Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: UPDAte RNS test met stand alone Compass repeater XL.  (gelezen 6483 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
UPDAte RNS test met stand alone Compass repeater XL.
« Gepost op: 30-03-2013, 22:27 »
RNS zit niet stil!!
De eerste Compass repeaters met slechts enkel een GPS antenne  zijn uitgeleverd om te testen.
Tot op heden werkt het naar behoren.
Nu kan een ieder een roadbook rit rijden met cap stand zonder daarvoor een GPS te moeten aanschaffen of monteren. Slechts de GPS antenne is genoeg.
De voeding komt gewoon van de geschakelde voeding van de motor . De koers die aangegeven is de ware koers. heading dus . De snelheid is speed over ground op basis van gps.
Het is een stand-alone systeem, het is nu nog niet mogelijk om te switchen tussen een gps antenne en een gps apparaat. Wie weet.
hier een aantal first impressions
Nader uitleg;
  • compass-repeater;
een compass repeater is een unit met digitale display waarbij de ware koers over land word aangegeven. Dit gebeurt doordat om elke seconden(vandaar repeater) door middel van gps coordinaten de gereden koers word aangegeven. Zo is 0 graden het noorden, 90 graden het oosten ,180 graden het zuiden , 270 graden het westen.  Het is normaal een display die enkel het signaal van de GPS-unit (garmin oid) doorgeeft. Deze nieuwe RNS stand-alone Compass-repeater heeft geen  "dure" GPS-unit meer nodig, slechts de bijgeleverde GPS antenne. Dat scheelt je toch ca 300 euro
 
  • Cap (COP= Cap over Ground)
Cap is het franse woord voor koers (in navigatie terminlogie) in het engels is dat heading.Omdat de grootste rally ter aarde(dakar) door fransen word georganiseerd word het woord Cap vaker gebruikt dan de andere termen. Vandaar dat men vaakt spreekt over cap-standen
Tijdens roadbook ritten of rally's worden deze standen vaak vermeld om er voor zorg te dragen dat de rijder de juist afslag kan nemen en deze kan behouden. Als je bijvoorbeeld naar het noorden rijd (ograden) en er een plaatje komt waarop staat cap 270. dan weet je dat je bij dat punt een haakse bocht moet maken naar links(het wesetn) Zie de compass als een klok en je kan zo snel je richting bepalen.
  • GPS
is een soort van hand-held computer waarmee je kan navigeren, denk aan de uber-populaire Garmin GPS60C of 62C . Dit heb je normaal nodig om een "compass-repeater"te laten werken .
 
Vraag;
Waarom niet een compass-repeater en tripmaster in in units?
Antwoord;
Omdat je die beiden tegelijk nodig hebt. Rally rijden gaat op tijd en heb je geen tijd om al rijdend tussen de schermen te schakelen. Dat is vragen om ongelukken en tijd verlies. Je zou een scherm kunnen maken waarbij ze direct naast elkaar staan of boven elkaar, alleen dan is voor een motorrijder niet snel te zien wat nu de afstand is (tripmaster) en welke koers gereden moet worden (compass-repeater). Dat kunnen wij als mense gewoon weg niet snel scheiden als het dicht bij elkaar staat. Bijkomend is dat als een gecombineerde unit stuk zal gaan, je gelijk kan stoppen. Je kan immers de roadbook niet meer volgen. Daarom rijd men zoveel mogelijk met 2 Tripmasters(in geval er 1 stuk gaat) en een compass-repeater. Als deze laatste stuk gaat , zou je evt met analoge compass kunnen rijden, maar met gezond verstand zou je normaal kunne bepalen of je links of rechts af moet buigen. . De meeste rally's volgen nam,elijk betsaande paden. dus volg je het bestaande pad met de afbuiging volgens roadbook.
 
 

www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Ik kan dit niet lezen; het is iets met een GPS en een soort ico/imo dingetje, en dat doet iets met capstanden, maar wat en hoe:  ::)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Het laat je huidige koers zien, op het schermpie in graden. Normaal sluitje die op een andere gps aan, deze heeft een eigen antenne en werkt dus zonder :)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
en met de koers die de GPS aangeeft naar het waypoint weet je gelijk dat je niet in de juiste richting rijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Maar dit is dus nog geen combi met een tripmeter?Je zit dus evengoed vast aan die twee losse units?
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
leuk.. een repeater die niet repeat :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
E-jay, ik heb het even proberen uit te leggen naast alle reeds antwoorden van onze mede-leden, waarvoor dank.
Dr-bean. ja wel hoort hij repeat elke seconden
@ PimW; antwoord staat nu in toelichting
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Volgens mij is een repeater een doorgeefluik. Dus signaal ->gps -> kastje dat weergeeft. (eigenlijk is de gps dus de repeater en het kastje de weergave?)

Met bv zendapperatuur gebruik je een repeater om een signaal naar toe te sturen, die dit dan weer door verstuurd om zo langere afstand te kunnen behalen.

Maar misschien is dat puur een definitie kwestie.

Dat kastje is eigenlijk gewoon een gpsantenne en een koersweergave schermpie :)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
in zekere zin is dat ook precies wat een CAP-repeater doet: De compaskoers die op de GPS ontvangen en weergegeven wordt, wordt herhaald en nogmaals weergegeven op een andere plek (op een groter schermpje van dat kastje).

Alleen ontvangt deze 'repeater' dus zelf (wat ik begrijp), en heeft dus ook geen verbinding met een GPS nodig... eigenlijk is het dus gewoon een GPS, en hij herhaald dus niets.

Wel zo makkelijk eigenlijk: Geen kabeltjes en zooi, onafhankelijke apparatuur: niet meteen alles stuk als er 1 ding uitvalt. Die ene extra gps chip (zie in vele telefoons ook zit) kost ook niet veel extra immers.
Alleen in een Auto, waar je meestal met een externe antenne werkt werkt het misschien niet zo super?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Crazy-bond het is inderdaad een defintie kwestie. Echter je vergelijking met zendaparatuur is niet hetzelfde. Dat is een ander soort "repeater",
Zie mijn uitleg hierboven wat de repeater doet. het herhaalt een meeting(repeat dus) om een koers te kunnen bepalen. dat kan namelijk enkel en alleen bepaalt worden uit 2 gps coordinaten. hij meet elke keer een gps coordinaat woordoor elke keer een andere koers uit opgemaakt kan worden. Dit is slechts en simpele wiskundige formule.
Je uitleg over een doorgeef luik klopt een beetje aleen op een andere manier als jij bedoelt;
de "oude" compass-repeater is enkel een extra scherm, inderdaad. De nieuwe RNS versie is wel degelijk een volwaardige repeater, door middel van de GPS-antennen en de ingebouwde hardware en software word de kors op display gegeven, net als bij een GPS unit als garmin.
 
Volgens mij is een repeater een doorgeefluik. Dus signaal ->gps -> kastje dat weergeeft. (eigenlijk is de gps dus de repeater en het kastje de weergave?)

Met bv zendapperatuur gebruik je een repeater om een signaal naar toe te sturen, die dit dan weer door verstuurd om zo langere afstand te kunnen behalen.

Maar misschien is dat puur een definitie kwestie.

Dat kastje is eigenlijk gewoon een gpsantenne en een koersweergave schermpie :)

Post Merge: 02-04-2013, 09:37

Dr-bean dank voor je uitleg echter is ook hier is het woord repeater verkeerd gebruikt. Zie mijn uitleg in de aanhef en antwoord hierboven. Het doet wel degelijk een repeterende meeting (repeater) zend-apparatuur en navigatie repeaters doen niet hetzelfde.
Deze nieuwe RNS  Compass-repeater word geleverd met externe antenne en dus ook in auto's prima te gebruiken. Op de foto staat de externe antennen afgebeeld. Ik hoop dat het nu meer duidelijk is.
Bryan

in zekere zin is dat ook precies wat een CAP-repeater doet: De compaskoers die op de GPS ontvangen en weergegeven wordt, wordt herhaald en nogmaals weergegeven op een andere plek (op een groter schermpje van dat kastje).

Alleen ontvangt deze 'repeater' dus zelf (wat ik begrijp), en heeft dus ook geen verbinding met een GPS nodig... eigenlijk is het dus gewoon een GPS, en hij herhaald dus niets.

Wel zo makkelijk eigenlijk: Geen kabeltjes en zooi, onafhankelijke apparatuur: niet meteen alles stuk als er 1 ding uitvalt. Die ene extra gps chip (zie in vele telefoons ook zit) kost ook niet veel extra immers.
Alleen in een Auto, waar je meestal met een externe antenne werkt werkt het misschien niet zo super?
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
sorry, niet mee eens: VOlgens mij komt het woord 'repeater' hier weldegelijk van het feit dat de 'meetwaarde' van de GPS nogmaals weergegeven wordt op een andere plek, op een ander schemrpje. en dus niet omdat er 2 GPS coordinaten nodig zijn om een rijrichting te bepalen (wat inherent is aan GPS, en voor de GPS zelf ook geldt). Anders zou een Garmin GPS zelf ook een repeater zijn, die geeft immers ook gewoon een cap-stand weer als je dat wil.

maar ala.. boeit niet. Handig ding voor rally rijden!

RNS maakt mooi spul, en het is zeker goed dat de hegemonie van ICO eens doorbroken wordt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Ok we houden het hierbij.Boeien inderdaad ;-)
Bedankt voor je lovende woorden omtrend RNS. ik zal het doorgeven aan Tony;-) Daar ben ik het namelijk geheel mee eens. ;D 
 

sorry, niet mee eens: VOlgens mij komt het woord 'repeater' hier weldegelijk van het feit dat de 'meetwaarde' van de GPS nogmaals weergegeven wordt op een andere plek, op een ander schemrpje. en dus niet omdat er 2 GPS coordinaten nodig zijn om een rijrichting te bepalen (wat inherent is aan GPS, en voor de GPS zelf ook geldt). Anders zou een Garmin GPS zelf ook een repeater zijn, die geeft immers ook gewoon een cap-stand weer als je dat wil.

maar ala.. boeit niet. Handig ding voor rally rijden!

RNS maakt mooi spul, en het is zeker goed dat de hegemonie van ICO eens doorbroken wordt.
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
CAP navigatie (aflezing) zit standaard op TripyII


Misschien een idee om eens een "CAP-ritje" te organiseren (moet je alvast geen plaatjes tekenen ik het roadbook  ;) )

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Denk dat het vooral relevant is in situaties waarbij je veel keuze hebt. In Nederland is de keuze vaak bewerkt tot 3 richtingen (kruispunt).
ARM facebook HIER

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Het gaat dus om een ' standalone ' GPS oplossing.


Deze laat de voorliggende koers zien (wanneer je rijdt) en is dus handig wanneer je roadbook aangeeft alleen op CAP te moeten rijden.


Waypoints geeft deze niet weer. Dat is de volgende stap :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog