Algemeen > GPS / Navigatie

GPS vraagjes

(1/67) > >>

Zeeuwse Klei:
Pasgeleden zag ik bij N!co een GPSmap60c op zijn XTtje zitten, waar hij nogal gemak van had...Bij JeeWee (van t noppenforum) zag ik een eTrexje op zijn DR350. Nu ben ik zelf eens wat aan het kijken wat er allemaal aan GPS-spul op de markt is, maar snap er eigenlijk geen bal van...
Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende modellen, de mogelijkheden en welke eisen moet ik eraan stellen? Jullie weten dat beter dan ik...

In de eTrexen kun je geloof ik routes opslaan die gereden hebt, maar is het ook mogelijk vooraf te laden? Bij de GPSmap60 modellen geloof ik wel, maar hoe dat allemaal werkt??? En hoe zit het met software, updates en downloads?? En bij andere modellen? Afijn, ik begrijp het in ieder geval nog niet, wijze raad is dus gevraagd.... Voorlopig koop ik nog niets, maar ik wil eerst eens weten wat er allemaal mogelijk is...



Ferd:
Kijk even op www.transalpclub.nl, dan in het menu naar de motoren, dan techniek en dan naar de navigatie, daar staat een algemeen stuk over GPS-sen. Kan het hier ook wel plakken maar het is een behoorlijke lap tekst die ik daar geplaatst heb....

N!co:
Vergeet de streetpilots, deze zijn niet geschikt voor offroad.
Voor offroad gebruik moet een je een GPS hebben die (veel) tracks aankan. Een track is een soort spoor wat je opneemt tijdens rijden. Deze kan je downloaden naar je PC en uitwisselen met andere GPS gebruikers, want je kan een track ook uploaden in je GPS en narijden.
Om tracks na te kunnen rijden heb je aan een vrij goedkope etrex genoeg.
Wil je ook een kaart op je GPS heb je een duurdere etrex nodig (vista).
Wil je ook routes (over de weg van A naar B) plannen op je GPS en kleur dan heb je de etrex legend/vista C.
Mijn GPSmap60C is wel vergelijkbaar met de legend C maar dan met groter scherm, meer geheugen voor kaarten, betere antenne.

JeeWee:
Ha KLEIer,

Als je het goedkoop wilt houden dan gebruik je alleen de track en waypoint functies en kan je met een GEKO201 uit de voeten.
Het ontvangst van de GEKO is wat beter als dat van de Etrex maar weer slechter als dat van de 60 serie
(en de goedkoopste daarvan is niet erg veel duurder als de Geko)
Wil je ook routes kunnen plannen, tja dan zit er een groot gat (vind ik) en kom je bij de 60cs in de buurt.
Vergeet niet dat er dan ook nog een bult geld in kaarten gaat zitten van Garmin.

In ieder geval vond ik dat veel te duur worden voor wat ik wilde;
-Een track loggen en thuis kunnen bekijken via Oziexplorer
-Een track kunnen uploaden en opnieuw rijden
-Met waypoints kunnen werken
-En een trackback functie te hebben (vind ik mijn auto terug)

De Geko heeft 10.000 trackpunten, ook meer als de Etrex heeft (dacht ikĀ  ??? )
En ook een stuk meer waypoints.

Afijn hier kan je leuk vergelijken;
http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp

En hier kan je ook veel info vandaan halen;
http://www.gps.nl/

Oja WATERDICHT is wel handig voor op een motor...

Groeten Jan Willem

Zeeuwse Klei:
Danku danku...ik ga eens rondkijken...

Alle info blijft welkom...

BTW, wat is er allemaal te downloaden zonder dat je hier gelijk dik voor moet betalen? En b.v. Oziexplorer heb ik ook niet....
Kaarten van Garmin, zijn die evt te kopieren van iemand anders als dat nodig zou zijn, of moet je perse originele kopen? Hoeveel geld gaat daar ongeveer in zitten?

In principe wil ik als ik wat koop een wat geavanceerder apparaat hebben, waarmee ik dus ook kan plannen. Altijd makkelijk... Zelf hebben we een PDA met Engin, maar daar wordt ik helemaal gek van (Lang leve windows... >:(). Buiten dat ga ik dat niet op de motor zetten, dan is ie binnen no-time naar zn grootje...
Zit een beetje te kijken naar de luxere eTrex of 60 serie, maar als ik dan in mijn portomonee kijk.... :-\

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie