Vervelend bij een voor jou nieuwe motor. Heb je compressie al gemeten? Eindigd die ontluchting gewoon in de lucht? Zit er niet teveel olie in je blok?
Jaa klopt haha maar dit is niks nieuws voor mij. Als ik een 2e hands auto koop die technisch helemaal goed lijkt kan ik na 1 a 2 maanden ook lekker sleutelen omdat er van alles stuk gaat
Maar goed, heb compressie niet gemeten alleen merk wel dat hij zat compressie heef dankzij de nieuwe zuiger. ( heb dit vergeleken met een exc-f 250 uit het zelfde bouwjaar van een vriend van me)
Ontluchting eindigd inderdaad in de open lucht, slangetje van de onluchting loopt van de kleppendeksel naar de afvoerlangetjes van de carburateur. Ik heb bij het vervangen van de krukas keerring de olie ververst en de hoeveelheid uit het boekje gehanteerd. Wat volgend mij 1,1 liter was.
Post Merge: 12-06-2018, 16:02
Ik weet van de EXC450 uit 2008 dat daar een probleem was met de bronzen bus in het kickstarter tandwiel. Dit hoort in lijn te liggen met het gat in het tandwiel. Via dit gat wordt de bak belucht/ontlucht. Was dat niet dan kwam er olie uit de slang.
Of dat ook met de 250 zo kan zijn weet ik niet.
Dit had ik nog niet eerder gehoord. Ik ga van het weekend even kijken of ik kan zien wat je bedoeld en of dit allemaal goed staat. Wat was de oplossing voor dit probleem bij de 450?
Post Merge: 12-06-2018, 16:14
Heb je de olie wel een keer ververst en de jusite hoeveelheiden uit de handleiding aangehouden?
Ik zou dan die slang sowieso omhoogleggen en met een busje / blikje aan het uiteinde. Dan kan die olie lekker weer terugzakken in het blok als de toeren wat lager worden. De DRZ had ook zo'n 'condensatiebakje' van zwart plastic; ook dampen kunnen daar rustig condenseren en weer vloeibaar terug het blok in. Zo'n slangetje spuugt niet alleen, maar zuigt ook. Lijkt me ook een goed idee dat daar geen zand / modder bijkan!
Jaazeker Noppy, ik heb de olie vervangen toen ik de klepseals en de krukas keerring ging vervangen. Ik heb zoals in het onderhoudsboekje staat 1,1 liter motorex synthetische olie gebruikt en tevens ook de oliefiltertjes vervangen.
Ik zat zelf ook al te denken of ik niet een soort ontluchting kon maken waarbj het olie afgevangen werd en vrij terug kon stromen naar het blok. Bedankt voor te tip, ik ga van het weekend eerst checken of het verhaal van Gassen van toepassing is op mijn motor en anders ga ik toch even zo’n olie opvangbakje maken.