Ik rij bijna wekelijks met de KLX250S van mijn vrouw naar het werk en via een kleine 30km offroadroute terug naar huis. Het is het een prima motor om TET-achtige routes te rijden. Om echt OTR's te rijden is ook wel te doen maar dat is leuker met een "echte".
Ik heb wat kleine aanpassingen gedaan om de motor wat geschikter voor offroad te maken. Nokkenassen 1 tand verzet (zgn marcelinomod) om wat meer vermogen in het laag en middengebied te krijgen. Is eigenlijk wat makkelijker voor mijn vrouw. Standaard moet je de toeren goed hoog houden om echt hard te kunnen gaan, ik heb daar geen problemen mee maar mijn vrouw heeft een hekel aan hoge toerentallen, zonder dat ze het weet.
Op topsnelheid lever je wel in , kleine 120km/h top. Connector van de koppeling doorverbonden om de 8000rpm begrenzing in de hoogste 2 versnellingen 5 en 6) te omzeilen.
Achterkant is van een KTM adventure om een wat meer sportiever en degelijkere uiterlijk te geven. Knippers zijn van die gummi-dingen van ome Alie. De originele zijn al 2x stuk geschopt met opstappen. Er zijn bredere voetsteunen gemonteerd van ome Ali a 23euri, de std steunen zijn veel te smal.
KLX komt qua vermogen bij lange niet aan de prestaties van de XR400, maar qua stuur en veergedrag zal deze hetzelfde of net wat beter zijn. Fietsje stuurt prima en veert niet onverdienstelijk.
En niet te vergeten, ding heeft injectie en start altijd met het knoppie, de kickstarter zit er bij dit model niet meer op.
Niet te vergelijken met mijn KTM maar toch, ik kan er hard mee gaan zonder direct afgestraft te worden. De route die ik rij ben ik met de KTM +/- 15min sneller. Moet er bij zeggen dat ik met de KTM in vol ornaat ga en met de KLX in werktenue en dus iets voorzichtiger rij.
Als ik er nu 1 zou moeten kopen ,zou ik toch voor een KLX300 gaan om wat meer vermogen onderin te hebben en bovenin wat harder doorgaan.Voor een TETter is dit veel minder belangrijk.