Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oliedruk KTM 660 Rallye  (gelezen 3802 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Oliedruk KTM 660 Rallye
« Gepost op: 22-03-2018, 17:57 »
Ok, een nieuwe dag een nieuw probleem, zo lijkt het wel.
Nu de motor netjes draait, kon ik eindelijk de ontluchtingsprocedure volgen voor de LC4 volgens het wphb.
Maar nergens lukt het: Aan de papieren oliefilter de banjobout los en na een tijdje met draaiende motor nergens olie te zien. Ook niet bij de bout aan het balhoofd.
Net ook de banjobout aan het koppelingsdeksel losgemaakt bij draaiende motor, maar ook daar komt geen olie uit.


Na dan de motor uitgezet te hebben, 5 minuutjes gewacht en zoals in het wphb beschreven de peilstok helemaal ingedraaid.....en niks!
In het glaasje aan de kant van de dynamo/vliegwiel klotst te olie vrolijk rond.


Wat is hier aan de hand lc4-kenners? Want nog meer olie bijvullen ga ik niet doen...er zit nu zeker 2,2L in.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2018, 20:10 »
Heb je het frame gevuld?
5 minuten draaien zonder olie in het circuit klinkt overigens als een recept voor motorschade...

Ontluchten doe je met gevulde filters en frame, niet door te wachten tot deze gevuld zijn. Is 2.2l de voorgeschreven hoeveelheid? Ik dacht meer. Gewone lc4 al 1.55l, zonder frame en externe filters.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #2 Gepost op: 22-03-2018, 20:46 »
StevenD, je begrijpt me verkeerd. Je raad zal wel goed bedoeld zijn, maar ik doe dit ook niet voor de eerste keer...en zal zeker geen motorblok naar de kloten laten draaien.
Ik heb de motor dus geen 5 minuten laten draaien zoals je aangaf.  En natuurlijk waren eerst filters afgevuld en frame, zoals het hoort. 2,1L is de voorgeschreven hoeveelheid olie, ook op de 660 blijkbaar.


Er is iets anders aan de hand...
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #3 Gepost op: 22-03-2018, 22:14 »
Tja.. met alle respect maar als er een moto voor service keurig liep en reed, ga er hier van uit natuurlijk dat je een rijdende fiets ben gaan servicen, en daarna niet meer.. dan is er iets veranderd.

Als een pomp lucht staat te draaien, pompt die geen olie, daar is dit type pomp niet voor geschikt.

Een blok wat 'leeg' is geweest, prime ik met druk op het systeem via een compressor. Dat is de enige manier om de boel direct aan gang te doen komen en olie te doen pompen. Bij de reguliere service, juist aflaten en direct vullen, ontluchten en laten pompen.

 Lc4 met frame, rally nog meer en XR XL Honda's zijn bizar makkelijk te slopen met verkeerde olie wissel procedures.
Jaren 80/90 design foutjes zegmaar....

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #4 Gepost op: 22-03-2018, 22:17 »
Je doet dit niet voor de eerste keer maar weet niet hoe de benzine pomp werkt of hoe om een starter koppeling gemonteerd moet worden. Overschat dan je kennis rond een oliesysteem ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2018, 06:38 »
De situatie is niet duidelijk merk ik.

Ik wil dus verduidelijken: De motor heb ik gekocht volgens de verkoper 'in gereviseerde staat', waar enkel de batterij moest vervangen worden en de benzine eens afgelaten. Thuis bleek er echter iets meer aan de hand. De motor heeft dus nooit gedraaid. Ik haal de 660 dus weer van bij de doden en ik poog die weer tot leven te wekken. De reden dat ik hier veel vragen stel is omdat hier op het forum vele LC4-kenners zitten en ik weet dat dit wat eigenaardige beestjes zijn en daarom ga ik stap per stap aan de slag.


De startkoppeling heb ik gewoon meteen wél goed gemonteerd hoor. Het bleek iets in de starter zelf dat de vorige eigenaar verkeerd om had gemonteerd, waardoor iets niets juist liep. Daarom wilde ik uitsluiten dat ik zelf iets verkeerd zou gedaan hebben...wat dus niet het geval was.
Ik ben hier dus bezig met het geklooi van een ander op te lossen en dat is iets heel anders dan zelf te klooien, al lijkt het er soms wel op. :P
Geef nu toe dat blazen op een benzinepomp toch een grappige manier is die enkel pure LC4-liefhebbers kennen.

StevenD, Ik ben dan ook benieuwd naar jouw compressormethode om het oliedruksysteem te primen, zeg maar.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2018, 08:25 »
Wat ik doe is olie in het blok, filter(s) en in het frame kiepen, dat laatste met een plastic flesje met slangetje dat precies in het vulgaatje past. Helemaal vol tot het gaatje. Daarna effe proefritje en peilen op de bekende manier.


De andere methode is volgens mij wat jij deed, net zolang laten draaien tot de olie uit het vulgaatje komt. Voor zover ik weet is dat de wph methode.
Maar dat is na een gewone oliewissel. 2 jaar geleden heb ik een gereviseerd 640 blok in mijn 620 gehangen, en op dezelfde manier "tot leven gewekt". En direct een flinke ronde Marokko mee gedaan. Geen probleem gehad.


Die oliepomp staat voor zover ik weet niet bekend als een zwak punt. Ik ken in mijn inmiddels lange LC4 historie geen verhaal van een kapotte oliepomp. Maar misschien is een 660 pomp anders. Of is er nog meer fout gemonteerd door je voorgangers. Hoewel, een oliepomp ...  :-\  Lijkt me sterk.


Wat je kan proberen is bijvoorbeeld bij een olieleidinkje naar een oliefilter kijken of je uberhaupt oliedruk hebt. Beetje losdraaien en de motor op de startmotor ronddraaien. Dan moet er echt wat gaan lekken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2018, 08:49 »
Zie, daar kan ik wat mee! Ik probeer het straks even zoals jij het beschrijft gerd

Post Merge: 23-03-2018, 18:21
Ik heb dus de eerste banjobout aan de eerste oliefilter rechtsonderaan losgemaakt om de druk te controleren en ik heb een probleem gevonden: De korte leiding die naar de bovenkant van het dynamodeksel gaat, komt lekker op druk door de kickstarter te pompen. Echter komt de lange leiding die op dezelfde banjobout is aangesloten en die loopt naar de linker bovenkant van de framebuis, niet op druk. De slang lijkt van buitenaf prima in orde, maar krijg natuurlijk de neus van mijn compressor niet in het gaatje om druk te zetten op de leiding, om te zien of er iets in de weg zit.


Mijn opties zijn nu: Een nieuw stukje olieleiding laten persen en dat testen of open ik de oliepompzijde om te kijken wat er scheelt...


Wat zouden jullie doen?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2018, 19:42 »
Kijk eerst eens in het WPHB welk kant de olie in die leiding moet stromen.
Dan kan je hem aan de andere kant ook los halen en hem doorblazen.

Bij de eerste modellen was het stationaire laten lopen tot er olie uit de framebuis kwam, daarna kreeg je er een speciale oliefles dop bij met slang zodat je de framebuis kon vullen met een fles motorex.
Ik vul het blok, de filters en de framebuis, laat hem dan ff lopen tot de olie uit de framebuis komt lopen.

Volgens mij heeft de Rally een extra olie filter [ totaal dus 3 ]
Als jij een echte Rally hebt en niet zeker weet hoe je het olie systeem moet controleren zou ik het laten doen door een bedrijf die dat wel weet en kan. Zou zonden zijn als t kapot loopt.
Ik heb het gewone blok open en leeg gehad, weer in elkaar gezet en gevuld en had gelijk olie uitstroom uit de framebuis.

DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2018, 19:55 »
Het belangrijkste is de aanzuigbuis ontluchten, een Eaton pomp is heel sterk maar heeft als zwak punt dat het geen lucht pompt. De banjo onderop het frame moet dus  tot aan de pompwielen van olie zijn voorzien voor deze begint te werken. Ik vul zon frame/systeem na revisie dan ook het liefst met olie in frame, aanvoerleiding licht op druk met gesloten ontluchting. Dan pers je olie door de pomp het systeem in.
Dunne olie, geduld en zwaartekracht kan ook maar is onzeker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2018, 19:56 »
Als je geen sluitend antwoord kunt vinden, kun je Albert Mellendijk eens bellen. Hij heeft mij al meerdere malen geholpen met de gouden tip.

Nu ik er over nadenk. Na mijn blok revisie die hij heeft uitgevoerd heb ik zelf het blok weer ingebouwd. Hij gaf toen het advies de olie slang op het linker karterdeksel iets los te draaien bij de eerste keer afvullen en ontluchten. Is dus wel "iets" mee. Wat precies (het waarom) weet ik helaas niet meer.



Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2018, 17:13 »
Heeft er iemand hier een manometer met aansluiting voor banjobout, dan kan ik m'n leidingen uitmeten.


Zomaar olieleidingen gaan vervangen zonder dat ik weet of het iets gaat helpen, is geen goed idee. Wat ik ook heb kunnen vaststellen is dat de veer van de overdrukventiel onderaan het blok(bypass valve) 25mm is en dat dit ok zou moeten zijn, aangezien een nieuwe veer ook 25mm is. Tevens komt de piston die op die veer zit, er niet uit. Dus of heeft de vorige eigenaar die piston niet gemonteerd, of de piston zit vast en moet losgemaakt worden. Hoe kom daar achter zonder alles open te gooien?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #12 Gepost op: 28-03-2018, 17:50 »
Of kan iemand met een LC4 anders even meten hoe diep dat gat is van de bypass valve onderaan het blok. Dan kan ik meten en meteen ook weten of dat kleine pistonnetje van 10mm er wel degelijk in vastzit. Indien niet, kan ik dat pistonnetje bestellen en steken en hoop ik eindelijk dit blokje in goede vorm te hebben.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #13 Gepost op: 28-03-2018, 18:44 »
Of kan iemand met een LC4 anders even meten hoe diep dat gat is van de bypass valve onderaan het blok. Dan kan ik meten en meteen ook weten of dat kleine pistonnetje van 10mm er wel degelijk in vastzit. Indien niet, kan ik dat pistonnetje bestellen en steken en hoop ik eindelijk dit blokje in goede vorm te hebben.
Welke bedoel je precies?  Foto? Ben toe aan een olie wissel. Wil dan wel voor je kijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk KTM 660 Rallye
« Reactie #14 Gepost op: 28-03-2018, 18:46 »
 
Onderaan je blok zitten drie bouten, waarvan 1 met inbus. Wanneer je die losdraait komt er een veertje uit van zo'n 25mm lang, met daarop een klein cilindervormig pistonnetje als het goed is. Dit is je overdrukventiel. Bij mij is het onduidelijk of deze vastzit of ontbreekt en dit kan wel eens de oorzaak zijn dat de oliedruk niet groot genoeg is om de olie tot bovenaan mijn framebuis te krijgen.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be