En al wat verder gekomen Marcel?
Misschien is het nuttig hier mijn recente ervaring te vertellen met de FCR39 op mijn DRZ 400E.
De motor hield er ineens mee op. Geen compressie meer, dus dat moest open:
Er blijkt een stuk aluminium tussen de klep te liggen van de vacuümplaat die op de gasschuif zit.Dat schijnt vaker voor te komen bij de "vroege DRZ's". Daarna is die plaat verbeterd.
Ik had die plaat al eens geïnspecteerd, omdat die ook nogal eens op zijn kop gemonteerd wordt.
Waarschijnlijk zaten er toen al haarscheurtjes in (zie rode pijlen); had ik maar geweten waar ik op moest letten!
Nieuwe gekocht in Polen.
Verder bleek de afdichtring er verkeerd op te liggen; de lip moet naar buiten natuurlijk:
Gelukkig geen schade aan de kleppen.
Alles gemonteerd en het loopt weer prima.
Zelfs het stationair probleem ("hanging idle") is opgelost: dat kwam dus omdat die ring er verkeerd op lag!
Bij de vorige eigenaar altijd bij de dealer in onderhoud geweest; ik sleutel er dus toch maar liever zelf aan.
Doe er je voordeel mee.