je moet toch wel weten wat die per maand mag kosten en hoeveel je per maand rijd wil je financieel de juiste keuze maken...
anders kan ik ook wel de nissan patrol gr op noemen..volwaardig offroad maar doordat die relatief laag is minder luchtweerstand, dus minder brandstofverbruik... niet dat je die moet nemen want ze worden gejat bij het leven.
ik denk dat je meer naar een narava of hi-lux moet kijken als je echt offroad wil en gunstig brandstofverbruik wil (beide 4cilinders)
als het bij een bospaadje blijft is een x-trail of rava (spelling? die toyota), crv (of hrv) ook voldoende alleen zonder lage gearing en standaard voorwiel aandrijving, de achterwielen gaan meedoen als de voorwielen slippen. alleen ff achterhalen of de differentieels ook electrich "bekrachtigt" kunnen worden (denk tractioncontrol voor offroad). wil je toch lage gearing dan kom je uit bij grand vitara.
als je tussen een vitara of feroza gaat kiezen..de vitara roest veel sneller de feroza gebruikt een klassiek ladderframe dus roestige panelen maken niet uit. beiden zijn carburateur en injectie versies van geweest. de feroza is meer het werkpaard van de twee.
btw over welke serie van de landcruizer gaat het nou? de 60, 70, 80, 90 (prado) of 100 serie?
ik neem aan dat arjen de 70 serie bedoelt.
de oude panda 4x4 komt uit de puch fabriek en heeft voorwielaandrijving en inschakelbare achterwielaandrijving (dus op asfalt draai je de versnelingbak kapot zoals bij een 4x4 met lagegearing) en een aangepaste versnellingsbak.