzak gebruikt perfect werkt. Er gaat alleen maar text over de (toch al dunne communicatielijn). Iets omgekeerds zou dus ideaal zijn.

Dat zou er dus op neer komen dat je dan je Content Management Systeem licht moet opbouwen. Dwz geen grafische delen erin. Puur text. Dan zit je met tekst editen sowieso al goed.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Internet onderweg
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2005, 08:59 »
Maar dat strookt niet met het feit dat de wereldreizigers ook in beeld willen laten zien wat ze meemaken. Alles sites die je bezoekt zijn rijkelijk voorzien van (soms) HiRes-foto's. En die wil je echt niet met je GSM-metje oversturen lijkt mij. Een licht CMS is wel leuk voor alleen tekst, een weblog bijhouden gaat inderdaad prima via de PDA en GSM, maar een beetje reiziger gebruikt internet ook om zichzelf van informatie te voorzien over de toekomstige reisplannen onderweg. En daar is de PDA-GSM combinatie niet voldoende voor.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Internet onderweg
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2005, 09:30 »
Goed, wij hadden gewoon thuis een webmaster (mien schoonpao) die het heel leuk vindt om met dreamweaver te klooien. Wij stuurden hem onderweg gewoon lange meels met de reisverslagen en probeerden in de internet cafe's (die je vrijwel overal hebt) onze foto's te uploaden vanaf het toestel naar een site waar de webmaster ze dan weer kon downloaden (soort ftp-server). Hiermee hadden we voor onszelf de inspanning geminimaliseerd (dachten we). Probleempjes die wij zijn tegenkomen waren:
  • De pc's in die cafe's draaien op Windows 95 of 98 en die herkennen het fototoestel niet
  • De ene pc pikte de cd met de drivers voor het fototoestel wel, de andere doet dat (om onverklaarbare redenen) niet
  • Ben ook wel eens weggestuurd uit een cafe omdat niemand meer kon surfen omdat ik mijn foto's aan't uploaden was... :-\
  • Als we niet konden uploaden hadden we de foto's in zo'n cafe op een cd-tje gebrand en opgestuurd, maar die kwamen lang niet altijd aan
  • Af en toe viel de stroom in het cafe uit, waardoor het hele verhaal wat we getypt hadden kwijt was: kon je weer opnieuw beginnen


Ervaring heeft ook geleerd dat vrijwel alle electronische apparatuur die je zelf meeneemt op de motor kapot gaat, zeker als je veel zand/off-road doet (mp3-speler, batterijen lader, lamp, intercom, gps, etc.). Zou je dus aanraden jezelf zo onafhankelijk mogelijk te maken van die apparaten, dus zo weinig mogelijk meenemen en je eigen uitrusting zo basic mogelijk te houden, dus als het ff kan geen PDA's enzo.

Een handigere optie is wel als je je foto's al op CD gebrand hebt en die dan mee kunt nemen naar het cafe, dan ben je in ieder geval niet meer afhankelijk van het feit of de pc je toestel wel herkent. Er zijn ook fototoestellen waar je direct CD-tjes mee kunt branden in het toestel zelf.

Qua mobiele infrastructuur was het in Afrika niet echt je van het: je kon lang niet overal gebruik maken van een mobiel netwerk, en als het er al was, is het GSM, dus onvoldoende capaciteit om grote bestanden (foto's) te versturen. Dat kan in andere continenten wel beter geregeld zijn, dat weet ik niet.

Een ander ding is nog: als je'n website hebt wil je er graag iets moois van maken: hoe mooier je het wilt maken, hoe meer tijd je er onderweg aan kwijt bent en hoe meer het een verplichting wordt om hem te onderhouden: niet altijd leuk dus! Als je dat wat 'relaxter' insteekt, en dus gewoon updates maakt wanneer het je uitkomt, komt het allemaal goed.

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Internet onderweg
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2005, 09:32 »
Internet in Afrika is eigenlijk niet geschikt voor dit soort grappen. Vaak word er gebruik gemaakt van overvolle sateliet verbindingen en die zijn errgggg traag en hebben vaak weining upload capacteit voor je geweldige foto's die je net gemaakt heb... Wat wel werkt? CD'tje branden in een i-net cafe en vervolgens opsturen naar je web-site beheerder. Text based spul is niet zo'n probleem.... Bovendien zit ik liever op mijn brommer of gewoon relaxen dan uren in een i-net toko voor het frusti uploaden van een paar foto's... tijdens mijn reis heb ik dus gewoon opgegeven....

Als je echt geld heb regel je een ISDN2 sateliet telefoon + laptop met brander, dat gaat namelijk wel fijn  :) maar mucho €/min....
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Internet onderweg
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2005, 10:11 »
In 2002 hadden wij een nieuws website in Delft die graag onze avonturen wilde volgen. Deze had een lap-top en een satelliettelefoon voor ons geregeld. De satelliettelefoon gebruikten we ook om contact te houden met het thuisfront. Dit ging met een pre-paid kaartje, en de website betaalde deze. Toen we de Ténéré woestijn ingingen in Niger voor een week of twee, hadden we afgesproken iedere dag even onze GPS coordinaten door te geven. (in Agadez hoorden we nog berichten over overvallen enzo, was toch wel een beetje spannend)

Als er na drie dagen geen bericht zou komen, zou het thuisfront contact opnemen met de consul in Niamey, die we daar ontmoet hadden. Wat blijkt: belminuten op, en de website had de rekening niet betaald voor de prepaid kaartjes. Konden we niet bellen....... De vierde dag hadden we weer verbinding. Krijg ik m'n maat aan de telefoon: " ach, ik dacht die lopen niet in zeven sloten tegelijk."  Nou, dat gaf ons echt een gerust gevoel, dat er meteen actie ondernomen werd, haha 8)

In Mali ook in internetcafe's geprobeerd hotmail binnen te halen. Zat je drie kwartier te wachten om de eerste pagina te laden..... En had je net een heel verhaal geschreven, flikkerde de stroom er weer af..... Wat Meindert schrijft is zeeeer herkenbaar ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Internet onderweg
« Reactie #6 Gepost op: 07-07-2005, 00:11 »
ok, dan ook even onze ervaring (in 8 maanden afrikareis).

Wij hadden (2000) nog geen digicam mee: Ik maakte dia's, die rolletjes stuurde ik per 3 a 4 naar huis, Klaartje maakte foto's met de compact camera, die lieten we direkt ontwikkelen onderweg (matige kwali), en stuurde we als foto's naar huis (cq deelde we soms onderweg uit). Onze webmaster scande ze in en plaatste ze.

Reisverslagen en e-mail deden we met een palmtopje  (oud HP320, windows CE), met een MODEM en ZONDER GSM: Namelijk gebruikmakende van de inbel-servers die overall ter wereld staan via het I-pass netwerk: Roaming internet, wereldwijd. Snelheid is natuurlijk laag (33k3 modem), maar tekstmail hadden we altijd binnen 3 minuten binnen! (zenden en halen, pop3), antwoordjes schrijven kan je dan in alle gemakt in je tentje of hotelletje (offline). Paltop is absoluut motor/woestijn bestendig gebleken, er zitten ook geen bewegende onderdelen in (geen drive, geeen fan etc)

Het enige wat je nodig hebt is een telefoonaansluiting: En in afrika heb je op iedere hoek van de straat een 'telefonie'winkel (waar ze dus telefonie verkopen, en geen telefoons!). Pak de fax aldaar, trek de stekker eruit en plug le palmtop in... en je hebt internet. Alles via webmail (yahoo enzo) is verschrikkelijk traag dus niet doen!
Ipass:    http://ipass.go2roam.com/
Je betaalt locaak tarief (want je belt locaal in!) endas vaak gratis!, alleen voor de Ipass betaal je iets maar das niet veel.
Ik zind het nog steeds jammer dat dergelijke systemen er steed meer uitgaan.

Verder:
Het hangt er heeeeel erg vanaf waar ter wereld je bent. In (zuid) amerika schijnt het her en der heel goed te met internetcafee's dan kan je alles oploaden wat je wilt. Afrika kan je dat voorlopig vergeten.
Een sateliet telefoon is natuurlijk perfect maar wel verschrikkelijk dure oplossing voor een amateurtje. GSM in het buitenland (bellende naar nederland!) is ook schokkend duur in de praktijk en de verbinding die je krijgt is ook niet al te best. (voorbeeld: 3 pagina's faxen heeft me in Niamey ooit 45 minuten gekost, en achteraf bleek het in Nederland (bij de verzekering_ absoluut niet leesbaar aangekomen te zijn.)

Foto's: Als je een kleine cardreader meeneemt kan je die bijna altijd via USB aansluiten (geen camera software nodig, sommige camera's gedragen zich als usb stick, maar de meeste willen hun iegen software). Je kan dan afhankelijk van je verbinding, ofwel je foto';s uploaden, ofwel je foto's op CD branden (liefst 2x), en dan 1 exemplaar naar huis sturen: Na bevestiging van thuis gooi je de foto's pas van je kaartje af. 

als iemand specifieke vragen heeft hierover beantwoord ik ze graag.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Internet onderweg
« Reactie #7 Gepost op: 07-07-2005, 09:38 »

Foto's: Als je een kleine cardreader meeneemt kan je die bijna altijd via USB aansluiten (geen camera software nodig, sommige camera's gedragen zich als usb stick, maar de meeste willen hun iegen software). Je kan dan afhankelijk van je verbinding, ofwel je foto';s uploaden, ofwel je foto's op CD branden (liefst 2x), en dan 1 exemplaar naar huis sturen: Na bevestiging van thuis gooi je de foto's pas van je kaartje af. 

Oh ja, nog een ander detail: USB hebben ze niet altijd,  en als ze'm wel hebben, moet je maar afwachten of-ie werkt...Dat met wissen van de foto's van je card is wel een hele handige tip!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Internet onderweg
« Reactie #8 Gepost op: 15-06-2006, 22:37 »
Grappig, dit had ik nog niet gelezen.

Ik heb het zo gedaan. Ik reis met een laptop. Hij zit achter in de motor in het alu koffertje. In schuim en hij doet het nog :D

De website maak ik op mijn laptop net als je dit thuis ook kan doen. alles wat ik gemaakt heb stop ik in een mapje op mijn computer. Ik kan dan de website met de nieuwe update al bekijken en controleren op fouten. Sla ik dan in een grote stad was, zocht ik om een internetcafe die ook mijn laptop aan kon sluiten. (meestal trok ik de stekker uit een computer en begon gewoon)

Ik maak gebruik van een FTP programma. Een spiegelprogramma dat het mapje op mijn computer net zo maakt als het mapje achter mijn internetpagina. Dit gaat automatisch en tijdens dit wachten kijk je even op internet en op dit forum.

Ook haalde ik tijdens dat aansluiten mijn mail op met outlook en vertuurde ik de, in het hotel geschreven mail.

Was ik klaar met de site dan kon ik in alle rust in het hotel mijn mail beantwoorden en dit versturen als mijn laptop weer online was.

In Latijns-Amerika was het krijgen van een goede verbinding in grotere steden gemakkelijker dan het aanvragen van internet in Zwitserland. Zelfs goed genoeg om nog eens een mp3tje op te halen of zoiets.

Goed, je sleept zo’n ding mee met het risico dat hij stuk gaat of gestolen wordt. Daar was ik voor verzekerd en dit verhaal heb ik ook op die computer gemaakt. Bij mij ging het dus goed en neem de volgende keer weer een mee.

De voordelen voor mij: al je muziek, films e.d. voor als je in een rothotel zit, Je mail beantwoorden op de tijd dat het jou uitkomt, je foto’s bewerken en camera leeg maken, voor een dollar de nieuwste films kopen in het hotel afspelen… Ik kan er nog wel een paar bedenken.

Ik had een haat/liefde verhouding met mijn website. De mensen thuis weten niet hoeveel tijd het neemt foto’s te selecteren, verhalen te schrijven en dan het geheel ook nog op internet te zetten. De haatkant is ook dat je er tijdens je reis weinig over hoort. Veel verhalen heb ik geschreven zonder ook maar ooit een reactie gehad te hebben.

De liefde kan is zeker dat leuke mailtje dat je dan toch krijgt, dat stukje wat zo over je geschreven hebben op een website of de reacties die je krijgt van “vreemde” mensen die je al die tijd gevolgd hebben. De echt duizenden bezoekers die ik soms op een goede updatedag voorbij zag komen. Daarnaast is het voor mezelf het enige wat ik nog heb van mijn reis en ik bekijk het als een groot plakboek waar iedereen naar kan kijken zonder dat ik het ze opdring.

Het zo bekeken doe ik het opnieuw. Maar deze keer anders. Je hebt nu programma’s als Mambo en Typo3. Deze html website programma’s hebben een erg goed backend. Met andere woorden, je kunt zelf achter de site komen en dingen wijzigen. Het beste is om dit thuis te ontwerpen (is niet gemakkelijk) en deze site te maken. Je kunt dan verhalen uploaden zoals je een mail schrijft en foto’s er bij zetten zoals je die bij mail zou versturen. Denk maar eens aan het reageerdeel op dit forum maar dan alleen toegankelijk voor jou.

Het grote voordeel is ook dat je kunt bepalen wanneer je dit online wil hebben. Je kunt dus iets maken en bepalen dat dit over een week op internet moet staan. Jij reist dan door maar je website maakt een update. Onze bedrijfspagina is ook gemaakt met Typo3 en geeft een voorbeeld van wat mogelijk is. www.kms-racing.ch

Ik heb voor mijn volgende reis een bedrijf die dit gaat doen. Een nieuwe sponsor. Mijn hoop is dat ze net zo’n backend voor me hebben zodat ik zelf kan bepalen wat en wanneer ik het er op wil hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Internet onderweg
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2006, 23:55 »
Leuk onderwerp!

In 2001/2002 6 maanden midden- en zuidamerica. (Zonder motor, enkel rugzak).
Nog geen digitale camera. Geen moeite gedaan om foto's online te krijgen.

Teksten onderweg verzinnen en schrijven. In internetcafé in html inkloppen op de webserver zelf.

Als ik nog een keer zoiets ga doen zoek ik een webmaster thuis. Zelf een site bijhouden kost veel tijd. Haat liefde met de site herken ik ook. Soms voelt het echt als een verplichting en waarom was je ook alweer weg......? Daarentegen zijn reacties uit de meest vreemde en niet zulke vreemde hoeken weer echt helemaal geweldig.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.