Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: mapsource &ubunte  (gelezen 4626 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: mapsource &ubunte
« Reactie #30 Gepost op: 04-09-2012, 15:07 »
Ik gebruik die laptop ook voor thuiswerken, en de tijd dat elektronica puur 2D was hebben we echt wel gehad. D'r komt dus zo hier en daar nog wel wat langs dat graag een 3D accelerator gebruikt. Ik noem maar zoiets simpels als de Solidworks eDrawings viewer. Verder is zo'n GPU met z'n vele shaders die in feite elk een los processortje zijn en enorme geheugenbandbreedte een ideaal stuk rekentuig waar sommige simulatiesoftware handig gebruik van maakt.

Voordat ik die Vostro kocht had ik het idee om 2x 20" monitoren te ontdoen van hun huisje en die samen met normale desktopspullen in een eigen doosje te mikken. Plaatstaal, flightcase-spul, whatever. Grafische kaart en harddisken enzo kunnen prima naast het moederbord liggen, dus de benodigde diepte is beperkt. In de deksel van dat doosje kunnen muis en toetsenbord opgeborgen worden, evenals wat losse kabelmeuk & co. Levert alles bij elkaar een 'versjouwable' op met de buitenafmetingen van 2x20" monitor strak naast elkaar en een diepte van een cm of 10. Zou voor mijn doel, namelijk een 'makkelijk opruimbare en verplaatsbare PC' wel ideaal zijn geweest.

Denk dat ik de volgende keer toch maar zoiets ga doen. Met laptops heb je altijd wel ergens gezeik. Maar 1 scherm met beperkte resolutie (ik moest moeite doen om iets met 1200 pixels of meer in de hoogte te vinden), slechts weinigen kunnen enkele uren draaien met 100% CPU-load zonder uit te branden of te gaan throttelen, waardeloos toetsenbord, laptop-megahertzen zijn toch slomer dan desktop-megaherzen, en altijd wel ergens een dubieus stuk hardware waar je niet gauw iets aan doet (zoals de O2Micro kaartlezer in de Vostro; die heb ik onder Linux nog niet aan de gang gekregen). En mocht je toch iets vinden wat dat allemaal niet heeft, dan hangt er een prijskaartje aan waar je niet vrolijk van word.