Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2 takt powerband probleem  (gelezen 11602 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #15 Gepost op: 29-11-2007, 13:59 »
Ik heb een yamaha wphb, welke beweert dat het asje er achteraf ook nog in te krijgen is  :-X

Tevens stond er een aanhaal moment van 10nm op een 4mm boutje van de koppeling...welke dus mooie kapot draaienden.

Yamaha dealer...sja

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #16 Gepost op: 29-11-2007, 14:03 »
Geen DT-club of -forum?
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #17 Gepost op: 29-11-2007, 14:07 »
Jawel, welke overigens veel weten...maar probeer het ook even hier...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #18 Gepost op: 29-11-2007, 14:21 »

Tevens stond er een aanhaal moment van 10nm op een 4mm boutje van de koppeling...welke dus mooie kapot draaienden.

Net om af te dwalen, maar 10Nm voor een 4mm moet gewoon kunnen.

Wat was het bereik van je momentsleutel, want helemaal onderin de schaal is de onnauwkeurigheid zéér groot. Ik bedoel een momentsleutel met een bereik van 10-80 Nm en een nauwkeurigheid van 5% kan bij 10 Nm zomaar 4 Nm afwijken en dan is deze nog steeds (net) binnen tolerantie.  En als de kop van je momentsleutel vies is ga je bij lage momenten alleen al door de "klik" die overwonnen moet worden al gauw over de ingestelde waarde heen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #19 Gepost op: 29-11-2007, 17:03 »
Eh, Max.. ik zet mijn wielbouten van m'n blik met 11 kg/110 Nm vast. 1/10 daarvan nog heel veel hoor, voor een pietepeuterboutje van 4 mm.

Je niet alleen blindstaren op die stomme momentsleutels hoor, die gebruik ik alleen maar voor kopbouten en soms voor wielbouten. Verder altijd gewoon op het gevoel. En pak bij alles onder sleutelwijdte 13 gewoon een ratelset van maximaal 3/8", of liefst 1/4". Die zijn kleiner, en dus zet je er niet zo vlug te veel kracht op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #20 Gepost op: 29-11-2007, 18:09 »
Naast mijn dr 750 bezit ik een 2 takt Yamaha DT 125cc L/C '84

Het machinetje zit nog goed in elkaar en is goed onderhouden, maar sinds kort is er een probleem met de powerband van het brommertje.
Bij de 6000> toeren begint de powerband tot zeker het rode=8000 toeren.

Echter na een ritje naar de supermarkt wilde hij op de terugweg ineens niet meer zo hard, vooral de vermogenspurt in de powerband mist een hoop vermogen. Waar deze dus normaal bij 6000 toeren begint zakt deze alweer in bij 6500 toeren.

De lagere toeren had hij nooit veel vermogen en hier merk je niet héél veel verschil in. Hij start nog altijd met één of 2x trappen en hij blijft perfect stationair lopen. Hij rijd zonder te stotteren of overslaan.

Het volgende is al gecontroleerd/vervangen:
Nieuwe luchtfilter
Nieuwe bougie
Nieuwe membraam klepjes
Caberateur gereinigd
Bobine doorgemeten
Bougiekapje vervangen
Benzine vervangen
Nieuwe benzine filter
Doorstroom benzine vanuit tank gecontroleerd
Zuiger zag er nog o.k uit via de in en uitlaat port van de cilinder
Grondplaat onsteking bekeken op speling of beweging
Er wordt geen valse lucht aangezogen bij het inlaatstuk (gecontroleerd met remreiniger)


Het probleem treed altijd op en is consisent.

Wie helpt mee denken wat het probleem kan zijn?


Als ik dit zo lees zou ik denken een probleem met hoofdsproeier. heb je de sproeier met een staaldraadje uit staal borstel doorboort?
onstekingplaat los gaan zitten en evt verdaait?
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #21 Gepost op: 29-11-2007, 18:17 »
Eh, Max.. ik zet mijn wielbouten van m'n blik met 11 kg/110 Nm vast. 1/10 daarvan nog heel veel hoor, voor een pietepeuterboutje van 4 mm.

Je niet alleen blindstaren op die stomme momentsleutels hoor, die gebruik ik alleen maar voor kopbouten en soms voor wielbouten. Verder altijd gewoon op het gevoel. En pak bij alles onder sleutelwijdte 13 gewoon een ratelset van maximaal 3/8", of liefst 1/4". Die zijn kleiner, en dus zet je er niet zo vlug te veel kracht op.

Verkoop in mijn webwinkeltje een heleboel momentsleutels, maar ik ben het helemaal met je eens!
Los- of vastdraaien van bouten of moeren onder de 14 mm adviseer ik altijd om met een ringsteeksleutel of anders een dopsleutel met T-greep op het gevoel los, maar zeker vast te draaien. Een ratel maakt vaak meer schade!
XT600 '89 AT '97 XR650R '03
Gas is alles!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #22 Gepost op: 29-11-2007, 18:20 »


kijk even hierna, montage volgorde en o-ring

shit hoe voeg ik nou een foto in?
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #23 Gepost op: 29-11-2007, 21:58 »
Verkoop in mijn webwinkeltje een heleboel momentsleutels, maar ik ben het helemaal met je eens!
Los- of vastdraaien van bouten of moeren onder de 14 mm adviseer ik altijd om met een ringsteeksleutel of anders een dopsleutel met T-greep op het gevoel los, maar zeker vast te draaien. Een ratel maakt vaak meer schade!

yip, ring/steek sleutels verschillen niet voor niks in lengte, hoe kleiner de maat, hoe korter de sleute,l hoe minder kracht je zet..
onder 13/14mm hele kleine ratel of ring sleutel gebruiken..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #24 Gepost op: 29-11-2007, 22:06 »
Eensch.

En je sleutel beetpakken door je duim op de kop af te steunen, en kracht zetten met je vingers (bij voorkeur zonder je pink). Dan zet je niet te snel teveel kracht.

Dus niet de hele sleutel met je knuist pakken.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #25 Gepost op: 30-11-2007, 12:46 »

shit hoe voeg ik nou een foto in?

In het kort:
Onder je replyveld zie je een invulvak met daaronder een knop "host it". Zoek via bladeren je afbeelding op die ergens lokaal op je computer staat. Druk dan op de host it knop. Er opent een ander scherm met diverse regels. Klik in de eertse regel met code, rechts klik op de muis, kopieren......
Dan in je reply weer plakken en je afbeelding is als thumbnail ingevoegd en klikbaar naar de grote afbeelding.

Succes  ;)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #26 Gepost op: 06-02-2008, 10:09 »
Ik heb vorig jaar ook een dt 125 luchtgekoelde gereviseerde en heb inderdaad de keerringen bij een lagerboer gehaald voor gemiddeld €3 stuk.
Loopt deze motor inmiddels goed? anders de membraankooi een klepjes kontroleren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #27 Gepost op: 06-02-2008, 10:27 »
De lagerboer had hem niet omdat het een dubbele keering is en deze niet standaard is.
Membraanklepjes zijn vervangen maar geen resultaat.

Ik heb inmiddels 3 van deze keerringen gemold tijdens het monteren, je hebt maar één kans om ze te monteren, als ze eenmaal in de carter helft zit is deze niet meer in één geheel te verwijderen. Daarnaast moet er eerst een bus in de keerring alvorens deze te monteren, dit was ik de eerste keer vergeten.

Inmiddels ligt er een nieuwe keerring klaar bij de motorboer maar nog geen tijd gehad deze op te halen.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #28 Gepost op: 07-02-2008, 18:21 »
misschien een domme vraag maar ligt er niet iets in of voor de inlaat van de luchtfilterbox (poetsdoek/bladeren/dooie muis)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: 2 takt powerband probleem
« Reactie #29 Gepost op: 07-02-2008, 18:29 »
nee, allemaal al gecontroleerd. Zowiezo een nieuwe luchtfilter erin gezet.