Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS vraagjes  (gelezen 96975 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #30 Gepost op: 16-04-2005, 12:44 »
De nieuwere modellen hebben allemaal USB...... bij mij duurt het klaarmaken en laden van 57 mb aan kaarten iets van drie minuten :P

En ehhh Erwin, met de kaarten die je hebt aangegeven voor Finland kom je tijdens de rit niet zo ver hoor. Vorig jaar kwamen we tot de grans met Noorwegen en Rusland.... Er zijn mensen die helemaal naar het noorden zijn gereden (Barentszee). Gelukkig zijn er van het noordeljike gedeelte geen detailkaarten, dus daar rij je toch op de basismap (ik wet niet hoeveel extra info erbij gekomen is in CS7, vorig jaar alleen ged. info rond Helsinki en zuidelijker)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: GPS vraagjes
« Reactie #31 Gepost op: 23-04-2005, 00:35 »
Ik heb CS7 en volgens mij is die ook in het hoge noorden gedetaileerd... Hier een stukje van Gamvik aan de Barendszee..echt veel noordelijker wil niet!

Marko

Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: GPS vraagjes
« Reactie #32 Gepost op: 23-04-2005, 23:23 »
Ik heb zowel de Navtalk, 2610, de 60C, de 60Cs als de Quest gehad (die laatste heb ik nog).

De eerste twee toestellen routeerden op City Navigator. Helaas kon de 2610 geen tracks aan, maar daar kwam ik te laat achter. Ik kon van de Navtalk overstappen nadat ik er 3 gesloopt had met weinig bijbetaling, naar de 2610.

Toen de 2610 verkocht en een 60C gekocht. Daar ook 3 van gesloopt, ook één 60CS.

Toen zonder bijbetaling geupgrade naar de Quest.

Moet zeggen, met de externe antenne op het achterspartbord (tip van Toine) meer dan perfect.

In de 60-serie zit een hardnekkige bug op het vlak van routeren. Hierbij moet je eigenlijk zelf de GPS continu in de gaten houden, zodat hij wel de goede koers kiest. Daar heb je natuurlijk géén GPS voor. Daarnaast zit er ook een bug in het volgen van de tracks.

Garmin heeft helaas aangegeven dat het aanpassen van de firmware geen prio heeft. Voor mij was toen de maat vol en ik greep de kans aan om te upgraden van de 60Cs naar de Quest met beide handen aan.

Van de 60Cs lieten de knopjes los en trok ik op een goede dag de mini-USB poort los van het interne printplaatje. Na solderen meldde de technicus dat hij hem helaas om zeep had gesoldeerd. Ik was blij!

De Quest heeft volgens de handleiding géén mogelijkheid om tracks uit Mapsource te 'trackbacken' maar dit is gelukkig niet waar. Garmin probeert marktsegmenten gescheiden te houden. De Quest is momenteel de goedkoopste aanbieding, inclusief routeerbaar kaartmateriaal en heeft het zelfde scherm qua afmeting en kwaliteit als de 60-serie.

De bugs zijn er hier gelukkig uit. Daarnaast heeft hij ook nog gesproken routeaanduiding en een draaialarm bij het volgen van een track. Dit laatste vind ik toch wel handig om ook in de helm te horen.

Dat hij een interne Li-ion accu heeft vind ik geen probleem; ik het 3 x een 60C gesloopt door het batterijcompartiment te ruïneren. Eén ritje was wel een beetje mijn eigen schuld; de midsummernight rallye was net ff té veel voor de 60C ;D

Grx,

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: GPS vraagjes
« Reactie #33 Gepost op: 25-04-2005, 13:52 »
Ffe naar Notter geweest en idd, heb mezelf ook laten verleiden door een Quest met CS7... De montage is nog niet voor elkaar maar vermoed dezelfde problemen als Nopy (of Noppy?), slecht ontvangst bij gebruik standard antanne aangezien het uitzicht door de kuip en mijzelf word beperkt en dan blijven er niet veel satelieten over...  Ben nu een beetje mee aan het hobbyen, gebruik trackback, routes etc... Tot nu toe zeer content  :D een hele stap voorruit vergeleken met een III+

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #34 Gepost op: 25-04-2005, 14:04 »
Ingeruild met je GPSIII ?? Nog een leuk prijsje voor gekregen?

Veel plezier met je Quest, maar dat zal wel lukken 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: GPS vraagjes
« Reactie #35 Gepost op: 25-04-2005, 14:16 »
Ingeruild met je GPSIII ?? Nog een leuk prijsje voor gekregen?

III+ toch maar gehouden, zal niet veel opbrengen, behuizing gescheurd, niet meer waterdicht etc etc.... Tiz vooral (Afrika) sentiment, 50€ (of minder) kan dat niet vergoeden  ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #36 Gepost op: 25-04-2005, 14:32 »
Nee, dan kan je hem beter over vijftig jaar aan je kleinkinderen laten zien:"Kijk hier heeft opa heel afrika mee rond gereden" ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: GPS vraagjes
« Reactie #37 Gepost op: 26-04-2005, 09:52 »
mbaars,

Bij de zwerfkei (Woerden) verkopen ze imitatie GPS-antennes: scheelt meer dan de helft!

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: GPS vraagjes
« Reactie #38 Gepost op: 26-04-2005, 11:47 »
Bij de zwerfkei (Woerden) verkopen ze imitatie GPS-antennes: scheelt meer dan de helft!
Nop

Ook bij Touratech....
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #39 Gepost op: 26-04-2005, 12:48 »
Hmmm. eigenlijk wilde ik (als ik wat wil gaan kopen tenminste) voor een apparaatje van de 60 serie gaan. Nu weet ik niet hoe Noppy er mee omgaat (zal beslist wat ruiger gaan als ik, bij mij ligt de snelheid nog niet zo hoog...), maar ik schrik er wel van dat ie al een paar van die dingen heeft versleten..... Is dat garantie, of eigen risico?
De Quest ligt een beetje boven budget denk ik, zeker voor een amateurtje als ik...

En softwarefouten zit ik ook niet op te wachten...Ik maak al eens gebruik bvan een PDA in de auto, daar zit Windows op...Als ik gedonder wil gebruik ik die wel, een officiele GPS moet wel perfect werken anders koop ik liever helemaal niets.. :-\

Nouja, zal voorlopig maar eens ff wachten met wat aan te schaffen, kan altijd nog...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #40 Gepost op: 26-04-2005, 13:01 »
Het is maar net wat je zoekt..... Ik rij nu een jaar met de 60C en heb geen noemenswaardige problemen ermee. Softwarefouten?? De trackback functie gebruik ik niet....... Ik tover de track op de kaart en volg gewoon het lijntje. Geen gedoe met aanwijzingen etc.

Het routeren is volgens Notter geen bug maar een feature ;) Als je een route maakt in Mapsource (het desktopprogramma) en daarna de route upload naar de gps en dan die route activeert gaat de gps de route eerst herberekenen en dat kan een andere route opleveren dan die je in de computer had uitgezet. Dit is te voorkomen door wat meer waypoints in de route te plaatsen, dan moet de gps daar zeker langs.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: GPS vraagjes
« Reactie #41 Gepost op: 26-04-2005, 13:50 »
Voor de Noord-Zuid route (Midsummernight) worden alleen tracks ter beschikking gesteld. Dus daarvoor is het voor mij een 'must'.

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #42 Gepost op: 18-05-2005, 12:47 »
Hoe zit het eigenlijk met die software, want ik ben ff de draad kwijt..

Als je later Cityselect bijkoopt kan dit maar op twee GPSen worden geinstalleerd ("samen" rijden), als ik het goed begrijp. Hoe zit het dan met de registratie? Moet je die centraal laten doen, (via internet ofzo) anders zou er nooit een systeem kunnen zijn waardoor de software niet te kraken is. Ik baal als een stekker dat die Cityselect zo ontzettend duur is, dat tikt ff erg hard door bij de aanschaf...of beter gezegd....dat weerhoudt me er dus van...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: GPS vraagjes
« Reactie #43 Gepost op: 18-05-2005, 13:23 »
Ja,

Je kunt de softwarelicentie delen samen met iemand anders die zijn tweede toestel (nog) niet geregistreerd heeft.

Voor tracks rijden hoef je overigens geen City Select aan te schaffen. Op de basiskaart staan in ROM zelfs de secundaire wegen aangegeven, dus je heb voldoende mogelijkheden om je te oriënteren.

Installeren van Mapsource met een sleutel van een ander is ook geen probleem. Alleen je kunt dan geen kaarten naar het toestel uploaden.

Ik weet dat er onderhandeld wordt door Sailtron met de Nederlandse topografische dienst om het Nederlandse kaartmateriaal in vectorformaat te krijgen. Of dat gaat lukken is vooralsnog niet helder. Maar het zou wel een goed alternatief kunnen zijn; in België kan het al wel!

Take care,

Noppy

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: GPS vraagjes
« Reactie #44 Gepost op: 18-05-2005, 14:51 »
Hoe zit het eigenlijk met die software, want ik ben ff de draad kwijt..

Als je later Cityselect bijkoopt kan dit maar op twee GPSen worden geinstalleerd ("samen" rijden), als ik het goed begrijp. Hoe zit het dan met de registratie? Moet je die centraal laten doen, (via internet ofzo) anders zou er nooit een systeem kunnen zijn waardoor de software niet te kraken is. Ik baal als een stekker dat die Cityselect zo ontzettend duur is, dat tikt ff erg hard door bij de aanschaf...of beter gezegd....dat weerhoudt me er dus van...

Klopt helemaal, je moet registreren via internet. En je kan dit 2 x doen met je software, op 2 verschillende GPSen dus. Ik heb nog 1 licentie 'over', maar die wil ik niet kwijt.
Andere optie zou nog zijn MetroGuide kaarten laden, dat gaat wel. Net zo gedetaileerd, allleen geen autorouting.
Ik zat net als jij tegen dat bedrag van CS aan te hikken, maar ben blij dat ik het er bijgekocht hebt, al zoveel plezier van gehad.