Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Benzinepomp verplaatsen - hoger  (gelezen 428 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 53
Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Gepost op: 18-10-2021, 08:51 »
Beste forumleden, ik heb een vraag misschien dat iemand hier meer van weet of het mogelijk is.

Ik heb een omgebouwde motor tot een soort van enduro motor.
Normaal gesproken zit de tank,zoals bij een africa twin, boven (nr 1), benzinepomp en stuk eronder tegen het frame (nr2) en carburateurs op deze manier/hoogte gemonteerd:


Echter is bij het aangepaste model bij mij een. custom tank naar achteren geplaatst, in het subframe verwerkt, de benzinepomp zat helemaal onder aan bij de carterplaat gemonteerd. Doordat het een enduro achtige motor is wil ik er ook mee door water/modder plassen en daarom zou ik graag de plek willen veranderen naar meer naar boven toe, dit ter protectie van de benzinepomp.
Daarvoor had ik het volgende idee, meer naar boven naast het luchtfilterhuis, ter hoogte van de carburateurs. Hier is namelijk nog plek om de pomp te kunnen bevestigen:

Mijn vraag is, zou dit goed gaan m.b.t de werking van de pomp of zou deze te veel moeten gaan werken om de benzine aan te trekken en door te pompen naar de carburateurs ivm zwaartekracht etc?
Het is een mitsubishi benzinepomp van een africa twin die ik heb. Deze zuigt aan totdat deze voldoende benzine heeft en wanneer er benzine nodig is vanuit de carb gaat hij weer werken (niet constante zuigkracht).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2021, 09:45 »
Ik denk dat dit wel goed gaat. Deze pomp wordt ook gebruikt op de 950 Adventure en 950 Superenduro. Bij de Adventure zit de pomp bij de carterplaat en bij de Superenduro thv de carbs. Het enige dat lastig kan zijn is primen van de pomp als deze helemaal leeg is geweest. Waarom probeer je het niet eerst ff voordat je de boel definitief gaat verbouwen.


tip: vervang de contactpuntjes door een Dr Bean schakelaar
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 53
Re: Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2021, 10:05 »
Ik denk dat dit wel goed gaat. Deze pomp wordt ook gebruikt op de 950 Adventure en 950 Superenduro. Bij de Adventure zit de pomp bij de carterplaat en bij de Superenduro thv de carbs. Het enige dat lastig kan zijn is primen van de pomp als deze helemaal leeg is geweest. Waarom probeer je het niet eerst ff voordat je de boel definitief gaat verbouwen.


tip: vervang de contactpuntjes door een Dr Bean schakelaar


GezwindeSpoed dank voor je reactie.
ik ga het ook even proberen, heb al even leidingen op maat gemaakt om het te proberen. Dacht vraag het ook op het forum of dat er mensen zijn die weten of het wel of niet mogelijk is (en of verstandig is). Kan het me ook goed voorstellen dat iemand zeg moet je niet doen "want ...."
dr bean schakelaar ben ik niet bekend mee, ga ik even uitzoeken wat dat is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2021, 10:53 »
dr bean schakelaar ben ik niet bekend mee, ga ik even uitzoeken wat dat is.
check het lc8.nl forum, daar is dat uitgelegd (modificatie aan de pomp om het betrouwbaarder te maken)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2021, 11:44 »
interessant, benieuwd naar het resultaat

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 53
Re: Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2021, 13:26 »
Inmiddels wat gefabriceerd een beugeltje war de pomp in zit, en zit ongeveer naast het oliefilter. met twee bouten vast aan de carterplaat (dus tussen het blok en de carterplaat. Wordt nu voldoende beschermd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Benzinepomp verplaatsen - hoger
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2021, 17:11 »
Geen probleem met dit type pomp. Overigens is monteren in de modder/carterplaat bij een goed gesloten pomp ook niet een issue.