Lezing: John Breugelmans & Ivo Verkoyen
Studiedag lawaaierige recreatiesporten, 29/04/2009
Goeiemiddag allemaal,
Wij werden als leden van de lokale politie Balen Dessel Mol gevraagd om een woordje uitleg
te geven over de actie wildcrossen die wij in het verleden organiseerde.
Misschien even kort onze zone voorstellen, voor zij die niet weten waar zich deze situeert.
Wij zijn omringd door volgende gemeentes Leopoldsburg, Geel, Lommel en noordelijk
grenzen wij aan Nederland.
Wij hebben als landelijke zone het geluk een mooie bosrijke omgeving te hebben met de
daarbijhorende zachte recreatie. Er zijn tevens diverse toeristische trekpleisters zoals “Het
Zilvermeer, Sun Parcs Rauwse Meren, Abdij van Postel, zandwinningsgebieden enz…
Hierdoor zijn wij natuurlijk ook een gedroomde omgeving voor de wildcrossers. Menig maal
werden wij door wandelaars, natuurliefhebbers, boswachters enz.. op de hoogte gebracht
dat zij zich stoorden aan de nietsontziende wildcrossers. Op geen enkele manier hielden
deze rekening met de andere aanwezige bezoekers in de recreatiegebieden.
Ook kostbare natuurgebieden en zelfs broedgebieden waar zeldzame vogels broedde bleken
niet veilig te zijn. Om duidelijk te maken dat wij dergelijke praktijken niet tolereerden planden
wij acties. In de eerste instantie startte we met kleinschalige acties. We namen onze offroad
dienstmotorfietsen en 4x4 terreinwagen, en gingen zelf actief op zoek naar de wildcrossers.
Met wisselende resultaten tot gevolg. Eén ding stond vast, wanneer wij iemand
intercepteerden betrof het meestal de brave huisvader, die een zondagritje ging doen. De
echte wildcrosser daarentegen nam de vlucht en nam hierbij ongehoorde risico’s om niet
gevat te worden. Gelet op het feit dat zij echte crossmoto’s bestuurden en daarbij
onvoorstelbare risico’s namen, lukte het hen meestal om niet gevat te worden. De echte
doelgroep werd dus niet bereikt. Een tweede zaak die ons opviel was dat er heel wat
wildcrossers de kentekenplaat van hun motorfiets verwijderen of er olie opwreven en dan
besmeurden met zand. Dit zorgt ervoor dat identificatie erg moeilijk wordt. Daarbij komend
werden de overtreders ook steeds inventiever , zo blijven zij steeds maar een erg beperkte
tijd ter plaatse. Wanneer zij vroeger geruime tijd ergens ter plaatse bleven,doorkruisen ze nu
gewoon het grondgebied. Daarom lopen wij in de meeste gevallen achterna. Wanneer er
meldingen komen van wildcrossers zijn, zij meestal weg tegen dat wij ter plaatse zijn. Een
rondrit van 100 km. door diverse gemeentes en zelfs grensoverschrijdend is geen
uitzondering.
Wij stelden vast dat we het over een andere boeg moesten gooien om resultaat te boeken.
Daarom besloten we om een grootscheepse aktie te houden.
We legden kontakten met de aangrenzende gemeente “Lommel” , collega’s van de
wegpolitie, de boswachters van “bos en groen” evenals de privéboswachters en Parket. Er
werd tevens luchtsteun gevraagd via de Federale Politie.
Er werden volgende zaken afgesproken met het Parket Turnhout:
Inzake schadeloosstelling voor beschadigingen van bodem, boomlaag enz.. wordt de
vordering gedaan door de woudmeester,evenals de inbeslagname van de motorfietsen. Wij
sturen ons proces-verbaal gewoon aan de Procureur des Konings.
Wanneer de overtreders hun kentekenplaat hebben verwijderd of bewust onleesbaar hebben
gemaakt, maken zij zich schuldig aan art. 62bis van het KB 16/03/68. Hierdoor komen zij in
aanmerking voor een onmiddellijke intrekking rijbewijs.
De respons op onze vraag was overweldigend . Wij mochten rekenen op 12 boswachters
van bos en groen, 2 privéboswachters, 8 personeelsleden van de lokale politie Lommel, 2
motards van de wegpolitie en 11 personeelsleden van onze eigen zone + bijstand van de
helicopter.
Iedere deelnemer werd voorzien met de nodige radiocommunicatie en stafkaart
onderverdeeld in rasters. Op die manier kon er zowel van op de grond als vanuit de lucht, de
plaats van wildcrossen snel worden aangeduid. Er werden tevens enkele aandachtspunten
op aangeduid, zoals tankstations, car-washes en ontmoetingsplaatsen, zoals cafés.
De motorrijders werden ingezet op de grote assen en hadden tot doel ontradend te werken
voor zij die trachtten te vluchten via de openbare weg. De jeep werd ingezet om overgegaan
tot identificatie van de geïntercepteerde wildcrossers.
De meerwaarde van helikopter bleek al snel. Op een aantal minuten overvloog deze het hele
grondgebied, en duidde wildcrossers aan. Doch 1 van de aanwezige wildcrossers nam de
vlucht, of beter gezegd trachtte te vluchten. Een weinig later zag hij de nutteloosheid in van
zijn poging en stopte noodgedwongen.
Op het eind van de aktie kon er worden teruggeblikt op een mooi resultaat. Er werden 3
motorfietsen in beslag genomen en diverse processen-verbaal opgesteld.
Wij hebben ter vervollediging navraag gedaan naar de strafvervolging van de
geverbaliseerde wildcrossers:
De overtreder die de vlucht nam werd spijtig genoeg op gelijkaardige wijze veroordeeld als
diegene die onmiddellijk stopte nl.:
- 330 euro boete
- 57 euro gerechtskosten dus 387 euro effectieve boete + 115 euro voorwaardelijk.
Zij dienden tevens 500 euro borg te betalen alvorens zij hun motorfiets terugkregen.
Bovenop de borg dienden zij eerst de takel- en stallingkosten te betalen alvorens zij terug in
het bezit werden gesteld van hun motorfiets.
Dus wanneer we alles optellen komen we toch op een totale boete van +- 500 euro.
Er werd nog aangestipt dat wanneer de feiten in bende gebeuren de boetes verdubbeld
worden. De eventuele herstelkosten dienen gevorderd te worden door Bos & Groen.
Een kleine opmerking of raad zouden wij toch nog graag meegeven, en deze is gestoeld op
eigen ervaring. Wanneer u van plan bent om een grootschalige actie te plannen, zorg er dan
voor dat er zo weinig mogelijk deelnemers voorafgaandelijk op de hoogte zijn en dit om
verklikking tegen te gaan. Wij stelden zelf vast dat er ,vooraf ,op een forum van
endurorijders, werd gewaarschuwd voor een actie wildcrossen, in onze zone. Zij waren zelfs
op de hoogte dat er een helikopter zou worden ingezet. We hoeven niet te zeggen dat deze
info van binnenuit gelekt is. Wij zijn zeker dat het resultaat groter had geweest, moest er
geen lek geweest zijn.
Vandaar dat er in de toekomst terug een grootscheepse akte werd gepland doch er zal deze
een beperkte groep op de hoogte worden gesteld.
Bron:
http://www.ipo-online.be/Lawaaierigerecreatiesporten/Documenten/John%20Breugelmans%20(politiezone%20Balen-Dessel-Mol).pdf