Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke moet het worden?  (gelezen 28558 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: welke moet het worden?
« Reactie #15 Gepost op: 31-08-2008, 16:08 »
2 de nieuwe Panda 4x4  (kun je echt heel veel mee)

Idd!

http://nl.youtube.com/watch?v=kYmtZKD6RVY

De nieuwe schijnt in Italië een groot succes te zijn...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: welke moet het worden?
« Reactie #16 Gepost op: 31-08-2008, 16:34 »
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: welke moet het worden?
« Reactie #17 Gepost op: 31-08-2008, 16:57 »
Defender is mijn favoriet, een oudere versie met wiel opde motorkap.
Range rover is onbetaalbaar net zoals een nieuwe landcruiser...........
Discovery ook mooi spul.

Unimog komt ook eel hoog in mij favorieten lijsteje, maar ja woonwerk, dagelijks verkeer........

delorian

Blijf nog maar ff in mijn cinqocento 900 brute cc rondrijden........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: welke moet het worden?
« Reactie #18 Gepost op: 31-08-2008, 22:21 »
Jimny hebben we 3 jaar in gereden , leuk , maar klein en net een hobbelkar , vering is zeer matig , maar off road is het een beest en niet te stoppen , weinig gewicht en toch 1300 cc met een hoog koppel , min punt is toch wel het hoge brandstog gebruik.
Jeep Cherokee sport hebben we daarna 1 jaar gereden , geweldige auto , zwaar , hoog brandstofverbruik , V6 3,7 ltr is echt niet te stoppen , ook in terein ongelooflijk zelfs met de automaat.
Suzuki Grand Vitara high executive hebben we nu , bouwjaar feb 2008 , is een combinatie van de twee eerdere wagens , ruim , snel , absoluut perfect off road waardig ( ook deze heeft een automaat ) comfortabel , mooi compleet , echt alles zit er op en eraan , brandstofverbruik is zeer redelijk , auto is degelijk ( 1 x de kunststof onderplaat eronderuit gereden in de Oirschotse hei ) dus dat valt mee  , werd overigens direct door de Suzuki dealer onder garantie vervangen.
Dus koop gewoon een Suzuki Grand Vitara , ga je geen spijt van krijgen.


Wij kwamen er in IJsland een tegen. Midden in een riviertje. Wou niet meer voor of achteruit. Het water was ergens in een schakelaartje gekropen en toen wou de elektronisch bediende bak niet meer in zijn voor-of achteruit.... Dus bel je gewoon de verhuurmaatschappij en laat je hem lekker staan. Hoe minder elektriek, hoe beter m.i.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: welke moet het worden?
« Reactie #19 Gepost op: 31-08-2008, 22:24 »
Landcruisers hoeven niet duur te zijn. Je kunt ook een " korte"  nemen met 2,4 benzine of 2,4 diesel. Beiden niet echt zuinig, maar wel een echte landcruiser met bijbehorende betrouwbaarheid en off-road capaciteiten. Of een Nissan Terrano. Die heb je kort en lang. Niet te zwaar, dus de wegenbelasting valt nog een (beetje) mee. Ook het benzineverbruik zal misschien de 1:10 wel kunnen halen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: welke moet het worden?
« Reactie #20 Gepost op: 31-08-2008, 22:30 »
Ik zag laatst een 14 jaar oude Landcruiser staan, althans hij leek er op, met 100.000 km, diesel, trekhaak, airco, open dak etc, voor nog geen 3.200 Euro. Klein probleempje: het stuur zat rechts. Is dat een probleem? Dooie hoek is dan igg mooi opgelost ;D

Stond op www.speurders.nl

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: welke moet het worden?
« Reactie #21 Gepost op: 31-08-2008, 22:49 »
je moet toch wel weten wat die per maand mag kosten en hoeveel je per maand rijd wil je financieel de juiste keuze maken...
anders kan ik ook wel de nissan patrol gr op noemen..volwaardig offroad maar doordat die relatief laag is minder luchtweerstand, dus minder brandstofverbruik... niet dat je die moet nemen want ze worden gejat bij het leven.

ik denk dat je meer naar een narava of hi-lux moet kijken als je echt offroad wil en gunstig brandstofverbruik wil (beide 4cilinders)
als het bij een bospaadje blijft is een x-trail of rava (spelling? die toyota), crv (of hrv) ook voldoende alleen zonder lage gearing en standaard voorwiel aandrijving, de achterwielen gaan meedoen als de voorwielen slippen. alleen ff achterhalen of de differentieels ook electrich "bekrachtigt" kunnen worden (denk tractioncontrol voor offroad). wil je toch lage gearing dan kom je uit bij grand vitara.

als je tussen een vitara of feroza gaat kiezen..de vitara roest veel sneller de feroza gebruikt een klassiek ladderframe dus roestige panelen maken niet uit. beiden zijn carburateur en injectie versies van geweest. de feroza is meer het werkpaard van de twee.

btw over welke serie van de landcruizer gaat het nou? de 60, 70, 80, 90 (prado) of 100 serie?
ik neem aan dat arjen de 70 serie bedoelt.

de oude panda 4x4 komt uit de puch fabriek en heeft voorwielaandrijving en inschakelbare achterwielaandrijving (dus op asfalt draai je de versnelingbak kapot zoals bij een 4x4 met lagegearing) en een aangepaste versnellingsbak.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: welke moet het worden?
« Reactie #22 Gepost op: 01-09-2008, 09:32 »
Toyota Rav4 doet het ook wel aardig, en begint bij betaalbaar in de buurt te komen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: welke moet het worden?
« Reactie #23 Gepost op: 01-09-2008, 10:44 »
Optie is misschien nog om te gaan voor een grotere met een camperkenteken. Zo'n grote is niet altijd handig voor je dagelijks gebruik, maar met een camperkenteken hou je de kosten een beetje laag.

Er zijn landrovers en landcruisers met bijvoorbeeld een klapdak (zie foto) waar je dus een camperkenteken bij kunt krijgen. Dan betaal je maar 1/4 van de normale wegbelasting. Nou weet ik niet of die ook in de korte versie verkrijgbaar zijn, maar als 't wat voor je is kun je dat altijd ff uitzoeken...

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: welke moet het worden?
« Reactie #24 Gepost op: 01-09-2008, 10:49 »
Ik heb 4 jaar een Feroza gereden. Prima autootje, redelijk comfortabel (de vering is in 3 standen in te stellen), 1 op 10, bij 120 kpu hoor je de radio niet meer, 1600 cc en 92 pk. Met 4 zitplaatsen nog wel te doen met mensen onder de 1.60. Alleen dan heb je geen bagageruimte meer en eruit klimmen vergt wat lenigheid. Ik heb ze wel eens gezien met een gastankje.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: welke moet het worden?
« Reactie #25 Gepost op: 01-09-2008, 10:58 »
Sprekende over Hi-lux, wat is nu het verschil tussen een Landcruiser en een Hilux?

Zie onderstaande advertentie:

Speurders

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: welke moet het worden?
« Reactie #26 Gepost op: 01-09-2008, 11:55 »
De Hilux is een pickup, en de landcruiser niet.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: welke moet het worden?
« Reactie #27 Gepost op: 01-09-2008, 12:13 »
Lijken me wel errug praktische dingen, Hi-Lux en vergelijkbare types. Met zo'n bak waar van alles op en in kan. Volgens mij zelfs zo'n camper-opbouw. Cabine waar effe meer ruimte in zit dan alleen voor 2 personen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: welke moet het worden?
« Reactie #28 Gepost op: 01-09-2008, 13:49 »
Lijken me wel errug praktische dingen, Hi-Lux en vergelijkbare types. Met zo'n bak waar van alles op en in kan. Volgens mij zelfs zo'n camper-opbouw. Cabine waar effe meer ruimte in zit dan alleen voor 2 personen.

Zoiets?: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5530.msg77657#msg77657 ?

Wat de exacte verschillen zijn tussen een Hilux en een Landcruiser weet ik niet. Maar vermoedelijk zijn het volledig verschillende auto's. Er is ook (in Nederland niet uitgebrachte?) 4Runner gemaakt die dacht ik wel is gebaseerd op een Hilux.
Bij Nissan was de Pick-up tot voor kort ook een totaal andere auto dan bv de Patrol. Pas sinds kort is de opvolger van de Pick-up - de Navarra - eigenlijk een Pathfinder met open bak (en daarbij zwaarder en met minder laadvermogen dan de oude Pick-ups.)

Over het algemeen zijn Pick-ups lichter, eenvoudiger en spartaanser dan wagens met een volledige cabine en hebben ze meer (theoretisch) laadvermogen. Praktisch is zo'n open bak niet als je er langere reizen mee maakt omdat alles open en bloot ligt terwijl je binnen relatief weinig ruimte hebt.
Ter informatie: mijn Nissan King-cab (Pickup met 1,5 cabine) weegt 1750 kg en verbruikt gemiddeld tussen de 1 op 11 en 1 op 12.

(En ik denk niet dat je met zo'n opzetcamper voldoet aan de eisen voor gereduceerde wegenbeleasting.)

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: welke moet het worden?
« Reactie #29 Gepost op: 01-09-2008, 14:09 »
Citaat
Praktisch is zo'n open bak niet als je er langere reizen mee maakt omdat alles open en bloot ligt terwijl je binnen relatief weinig ruimte hebt.

Daar zijn toch weer oplossingen voor?  :D 8)



Scheelt ook in het verbruik omdat de rijwind dan niet meer tegen die achterklep aanwaait.
(Wat hier weer opgeheven wordt door die rollbar en lampen  ;D)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain