juist die tandwielen zijn het probleem:
Omdat deze glashard gehard zijn, vliegen er soms kleine scherfjes af, wanneer je bij een keertje misschakelt.
Deze stukjes malen vervolgens rond en komen bijv in de kogellagers, in de zuigerwand, in het zachte materiaal van de glijlagers en gewoon weer tssen de andere tandwielen, daar ze heel erg lang schade kunnen doen omdat ze hard zijn.
Als ze klein genoeg zijn gaan ze door de oliepomp(!) en komen in het filter.. als ze te groot zijn blijven ze in de zeef hangen, maar lopen keer op keer weer kans om door de versnellingbak verder fijngemalen te worden.
Een magneetje kan de middelgrote snippers dus weldegelijk mooi vasthouden, en voorkomen dat ze verder vermalen worden en schade maken.
't geeft tevens mooi een indicatie van wat er zoal aan slijtsel afkomt: Bij een stuklopend lager kan dat een goede voorwaarschuwing zijn.
Eigenlijk zou zo'n magneet ergens in de oliestroom moeten zitten, bijv in de buurt van de aanzuigzeef. Ik heb nog nooit een fabrikant gezien die dat had.
Wel fungereren de magneten van de dynamo vaak ook als deeltjesvangers... maar of dat nou zo goed is?