Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bandengezeik; help!  (gelezen 6552 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Bandengezeik; help!
« Gepost op: 26-11-2011, 02:21 »
Zo, het record staat nu op 5 lekke banden op 700 km. Sommige hoor ik denken 'dat zei ik toch?!' Nou die hebben gelijk.

Ik heb nu BF goodrich MT 255/85 - 16" onder mijn Iveco liggen. Natuurlijk met binnenbanden omdat het springvelgen zijn. Hiervoor waren het BF goodricht AT 235/85 - 16"" en dat was geen probleem.

Die MT banden schijnen met Michelin 7.00 - 7.50 - 8.25 16" wel redelijk goed te gaan, maar die zijn hier niet te krijgen. Heb dus veel gezeik met de banden nu. Er zijn hier wel Bridgestone MT banden te krijgen in een maat die redelijk in de buurt komt.

Weet iemand of die wel redelijk met binnenbanden te rijden zijn?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2011, 08:29 »
Tja, je oude bandjes staan hier nog in de schuur.... Maar daar heb je nu niet zo veel aan. Onder veel van die amerikaanse pick-ups zitten toch van die 255/85/16?
Kun je daar geen binnenbanden van vinden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2011, 08:41 »
Lekke banden van wat? Spijkers?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2011, 14:26 »
Bridgestone Dueler M/T  (mud-terrain) worden veel met binnenbanden gebruikt door off-roaders (zie modderpoel.nl en http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/Bridgestone-Dueler-MT.htm) dus dat zit wel goed :)
 
niet alleen het profiel is wat extremer dan de All-Terrains: ze zijn ook steviger gebouwd :)
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2011, 14:59 »
Heb het zelfde gehad. Snelste lek was bij mij binnen 500 meter van de bandenboer.

Buitenband controleren op stikkers en eruit halen.
750 Houdt het nu goed beter is de 825
Probleem zit hem in het te dun worden van de binnenband waardoor hij sneller stuk schuurt op het minste dingetje tussen binnen en buitenband.

Is opsturen een optie?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2011, 16:13 »
Je springring velgen zou je ook aan kunnen passen naar tubeless velgen... JA, dat kan echt!! ;)
 
Wat je wel nodig hebt is een beetje knappe lasser die de sleuf van het ventiel (gas/lucht)dicht kan lassen.
Het enige wat dan nog rest is het aanschaffen van velglinten en het boren van nieuwe gaten waar de tubeless ventielen in passen....
 
iets als dit
 

 
of dit effect
 

 
Het kan dan wel zijn dat je na de aanpassing een beetje moet rommelen om je band op de velg te krijgen  :-\ ( over het ventiel heen) maar dat lukt wel!!
 
Succes,
 
Koos
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #6 Gepost op: 30-11-2011, 03:09 »
He Jungs,


Dank voor de tips.


@Arjen: heppie ze er nou nog niet onder liggen?


@Erik: Banden zijn gebruikt, dus de stickers waren er al uit.


@Noppy: Geen spijkers ofzo, gewoon een zandkorreltje dat dan door de binnenband heen slijt. Meestal heb ik langzaam leeglopende band. Staan we 's morgen ineens heel scheef, nou dan weet ik het alweer...


@Koos: jouw oplossing is de mooiste, maar daar ga ik me hier niet aan wagen. Voordat ik dat in mijn beste Spaans heb uitgelegd, heb ik al heel wat bandjes geplakt... Misschien meer iets voor als ik weer terug ben.


@Leipo: dank voor de tip. Dat type is als het goed is in Bolivia goed verkrijgbaar. Zal daar eens kijken. Welke biba's gebruiken ze daarin?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #7 Gepost op: 30-11-2011, 07:57 »
ik kan niet echt vinden welke binnenbanden ze gebruiken. ik zie wat referenties naar LandRover binnenbanden maar welke dat dan zijn?

wel komt het vaak voor wat jij hebt: beetje zand ertussen = binnenband doorschuren.
oplossing zou zijn om de band en het ventiel dicht te lijmen zodat er geen zand meet tussen kan komen, maar hoe en met welke lijm: geen idee!

zijn die BFG banden trouwens radial tubeless? want die schijnen ook randjes van binnen te hebben die ook door binnenbanden heen kan slijten :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #8 Gepost op: 30-11-2011, 18:10 »
Bij de landbouwmechanisatie hebben ze wel bandenlijm. Bij een vrachtwagenbandenboer ook. Smeer je aansluiting tussen band en velg mee in, komt er nooit troep tussen. Daar heb ik jarenlang trophy's mee gereden, dat werkte perfect voor mijn autootje.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #9 Gepost op: 02-12-2011, 01:21 »


zijn die BFG banden trouwens radial tubeless? want die schijnen ook randjes van binnen te hebben die ook door binnenbanden heen kan slijten :)


Yep, was bekend probleem, alleen dacht niet dat het zooooo erg zou zijn.


De bridgestones hebben dan niet?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #10 Gepost op: 02-12-2011, 09:20 »
Heb je wel goede binnenbanden? Ik heb op zich geen problemen met mijn banden. We rijden sinds jaar en dag met binnenbanden in coverbanden, op de racer dan. Je hebt in elk geval ook zwaardere binnenbanden, dat kan ook nog helpen. En misschien een beetje talk ;-)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #11 Gepost op: 25-12-2011, 20:17 »
Intussen dikkere biba's gevonden, en dat gaat een stuk beter: nu nog maar eens in de 1500 km een lekke band. ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #12 Gepost op: 26-12-2011, 02:38 »
Er van uitgaande dat de banden kapot gaan van de wrijving en niet van snakebites, spijkers etc. lijkt me veeeel harder oppompen de makkelijkste oplossing.
Daarna zit ik eerder te denken aan heel goed smeren met bandenvet, talkpoeder of heel veel vaseline.
 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bandengezeik; help!
« Reactie #14 Gepost op: 26-12-2011, 16:06 »
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt