RNS zit niet stil!!
De eerste Compass repeaters met slechts enkel een GPS antenne zijn uitgeleverd om te testen.
Tot op heden werkt het naar behoren.
Nu kan een ieder een roadbook rit rijden met cap stand zonder daarvoor een GPS te moeten aanschaffen of monteren. Slechts de GPS antenne is genoeg.
De voeding komt gewoon van de geschakelde voeding van de motor . De koers die aangegeven is de ware koers. heading dus . De snelheid is speed over ground op basis van gps.
Het is een stand-alone systeem, het is nu nog niet mogelijk om te switchen tussen een gps antenne en een gps apparaat. Wie weet.
hier een aantal first impressions
Nader uitleg;
een compass repeater is een unit met digitale display waarbij de ware koers over land word aangegeven. Dit gebeurt doordat om elke seconden(vandaar repeater) door middel van gps coordinaten de gereden koers word aangegeven. Zo is 0 graden het noorden, 90 graden het oosten ,180 graden het zuiden , 270 graden het westen. Het is normaal een display die enkel het signaal van de GPS-unit (garmin oid) doorgeeft. Deze nieuwe RNS stand-alone Compass-repeater heeft geen "dure" GPS-unit meer nodig, slechts de bijgeleverde GPS antenne. Dat scheelt je toch ca 300 euro
- Cap (COP= Cap over Ground)
Cap is het franse woord voor koers (in navigatie terminlogie) in het engels is dat heading.Omdat de grootste rally ter aarde(dakar) door fransen word georganiseerd word het woord Cap vaker gebruikt dan de andere termen. Vandaar dat men vaakt spreekt over cap-standen
Tijdens roadbook ritten of rally's worden deze standen vaak vermeld om er voor zorg te dragen dat de rijder de juist afslag kan nemen en deze kan behouden. Als je bijvoorbeeld naar het noorden rijd (ograden) en er een plaatje komt waarop staat cap 270. dan weet je dat je bij dat punt een haakse bocht moet maken naar links(het wesetn) Zie de compass als een klok en je kan zo snel je richting bepalen.
is een soort van hand-held computer waarmee je kan navigeren, denk aan de uber-populaire Garmin GPS60C of 62C . Dit heb je normaal nodig om een "compass-repeater"te laten werken .
Vraag;
Waarom niet een compass-repeater en tripmaster in in units?
Antwoord;
Omdat je die beiden tegelijk nodig hebt. Rally rijden gaat op tijd en heb je geen tijd om al rijdend tussen de schermen te schakelen. Dat is vragen om ongelukken en tijd verlies. Je zou een scherm kunnen maken waarbij ze direct naast elkaar staan of boven elkaar, alleen dan is voor een motorrijder niet snel te zien wat nu de afstand is (tripmaster) en welke koers gereden moet worden (compass-repeater). Dat kunnen wij als mense gewoon weg niet snel scheiden als het dicht bij elkaar staat. Bijkomend is dat als een gecombineerde unit stuk zal gaan, je gelijk kan stoppen. Je kan immers de roadbook niet meer volgen. Daarom rijd men zoveel mogelijk met 2 Tripmasters(in geval er 1 stuk gaat) en een compass-repeater. Als deze laatste stuk gaat , zou je evt met analoge compass kunnen rijden, maar met gezond verstand zou je normaal kunne bepalen of je links of rechts af moet buigen. . De meeste rally's volgen nam,elijk betsaande paden. dus volg je het bestaande pad met de afbuiging volgens roadbook.