Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: advies bij 640 adventure  (gelezen 4526 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
advies bij 640 adventure
« Gepost op: 18-08-2018, 18:55 »
Binnenkort ga ik kijken bij een 640 adventure uit 2003 met grijs blok. Heeft iemand nog tips om op te letten? Ik heb weinig ervaring met ktm en 1 cilinders. Wel heel wat op honda xl gereden. Zijn deze blokken betrouwbaar voor vakantietrips naar het buitenland, wil er mee naar de pyreneeën, marocco, TET, etc.

Hij heeft 26000 km op de teller en lijkt erg netjes. Net een beurt en nieuwe banden gehad, koffers en navigatie er bij. Wat zou een beetje nette prijs zijn? Ik hoor het graag.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2018, 20:18 »
Ha Richard,

Gave keuze, ik heb zelf twee Adventures (een uit 2004 en een uit 2006) De oudste dient als donor. De meest recente heb ik uit DU geïmporteerd. Hieronder volgt wat info over de, mijns inziens, legendarische 640 Adv :)

Via een oud importeur van deze fietsen ben ik te weten gekomen dat ze in eigenlijk nooit een groot verkoopsucces zijn geweest. Men vond de fietsen te prijzig en zodoende zijn importeurs ea gaan aanpassen om ze betaalbaarder te maken. Denk hierbij aan het verwisselen van de (voor) veerweg, het verwijderen van de dubbele remschijf of het verwisselen van velgen. Verder zouden de modellen tot aan 2002/2003 meer onderhevig zijn aan kinderziektes dus dat heeft mij doen besluiten om zoek te gaan naar een fiets van 2004 of later, die zouden uitontwikkeld zijn. 'Opvallende' elementen zijn:


- Twee oliefilters waarbij de olie door de borstbuis van het frame loopt tbv extra koeling.
- Twee uitlaatkleppen op één cilinder.
- Kickstart en elektrische start op een 600+ cc fiets

Sterke eigenschappen
-Lichtgewicht (droog +/- 155kg)
-Standaard voorzien van goede onderdelen (wp veerweg, cockpit, bok etc.)
-Grote benzinetank
-Een echte allroad zoals ze nu niet meer worden gemaakt. Gaat lekker mee op de snelweg om vervolgens off-road echt uit te blinken.
-Mooie styling.
-Hoogte
-Gedegen subframe
-Ondanks zijn leeftijd nog veel onderdelen voorhanden/grote aftermarket

Zwakke eigenschappen
-Ondanks de aanwezigheid van een balans-as trilt de motor vrij aanzienlijk. Ik vind het niet storend maar ik ken iemand die zijn motor heeft verkocht..
-Voor sommigen te hoog.
-Ietwat complexe oliewissel (goed te doen maar je moet het boekje goed doorlezen)
-Niet geschikt voor dagen op de snelweg.
-110 km/u op de snelweg is comfortabel, boven de 5500 toeren en je balzak zitten binnen een minuut ter hoogte van je kin.
-Benzinekraan zit op een bizar domme plek. Hij bungelt op het laagste punt van je tank zonder protectie exact op de plek waar schade kan ontstaan als je omvalt. Ik heb dat opgelost door carbon protectie.
-Waterpomp

Waar op letten bij aankoop?
-Bij de aanschaf van mijn eerste Adv uit 2004 was ik in een klap verliefd. Van de achterkant is ie enorm sexy maar hierdoor heb ik verzaakt op tekenen te letten. Uitlaat was verbogen, stickers maskeerden diepe krassen en de skidplate zat vol deuken. Verder zat er een stickertrim op de wielen die er te nieuw uit zag, puur om aan te kleden terwijl de wielen ook schade hadden. Let hier op.
-Oliepijl, bij een koud blok zou de olie op de onderste markering van het pijlrandje moeten staan, niet vol.
-Lekkage, kijk bij de borstbuis en tussen de skidplate door. Lekke koppaking komt ook 'vaak' voor.
-Ratel die duidt op interne schade, zie link. Bij deze fiets klopt het oliepijl ook niet.

https://www.youtube.com/watch?v=lQ3CfM7Hu1M

-Schade aan de tank door toedoen van een ingesleten zadel. Om dit te checken moet je het zadel eraf halen, op deze manier zie je of de voorkant van het zadel schade heeft gemaakt aan de tank. Dit kan komen door een verkeerde bout op de tank voor de zadelmontage.

Verder heb ik destijds (aankoop 2006) gelet op de punten die zijn aangegeven door een ander forum, zie link. Het gaat hier over een supermoto maar dat zijn dezelfde blokjes.

https://www.supermotojunkie.com/showthread.php?123130-What-to-look-for-when-buying-a-used-LC4-bike

Betreft prijzen
Mijn fiets uit 2006 had 19000 asfalt km en zie je zelden voorbij komen in de verkoop. Ik heb er flink voor betaald maar daarvoor had ik in feite een hagelnieuwe fiets. 1 eigenaar en nooit modder gezien, alles in perfecte staat, geen enkel krasje. Hoop geld maar goed :-X  Op mobile.de staan er best veel te koop, de status zoals jij hem beschrijft gaat +/- voor 3000-3500 Duitse euros. in NL zie je ze iets minder dus de prijs zal misschien iets hoger liggen. Bron:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13900&makeModelVariant1.modelDescription=640+adventure&maxPowerAsArray=PS&minPowerAsArray=PS&scopeId=MB

Waar gebruik ik mijn fiets voor?
Ik kampeer veel en rij redelijk wat off-road. 4 weken geleden heb ik de TET België en een stuk van Noord FR gereden. Via de snelweg naar Normandië en daar de TET opgepakt. Zoals gezegd, heerlijk dat 1 motor in beide werelden kan bewegen. Hij is licht genoeg om zelf op te tillen maar heeft voldoende power om lekker mee te trekken in het verkeer. Het is mijn ultieme fiets - naast de 660 rallye - vanwege zijn veelzijdigheid. Hij vraagt extra zorg en de oliewissels doe ik om de 5000k maar dan heb je ook wat. Ik ben van mening dat deze fiets als een van de weinige de titel Adventure mag dragen.

Belangrijk
Mocht je een motor willen met minder onderhoudsgedoe en van oerdegelijke kwaliteit, dan zou ik nadenken over een Honda XR650 of een Yamaha XT600. Ouder, maar uiterst betrouwbaar. Of een 660 Tenere.

Besef dat KTM motoren maakt die zijn gemaakt om op de max. te presteren. Ze persen al het mogelijke uit een ééncilinder. Ik vind het fantastisch maar rustig rijden doet het niet. Maar zoals gezegd zijn de andere opties afgevallen omdat deze motor al mijn hokjes aanvinkt. Alleen de Husqvarna 701 zou deze kunnen overtoepen maar die was te duur.

Sorry voor dit epos. Succes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2018, 20:21 »
Succes ermee. Ik heb geprobeerd maar heb hem moeten wegdoen omdat ik met de trillingen niet meer kon genieten van het rijden. Heb een Rallye gehad en heel kort een 640 Adventure van 2003. Ik moet zeggen dat mijn gevoeligheid voor trillingen ontzettend is toegenomen door een conditie die ik heb opgelopen door veelvuldig werken met kettingzagen en hakselaars, etc...
Dingen waarop te letten zijn de starterkoppeling en de automatische decompressie, de beruchte 'lek' aan het kleppendeksel, ...


Op papier voor mij de ideale reismotor, maar ik kon de trillingen gewoonweg niet aan. Niet alle modellen hebben er evenveel last van, maar de LC4 Adventure van een vriend van mij trilde nóg harder.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2018, 20:40 »
Super bedankt voor de uitleg! Echte kenners aan het woord. Ik zal als ik de motor heb gereden, even laten weten wat mijn ervaring is geweest. Ik ga er zeker even de snelweg mee op om de trillingen te ervaren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2018, 21:15 »
Graag gedaan, ik heb ook veel geleerd via dit forum. Veel figuren met bijzonder veel kennis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2018, 22:39 »
T is een zalig ding, trilt wel wat ;) Blok loopt wat rauw maar wordt stiller als je de koppeling in trekt, en is wel een toeren bak, vind het niet leuk in lage toeren te draaien, begint dan te bokken en dat vind het blok niet leuk..Dus kan zo zijn dat een Adv waarmee lekker is doorgereden er beter aan toe is dan  die rustig bereden is.Kijk ff naar de olie in t blok, die van mij blijft altijd redelijk schoon, pik zwart is een slecht teken.Ik gok dat die van mij meer dan 60.000km gelopen heeft waar ik er 40.000 mee gereden heb en zeker niet rustig, heb 1 krukaslager moeten vervangen en de starter clutch.En de zuigerveren, die hadden last van een niet goed afgesloten luchtfilterkast door de vorige eigenaar, voor de rest gewone slijtage en onderhoud.
Maak een proefrit en rij dan ook een stuk op de snelweg, als je het getril kan hebben dan kan je heel veel lol op hebben  :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #6 Gepost op: 19-08-2018, 13:22 »
Weet niet precies wat je zoekt.
Maar een 690 komt soms ook al voor €4000 voorbij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #7 Gepost op: 19-08-2018, 21:45 »
Ik ben nu de TET-France aan het rijden op mijn 640Adventure. De perfecte fiets voor de TET.
Om de trillingen tegen te gaan heb ik schuimrubber Rallygrips van Progrip en ik heb hele zware trillingsdempers aan het uiteinde van het stuur bevestigd. Ben inmiddels 4 dagen van smorgens tot savonds aan het rijden en geen last.
Kijk maar even op mijn facebook voor fotos en filmpjes: Frans van Driessche
Na de TET verkoop ik hem misschien vanwege een ander plan, slechts 25.000 gelopen, topstaat, komen nu misschien wat krasjes bij....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2018, 13:30 »
Hoi!
Ik heb een XR 650R te koop uit 2005 met 2100 km op de klok. Ding is gewoon nieuw, hij is niet goedkoop maar dan heb je wel wat!
Gr Sander
Laat maar weten als je interesse hebt, staat ook op MP.
NIet meer te koop...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #9 Gepost op: 20-08-2018, 20:41 »
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben vanavond wezen rijden van snelweg tot zandpad. Vermogen zat, heerlijke wegligging, perfect op het zand, prima remmen. De motor stond er echt super bij, netjes, onversleuteld, goed onderhouden. En toch...ik was niet op slag verliefd op het ding. Wat een trillingen en onrustig lopend blok zeg. Sterk, dat wel en lekker op toeren te jagen. Ik slaap er nog een nachtje over, ik overweeg toch mijn tweede keuze een xt 660 r  te kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #10 Gepost op: 20-08-2018, 21:38 »
Testritje, goed idee ;) 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #11 Gepost op: 20-08-2018, 23:16 »
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben vanavond wezen rijden van snelweg tot zandpad. Vermogen zat, heerlijke wegligging, perfect op het zand, prima remmen. De motor stond er echt super bij, netjes, onversleuteld, goed onderhouden. En toch...ik was niet op slag verliefd op het ding. Wat een trillingen en onrustig lopend blok zeg. Sterk, dat wel en lekker op toeren te jagen. Ik slaap er nog een nachtje over, ik overweeg toch mijn tweede keuze een xt 660 r  te kopen.
Dus maar goed dat je een proefrit gemaakt hebt ;)
Trillen went wat, heb er niet veel last van maar misschien trilt die van mij minder, heb er een paar x iets van 600km op een dag mee gereden, 300 offroad route en en 300 verbinding, is te doen maar op de terugweg wordt je je wel wat verveeld.Onrustig lopen kan aan de afstelling liggen maar die van mij vind het ook niet leuk om 50 of zo te rijden..Is een knal bak, vind het leuk om te knallen, rijd dan ook prima en 110 a 120 op de snelweg [of harder maar ligt aan je tandwiel verhouding, die van mij heeft nu maar een top van 140, geen grote tank maar een 19 liter tank en een cross koplamp] Wil je doorrijden, hard remmen en goede vering dan is het de beste van de oudjes en veel nieuwe, wil je wat comfort dan moet je wat anders nemen, daarvoor heb ik een DR 800 Big die met grotere carbs, kortere primaire overbrenging, andere uitlaat en lucht filter en aangepaste vering net zo pittig is maar wel 50kg zwaarder blijft.


Post Merge: 20-08-2018, 23:20
Waarom wordt mn tekst aan elkaar geplakt zonder alinea's na het posten?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #12 Gepost op: 21-08-2018, 09:15 »
Rationeel is een XT660 (waarom niet de Tenere trouwens) waarschijnlijk de betere keus. Minder onderhoudsgevoelig, minder getril enz.


Emotioneel: tsja, persoonlijk, maar voor mij zonder meer de 640. Deze geeft mij een veel dikkere smile op m'n gezicht.


Ik heb naast m'n oude afgeleefde 640 ook een KLR650. Fijn machientje, betrouwbaar, ook 48 pk, kun je in principe ook alles mee.
Het verschil is: de KLR is "gewoon" leuk maar voor mij qua beleving inwisselbaar met de XR's XT's uit die tijd.


Op de 640 heb ik altijd een big smile al na de eerste meters, uniek ding, het doet wat met je. Een duidelijk kenmerk van KTM. Ik heb dat ook op een 690/950/990 bijvoorbeeld.  Maar als je dat niet hebt of niet gevoelig voor bent.


Ik accepteer dan maar de vele sleutel uren van de 640 (hij heeft dan ook een druk leven bij mij). Met liefde. Want je krijgt er veel voor terug  8)
Maar nogmaals, dat is erg persoonlijk.


Samengevat: ga proefrijden, dat ben je al aan het doen. Laat niet alleen je hoofd maar ook je hart spreken.


Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 261
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #13 Gepost op: 21-08-2018, 15:12 »
Zou een Yamaha TT600RE geen goede keuze zijn, staat toevallig eentje te koop in de "rommelmarkt"  :) :)
Groet Arnold

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 48
Re: advies bij 640 adventure
« Reactie #14 Gepost op: 22-08-2018, 20:58 »
Uiteindelijk zie ik van een lc4 adventure af maar ik wil jullie toch de advertentie niet onthouden. Motor is in topstaat, is recent op beurt geweest bij Andre motors, blokje is geïnspecteerd intern en een aardige verkoper. Zo kom je ze niet vaak tegen.

Link naar de advertentie: http://https://www.speurders.nl/overzicht/motoren-en-scooters/motoren-crossmotoren-en-off-the-road/ktm-640-adventure-176578284.html