Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Opvolger Montana 600 serie  (gelezen 4386 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #15 Gepost op: 06-08-2020, 17:27 »
Na al die jaren gaat mn 680t en daarvoordde 650 en 600 nog steeds spontaan uit op bepaalde lokaties. Vlak bij huis bv. OSM of Garmin kaart maakt niet uit. Of in Frankrijk, op een weg die ik vaak rij.


Echt bizar dat deze bug, waarvan iets vergelijkbaars in de 60cx serie zat, nooit is ogelost.


Dat heb ik nog nooit gehad. Heb wel dat de kaart op bepaalde punten vastloopt. Na 2 minuten rijden pakt die het dan weer op.
Het vastlopen van de kaart is altijd op hetzelfde punt. O.a. Prins Clausplein bij Den Haag
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #16 Gepost op: 06-08-2020, 17:54 »
Vastlopen doet ie ook best vaak maar op een paar punten gaat ie spontaan uit .
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #17 Gepost op: 06-08-2020, 18:08 »
Ik vind het een veelbelovend toestel!


Maar ik kijk nog even de kat uit de boom. Ik ben Osmand-fan, maar moet toegeven dat bv. routing nog steeds niet op het niveau is van Garmin of Tomtom.



Dit hoor ik vaker. Mijn favoriete nav app x is heel goed in offroad maar niet zo goed in routing... Ik begrijp die statement dat dat een probleem zou zijn niet.

Je hebt dan toch een smartphone/tablet die je gebruikt voor die app. Dan kan je toch ook een andere goede 'routing' app er naast gebruiken? Dat is toch de kracht van een smartphone? Keuze van apps om het beste voor iedere type toepassingen te hebben.

Je zet OsmAnd open op het moment dat je op een track zit en switch in een seconde naar een TomTom, een Sygic, een Google Maps etc als je over de weg wil.


Ik ben een groot liefhebber van Locus Maps voor tracks op mijn smartphones of Samsung tablet. Zodra ik over de weg snel van A naar B moet gebruik ik de TomTom app maar ik heb ook Sygic en Scenic etc etc.

Hoe goed deze 700 Garmin's ook mogen zijn met zijn inreach, city navigator kaarten voor routing, topo kaarten, Galileo ondersteuning etc, verwacht ik dat je nog steeds de lijndikte van de track niet kan aanpassen etc. Dat alleen al vind ik een dealbreaker maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Voor het geld van de 750 van 800 euro + 100 euro voor de houder heb ik persoonlijk veel liever de Carpe Iter tablet met 7 inch scherm 1000 nits (net zoals XT) waar ik apps naar wens op kan draaien. Toegegeven dan heb je geen inreach maar die heb ik al.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #18 Gepost op: 06-08-2020, 20:35 »

Waarom ik alles in 1 app wil? Omdat ik voor m'n vakantie steeds een uurtje bezig ben om de verzamelde locaties in de meeste apps te krijgen. En ik steeds bij het omschakelen van navigatie opnieuw de juiste locatie moet zoeken.
Mijn ervaringen van 2 weken vakantie:


1: De Google Maps kaart in de browser: Ideaal om met het hele gezin alle kasteeltjes, musea en crossbanen in kaart te brengen. Dit vormt het bronbestand. Ook onmisbaar om tijdens de vakantie snel de openingstijden en corona maatregelen op te zoeken van de geselecteerde locaties, via de hyperlinks die aan de locaties hangen.
2: Google Maps: Handig, omdat alle locaties van stap 1 er standaard in staan. Weinig gebruikt. Ik vind de kaarten minder duidelijk dan de opties hieronder en de hyperlinks van (1) ontbreken.
3: Flitsmeister: Voor flitsers. In NL behoorlijk compleet, in Duitsland illegaal en (daarmee) incompleet. Ik gebruik een oude versie, waarop ik gemakkelijk Noorden boven kan houden. Voor Google files en Flitsers. Routering gebruik ik niet.
4: TomTom: Beste routering op asfalt, zeker icm. afsluitingen en files. Locaties zijn overgezet via OV2-bestand. Niet bruikbaar op kleine weggetjes en als je zelf eigenwijs wilt zijn. Ingebouwde database van vaste flitspalen had ongeveer 70% van de flitspalen die ik gezien heb.
5: Garmin (DriveLuxe50, in de auto): Ik werk al bijna 20 jaar met Garmin, waarvan ik de eerste 5-8 jaar behoorlijk Garmin-fan was en veel gewerkt heb met legale en illegale allroad routes op City Navigator, Topo en OSM kaarten. Tegenwoordig overheersen de frustraties.
KML locaties omgezet naar GPX bestand.
Werkt best goed icm. City Navigator kaarten. Traffic info via DAB+ was waardeloos, dus routering was minder dan TomTom. Handig om te kunnen schakelen naar OSM kaarten voor de kleinste weggetjes, in de stad en om eigenwijs te zijn, maar routering op OSM kaarten had al bij redelijk eenvoudige routes problemen. Wel frappant dat op het Duitse platteland ook een aantal legale, verharde, landwegen niet op de CN (en op de TomTom) kaart stond.
6: Osmand: Handig bij wandelen en bij allroad routes door gedetailleerde offline (OSM) kaarten. Gebruikt hetzelfde GPX bestand als Garmin. Routering op de telefoon van m'n vrouw was traag; telefoon wordt erg heet.
7: CoPilot (Andreucci): Kan geen locaties inladen, dus steeds weer (online, Google engine?) de locatie opzoeken. Maar is heerlijk op bergwegen in het donker, omdat het alle bochten benoemd en omzet naar pace-notes.


Kortom: 7 apps/devices met 3 verschillende bestandsformaten en dan nog steeds alles gedekt. Als ik alles met 1 app/toestel had willen doen, dan was het de Garmin geworden. Het extra werk is grappig als hobby (anders kan ik het niet noemen), maar ik zou het graag opgeven als ik 1 app of toestel heb wat waterdicht, stof en trillings-bestendig is, locaties, routes en tracks inleest, routeert en pacenotes opleest, allroad kan, met gedetailleerde lokale kaarten, goede real-time traffic en flits infomatie en waar ik gemakkelijk kan doorklikken naar online informatie. En graag een beetje gemakkelijk te gebruiken :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #19 Gepost op: 06-08-2020, 22:36 »
Nee gelukkig niet, want dit is geen duo Operating System. De Monterra had ook Android aan boord. Een versie die Garmin nooit geupdated heeft. Waardoor de Monterra ewigenlijk meteen end og Live werd.
Maar ja ... 799 euro en hoera een Camera met wel 8 hele megapixels.
O ja, wel 16 GB! voor kaarten. En zwaar: 450 gr.


Lijkt mij een lachertje.


Hij was destijds maar een paar tientjes duurder dan de duurste Montana.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #20 Gepost op: 07-08-2020, 10:07 »
maar ik zou het graag opgeven als ik 1 app of toestel heb wat waterdicht, stof en trillings-bestendig is, locaties, routes en tracks inleest, routeert en pacenotes opleest, allroad kan, met gedetailleerde lokale kaarten, goede real-time traffic en flits infomatie en waar ik gemakkelijk kan doorklikken naar online informatie. En graag een beetje gemakkelijk te gebruiken :-)


Hahaha, inderdaad dat wil ik ook wel maar een alleskunner die ook makkelijk te gebruiken is zie ik niet snel gebeuren :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #21 Gepost op: 09-08-2020, 15:27 »

Dus dit wordt h’m ook niet want;
  • Bugs
  • Geen schaap met vijf poten
  • Geen apps van de concurrenten in toestel
  • Bellen lukt niet
  • Berichtje sturen lukt met dure satelliet abonnement.



Blijft over;

  • Carpe Iter tablet met 7 inch scherm 1000 nits
  • Outdoor smartphone die je om de 3 jaar vervangt (bevat wel de gewenste/geliefde apps voor =/- €100,00 / per jaar)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #22 Gepost op: 09-08-2020, 16:35 »
Bellen wil je niet met een navigatie toestel.
Zowiezo bel ik niet als ik op vakantie ben.
Ja als er wat aan de hand is,maar dan nog stuur ik wattsapp

Van een kettingzaag verlang je ook niet dat er een tv programma gemist knop opzit.

Berichtje sturen doe je maar als je thuis bent.
inreach belangrijk kan je leven redden, ja wel prijzig abonnenment iets van €20 per maand.
En per maand opzegbaar dus dat valt eigenlijk wel mee.
schaap met 5 poten zal nooit bestaan.
ik geef het ding een kans maar voorlopig niet nodig.






Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #23 Gepost op: 09-08-2020, 17:38 »
Mijn idee ook.
Bellen met je telefoon.
Navigeren met een Navi.
Foto's maken met een foto toestel. (Ja, een fototje bij je app is makkelijk/duidelijker)
Al die alles in één dingen blinken nergens in uit.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #24 Gepost op: 10-08-2020, 00:23 »
Heb ook liever mn navi op t stuur en mn mobiel in mn zak.En een navi die robuust is, lange accu duur heeft en batterijen slikt en ook goed afleesbaar in direct zon licht, dus heb zeker interesse!Groter scherm dan mn Montana, en wifi en bleutooth maken hem erg interessant, ff afwachten hoe de ervaringen zijn en de kinderziektes er uit zijn ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #25 Gepost op: 10-08-2020, 00:28 »
Als je de goedkoopste versie neemt, zonder satcom en camera heb je een vervanger van de oude Montana. Groter scherm. hogere resolutie.
Alleen is het kreng veuls te zwaar. Wordt 'm niet.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #26 Gepost op: 10-08-2020, 09:27 »
Te zwaar?? Gaat je motor dan minder hard? ;D
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #27 Gepost op: 10-08-2020, 14:20 »
Is een principe kwestie. Ik vind de Montana al een baksteen, deze is nog een derde zwaarder. Ik wil alles altijd zo licht mogelijk hebben, zelfs als het niet nodig is. M'n 790 vindt ik ook veel te zwaar. Heb 'm nu 1 keer moeten optillen terwijl hij half in een kuil lag en 1x 60 meter achteruit moeten sleuren omdat een singletrack onder een viaduct langs een kanaal doodliep. Log ding dan. Niet handig als je veel solo rijdt. Denk ernstig aan een 2021 701 of 690.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #28 Gepost op: 10-08-2020, 22:54 »
Verken je route met een elektrisch mountainbike  :-X :D .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Opvolger Montana 600 serie
« Reactie #29 Gepost op: 11-08-2020, 15:22 »
Ik maak de Montana op de 2T altijd nog zwaarder door gewone AA batterijen te monteren. Da's de enige manier om de dempingsrubbers effectief genoeg te laten zijn. Doe ik dat niet dan reset het apparaat als ik een paar keer aan de gaskraan jengel.