Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Schroefdraad dol  (gelezen 10410 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Schroefdraad dol
« Gepost op: 18-11-2006, 19:44 »
Probleempje bij de olie aftapplug. Schroefdraad dol gedraaid...... Het is de plug met de magneet erin.
Vandaag bij de betere ijzerwaren handel een helicoil wezen zoeken. Helaas, het leek M12 maar is M12 fijn (M12x1,5). Dan moet je dus een heel bakje helicoils laten bestellen en allemaal afnemen. Zucht... Iemand een beter idee?

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #1 Gepost op: 18-11-2006, 19:55 »
ja, een revisiebedrijf zoeken die er een voor je inzet.

er zijn ook systemen met busjes die er ingezet worden: dit lijkt me in dit geval misschien zelfs nog beter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2006, 20:01 »
er zijn speciale coils voor te krijgen die zorgen dat je geen olie lekkage hier aan over houd, wat je wel zou kunnen hebben met een normale coil. Echt even laten doen dus bij een pro.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2006, 20:11 »
Alshet goed is dicht de olieplug-bout gewoon af middels een koperen ringetje onder de kop, en dus niet op de schroefdraad.
Als ie gewoon weer goed vastgeschroefd kan worden mag dit dis geen probleem vormen, ook niet met een gewone helicoil.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2006, 20:18 »
plug erin en gaan




idee? in ieder geval geen metaal splinters in je blok van het helicoilen/tappen
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2006, 21:17 »
Heb het zijdeksel er ook af. Kan net bij het gat om de spanen eruit te zuigen/vegen. Zit er wel aan te denken om er dan maar een gewone M12 helicoil in te zetten. En dan een inbusbout zonder magneet erin. Eventueel kan ik daar een gaatje in boren en er later een magneetje in persen. Zonder een magneetje kan toch wel ff? Waarom maken ze eigenlijk fijne draad? Zou dan de plug vaster zitten? Zo vast hoeft een olieplug niet, behalve dat de koperen ring goed af moet dichten.

Even een beetje achtergrondinfo: Het betreft Maarten's "nieuwe" 640 blok. Er bleef slijpsel in de olie zitten en we dachten dat het nog uit de framebuis kwam omdat het oude blok helemaal aan gruis was gedraaid. Dus een paar keer nieuwe olie en filters erin. Echter, steeds weer een soort " metallic"  gruis erin. Bij de laatste keer even te hard de plug aangezet en de draad was stuk. Zijdeksel opengemaakt en wat ik daar aantrof! De korf van de koppeling had tegen de binnenkant van het deksel gelopen en had behoorlijke slijpsporen gemaakt. Ik dacht dus dat het lager van de korf of van de hoofdas stuk was, maar dat blijkt niet het geval nadat ik de koppeling verwijderd had. Althans, er is geen voelbare speling. Toen trof ik vooraan bij de balansas allemaal fijngemalen plastic aan. Voor degenen die weten hoe het KTM blok in elkaar zit, de balansas heeft het balans gedeelte met een holle ruimte op het tandwiel geschroefd. Tussen deze holle kamer en het tandwiel zit ongeveer 2 mm speling en daarachter zit een stuk plastic! Ook achter de lagers (blind gat) zit plastic spul. Heel vreemd allemaal en ik mis nergens in het blok plastic delen. De tanwielen van de olipomp zijn van plasic, maar die zijn perfect. Ook de kettinggeleiders zien er goed en compleet uit.

Tussen het zijdeksel en de bak zit alleen een verbinding tpv de plug. Volgens mij zitten er in de bak verder geen plastic delen.
Echt een misterie....... Het lijkt erop dat een hard stuk plastic tussen de korf en het deksel heeft meegedraaid. Als iemand mij kan uitleggen hoe ik foto's op het forum krijg nodig ik iedereen uit om hierover mee te filosoferen. Ik hou het erop dat iemand in de fabriek op maandagochtend een stuk plastic in het blok achtergelaten heeft...

Nu denk ik dat ik het blok maar gewoon uitspoel en alles weer terug monteer.

Arjen


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2006, 13:48 »
Gewone M12 draad in de olieplug zou ik idd niet doen:  De fijne draaid is idd om juist genoeg windingen te hebben en kracht te verkrijgen in de relatief dunne wand + het effect dat ie niet zo makkelijk uit zichzelf weer losloopt. DOOR de fijne draad hoef je de plug ook niet heel vast te draaien om veel kracht uit te oefenen... gewoon een uitgeleoid koper ringgetje eronder en handvast moet genoeg zijn, het is alleen maar een afdichting.

mbt die plasticdelen... misschien een ongelukje van de vorige eigenaar?? Kan je aan de kleur/soort plastic misschien afleiden waar het van kan zijn??

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2006, 17:50 »
magneetje?  waarom een magneetje? dat hele blok bestaat toch uit aluminium? met uitzondering van de tandwielen en krukas? en aluminium is toch niet magnetiisch?
die magneetjes raken alleen maar los en gaan door je blok zwerven, of niet dan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #8 Gepost op: 19-11-2006, 17:57 »
juist die tandwielen zijn het probleem:

Omdat deze glashard gehard zijn, vliegen er soms kleine scherfjes af, wanneer je bij een keertje misschakelt.
Deze stukjes malen vervolgens rond en komen bijv in de kogellagers, in de zuigerwand, in het zachte materiaal van de glijlagers en gewoon weer tssen de andere tandwielen, daar ze heel erg lang schade kunnen doen omdat ze hard zijn.
Als ze klein genoeg zijn gaan ze door de oliepomp(!) en komen in het filter.. als ze te groot zijn blijven ze in de zeef hangen, maar lopen keer op keer weer kans om door de versnellingbak verder fijngemalen te worden.

Een magneetje kan de middelgrote snippers dus weldegelijk mooi vasthouden, en voorkomen dat ze verder vermalen worden en schade maken.
't geeft tevens mooi een indicatie van wat er zoal aan slijtsel afkomt: Bij een stuklopend lager kan dat een goede voorwaarschuwing zijn.

Eigenlijk zou zo'n magneet ergens in de oliestroom moeten zitten, bijv in de buurt van de aanzuigzeef. Ik heb nog nooit een fabrikant gezien die dat had.
Wel fungereren de magneten van de dynamo vaak ook als deeltjesvangers... maar of dat nou zo goed is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #9 Gepost op: 19-11-2006, 18:02 »
geloof dat er wel oliefilters zijn met magneten erin, maar zou niet precies weten waar je die kan krijgen.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2006, 18:16 »
IN het oliefilter heeft dus weinig nut... dan is het al door de zeef en door de oliepomp geweest, daarna blijft het toch wel in het filter hangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #11 Gepost op: 19-11-2006, 19:29 »
Ga deze week onze monteurs maar eens langs of er eentje een helicoil heeft. Anders maar eens kijken of ik een stalen verloopbusje kan maken. Bijvoorbeeld gat in carter opboren naar M16 en dan een metalen bus draaien met een borst en M16 buitendraad en M12fijn binnendraad. Dan lijm ik de M16 wel vast met loctite en dan heb ik weer een goede basis voor de plug.

Tijd om die oom met die draaibank weer eens op te zoeken. Had hem toch al een tijd niet gesproken.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #12 Gepost op: 19-11-2006, 21:52 »
Misschien heeft Midlock wel van die schroefdraadbusjes die jij zoekt.
Ze verkopen ook busjes voor kapotte bougies-gaten en ander maten.
Te koop bij heel wat automaterialen zaken.
En anders bij de gespecialiseerd revisie bedrijf.
Ik zou hoe dan ook alleen voor een goede oplossing gaan en niet gaan zitten pielen.

Succes,

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #13 Gepost op: 20-11-2006, 09:45 »
Helicoils zijn wel leuk maar niet voor dit soort toepassingen.
Mijn ervaring is dat als je met enige regelmaat (..) de bout los/vast draait, de helicoil erg snel aan zijn einde is
Of hij draait mee bij het losdraaien.
Of hij draait er verder in bij het vastdraaien.
Bij dit soort doorlopende gaten liever een bus erin lijmen.

Groeten Jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan
BMW R1150gs Adventure, Suzuki DR350s

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Schroefdraad dol
« Reactie #14 Gepost op: 20-11-2006, 11:31 »
Hee mannen, dat zijn pas goede tips! Had al ff zitten surfen maar kon nog niks vinden. De site van Midlock biedt in ieder geval zeer veel hoop! Ik hou jullie op de hoogte.

Arjen