Hoi,
In de herfst heb ik een vakantie naar Libië gepland staan. Echter wel zonder motor, we gaan voor maximaal twee weken op familiebezoek. Mijn zus zit daar met haar man, die voor de KLM de vliegtuigen probeert te vullen..
Op dit forum had ik van twee anderen gelezzen dat ze plannen hadden om die kant op te gaan met de motor. Als ik de tijd ervoor had zou ik zekf zeker ook met de motor gaan.
Het land schijnt schitterend te zijn, de mensen vriendelijk (als je dat namelijk niet bent wordt bijna medteen je hand er af gehakt door meneer De Grote Leider,, ten minste zo was het vroeger).
Libië is rijk aan oude culturen, en zeker land inwaarst leven de mensen nog volgens oudere maatstaven.
Mijn zus heeft een mailtje gestuurd met wat teksten uit de Lonely Planet, aangaande het invoeren en de reis met de motor:
Ze vertelden dat je plannen had om op de motor te komen naar Libie,
dat klinkt goed. Het is wel gevaarlijk rijden hier rond de stad hoor, maar
richting de woestijn kom je niemand tegen. Ik zal hieronder even schrijven
wat de Lonely Planet zegt.
Met de boot kan wel, vanaf Marseille naar Tunis en vanaf Genoa naar Tunis.
Kijk op www.sncm.fr.
Vanaf Malta gaat er ook een boot direct naar Tripoli, ferry service General
National Maritime Transport Company, de agent in Malta is Sea Malta tel 356
2599 4213. Volgens de Lonely Planet uit 2002 ging er om de dag een boot
vanuit Valleta op Malta, duur 14 uren en prijs 80 euro retour. Ik zal in de
stad bij de boten navragen of dit nog steeds zo is, we gaan morgen naar de
stad. Kennissen van ons gaan altijd met de auto naar Tunis en nemen dan de
boot naar Genoa.
Maar Ferd, dan het papierwerk om je motor in Libie te krijgen, daar begrijp
ik niets van. Je zou moeten navragen bij de ANWB hoe het zit, hoewel mijn
ervaring leert dat die weinig weten, ze konden me niet eens helpen met de
vraag of je een internationaal rijbewijs voor Libie nodig hebt. Onze
ervaring om met de auto het land uit te gaan naar Tunis was slecht, we
kregen de papieren niet op orde, en hebben uiteindelijk auto met chauffeur
gehuurd. Volgens mij heeft het te maken met import van auto's die er dan
niet meer uit mogen.
Dit zegt Lonely Planet:
you will need the vehicle's registration papers, liability insurance and an
international drivers' permit (ANWB) in addition to your domesic license.
You will also need a carnet de passage en douane, which is effectively a
passport for the vehicle and acts a a temporary waiver of import duty. The
carnet may also need to specify any expensive spare parts that you're
planning to carry with you., such as a gear box. Tis is designed to prevent
car-import rackets. Contact your local automobile association for details
about all documentation. Entering Lybia in your own vehicle involves
completing a few additional formalities. Upon entering the country you must
pay usd 105 in return for a Libyan licence plate that is valid for one
month, it's worth bringing some wire to attach the plates to your vehicle.
When you leave the country you must return the plates and collect the 50
Libyan dinar. Liability insurance also has to be bought when crossing the
border, the usd 105 that you pay for the plates also includes two weeks of
car insurance and membership of the Automobile & Touring Club of Libya. Geen
loodvrije benzine in Libie.
Ik weet niet of het lukt met al dat papierwerk, maar in Libie zul je ook nog
een aantal instanties af moeten om alles te regelen, en daar kun je wel een
paar dagen voor uittrekken. Denk er eens over na of het de moeite waard is
want het is een hoop gedoe. Mocht je niet op de motor willen komen, dan zou
je op Malta kunnen vliegen met Basiq air en dan varen of vliegen, Arjan kan
tickets vanaf Malta regelen. Ik zou kunnen navragen of je hier een motor
kunt huren, maar heb daar nog nooit van gehoord.
Ik heb hier tevens een redelijke kaart van het noordelijke gedeelte van Libië, met de "wegen" in de woestijn aangegeven.
Voor de liefhebbers kan er waarschijnlijk wel geregeld worden dat er het een en ander vanuit Libië deze kant wordt opgestuurd, zoals kaarten, documentatie etc.
Groet,
Ferd