Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Discussie over zandpaden  (gelezen 3219 keer)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #1 Gepost op: 19-08-2009, 12:49 »
Citaat
Stelling 4: zandwegen moeten bereden blijven door gemotoriseerd verkeer, omdat ze anders dichtgroeien.
een Unaniem EENS !!!!  dus goed voor ons :D


Citaat
Stelling 6: zandwegen moeten afgesloten worden voor motorrijders.
....
De aanwezigen zijn het in meerderheid (ca. 60% van de stemmen) oneens met de stelling.

Mooi, en dan is de groep recreatieve motor rijders niet eens vertegenwoordigd  :-X

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #2 Gepost op: 19-08-2009, 12:55 »
Quote: Tot slot zal in overleg met buurtschappen gekeken worden op welke locaties afsluiting voor crossmotoren wellicht mogelijk is en op welke wijze dit gedaan kan worden.

 ???

60% van de stemmers waren toch tegen afsluiting van de zandpaden voor motorrijders??

Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #3 Gepost op: 19-08-2009, 13:39 »
Ik vraag me af hoe ze het verschil duidelijk gaan maken tussen de verschillende motoren. Een enduro met kenteken kunnen ze nooit de doorgang weigeren, als een BMW 1200 er wel mag rijden, lijkt me
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #4 Gepost op: 19-08-2009, 21:14 »
wellicht op noppenbanden niet, allroads wel..
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #5 Gepost op: 19-08-2009, 21:29 »

 Wettelijk niet mogelijk lijkt mij. Een bepaald verbod opleggen terzake omgelegde banden. Ook niet volgend een APV. We kunnen ook te ver gaan..... ::)
Hmm...zag bij een stelling regelmatig Parijs-Dakar voorbij komen.... Mensen kennen het evenement wel... :D

Ik stel voor om alle onverharde/zandwegen uit te rusten met een sprinkler installatie, om stofopwerping te voorkomen. :D ;D


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #6 Gepost op: 19-08-2009, 23:46 »
wellicht op noppenbanden niet, allroads wel..

Zeg, brengs ze nu niet op ideeën wil je..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2009, 08:29 »
Stelling 10: zandwegen hebben een belangrijke functie voor:
- recreatief verkeer;
- aanwonenden;
- ecologie;
- cultuurhistorie
.

 
Is een onderdeel van de cultuurhistorie in de Achterhoek niet JUIST het over zandpaden crossen mat opgevoerde brommers en later met motoren van diverse aard ?
Is het niet zo dat de Zwarte Cross, als motorevenement begonnen, nu één van de grootste festivals van Nederland aan het worden is ?
 
Ik ben helemaal niet politiek geangageerd, maar dit soort verhalen wordt ik alijd zo moe van. Na al die jaren kolonisatie weten de overheden nog niet dat er verschillen blijven tussen mensen. Die kun je niet oplossen (tip: je hoeft geen moeite te doen je vrouw te begrijpen, want dat kun je alleen als je zelf vrouw bent en andersom. Dus lekker in het weekend in het zadel en als zij daar geen begrip voor toont dan is dat omdat zij niet kan denken als man en daarmee is het haar probleem  ;D )
 
Er zijn nou eenmaal mensen die graag zaterdags met hun hondje gaan  lopen en dan klagen over motoren in het bos. Samen gaat niet. De oplossing is echter simpel. Van April tot en met September is het bos van de oudjes. Die mogen in het weeken dan lekker hun hondje uitlaten. Aangezien de gepensioneerden doordeweeks niet kunnen.
Wij, hardwerkende eerzame burgers die in het weekend vertier zoeken beschikken dan de hele winter over het bos.
 
Kunnen we in Den Haag niet een lobby "maken, doen, opzetten" (hoe heet dat) ? om ons hard te maken over de terminologie ? Ik ZWEER je dat als ik door het bos rijdt, met zo'n 80 per uur over een zandpad, dat dat louter recreatief van aard is. Er is geen tijdregistratie, er is geen deelnemersklassement, het is niet georganiseerd...
Ik eniet van de natuur op mijn manier. We kunnen wel tot aan de VN/UNESCO/Brussel aan toe om dat hard te maken. Wij motorrijders worden gewoon geweerd uit een bos omdat wij anders denken over genieten van de natuur. Ik denk dat Obama wel achter ons kan staan, want it is discriminatie.
 
Definitieve oplossing: alle inwoners van de Veluwe verhuizen naar de Achterhoek op kosten van de staat. Nationaal park de hoge veluwe en de omringende stukken bos worden afgezet met een groot hek. Alleen motorfanaten mogen daarbinnen en zich dag en nacht uitleven in het bos en op het zand. Het wordt dé locatie van Europa als het gaat om genieten van de natuur. Om het gebied heen zetten we torenflats in een cirkel. Daardoor is de rest van het land verstoken van motorgeluid (open uitlaten verplicht). Door het gebouw aan te passen kunnen we een windcirculatie maken die de uitlaatdampen omhoog zuigt. Kosten: Slechts 500 miljard.
 
Klinkt als onzin ? Hallo ! Tramtunnel Den Haag, HSL, Joint Strike Fighter ?
Ik denk dat we nu moetn beginnen met de evacuatie van de Veluwe. Als we het over 10 jaar doen zijn de verhuiskosten 200 miljoen hoger (dat heb ik ook gezien bij de bestelling van de JSF namelijk, dat moet ook nu om die reden.)
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2009, 09:24 »

Zeg, brengs ze nu niet op ideeën wil je..
Ik denk niet dat het makkelijk zal zijn om DOT of FIM gekeurde banden te weren. Deze banden zijn toegelaten op de openbare weg. Pure crossbanden is wellicht iets anders
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #9 Gepost op: 24-08-2009, 11:52 »
Welke argumenten worden er aangevoerd!!!!!

om wegen niet openbaar te laten.

om schadeclaims te voorkomen zouden de wegen voor auto en motoren

http://www.gemeenteberkelland.nl/documenten/ris/risopenbaar/gemeenteraad/20051122_zandwegenii_voo.pdf

Konden ze daar dan geen B- weg van maken of een bordje eronder hangen.




Wat is de status van een B-weg?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #10 Gepost op: 24-08-2009, 12:21 »

Wat is de status van een B-weg?

B-wegen : verharde weg die niet bereden mag worden door voertuigen met een breedte of wieldruk die uitgaat boven een bepaalde waarde. Het schijnt dat we met deze aanduiding uniek waren in Europa en dus is deze afgeschaft. Als je nog zo'n bord in het wild tegenkomt dan is het oud en staat op de nominatie om te verdwijnen.

Daarvoor in de plaats komt dan bijv. een bord, verboden in te rijden voor vrachtauto's en / of tractoren.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #11 Gepost op: 02-12-2009, 10:13 »
http://www.lumaj.be/index.php/allerlei/460-wandelpaden-in-stand-houden

Het karakter van een zandpad:
een zandpad hoort los en rul te zijn wegens gebruik.
Het karakter van een zandpad is gebruik, historisch gezien horen de paden te verspringen, was vroeger een pad onbruikbaar dan zocht men een route om het onbruikbare deel heen. Om de plas heen rijden en dat is nog steeds wat we doen. De wandelaar creerde zijn eigen paadje van 20 cm breed, vandaar dat vele soorten paden liggen in een gebeid en alle behouden moeten blijven.

Maar niet zoals wandelaars denken.
citaat:

Iedere wandelaar zal dit kunnen bevestigen.
Een onverhard, ietwat drassig pad waar een mountainbike wedstrijd met enkele honderden deelnemers overheen geraasd is: compleet onbegaanbaar voor verschillende maanden. Idem voor paden waar regelmatig ruiters, quads en 4x4's voorbijkomen. Niet voor niets beginnen ook vele gemeenten zich ernstige vragen te stellen. Vernielde paden herstellen kost heel wat geld. Zijn de mensen die de vrijheid claimen om die vernielingen aan te brengen ook bereid om ze te vergoeden? Hun vrijheid lijkt te impliceren dat ze ook 'gratis' mogen vernielen.


Er lijkt gelukkig een consensus te groeien over het verbod van gemotoriseerde voertuigen op onverharde paden. Met uitzondering van landbouwvoertuigen op wegen die er breed genoeg voor zijn, horen motoren van welke aard dan ook niet thuis op onverharde wegen. Ze maken die wegen alleen maar stuk en zadelen de gemeenschap op met kosten die eigenlijk door de vernielers zouden moeten gedragen worden.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #12 Gepost op: 02-12-2009, 10:25 »
Paden waar honderden overheenrijden zijn blijkbaar onderdeel van een georganiseerde rit/wedstrijd.

KNMV en MON kennende repareren altijd de paden waarover gereden is.

Alleen bij roadbookritten is dit niet zo, maar dan gaat het weer niet over honderden maar over tientallen.

Na een regenbuitje zie je dat echt niet meer.

Er wijst wel eens een beschuldigende vinger naar ons als er asdiepe sporen zijn gemaakt. Vaak liggen er dan 2 of meer naast elkaar. Mensen begrijpen niet hoeveel ton asdruk dat je nodig hebt om zulke diepe geulen te maken.

Deze geulen zijn dan ook afkomstig van bosbouw of landbouwvoertuigen.

Het is moeilijk om deze klagers aan het verstand te brengen dat wij dit niet doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #13 Gepost op: 02-12-2009, 10:58 »
en wat is stuk maken?
Hoe kun je een pad stuk maken dat van zand is?

Dat een wandelaar op zijn/haar (lak)zondagsschoentje vieze schoenen krijgt is een pad dan stuk?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Discussie over zandpaden
« Reactie #14 Gepost op: 02-12-2009, 11:11 »
Correct.

Wij zijn in Luxemburg wel eens fout gereden. Helaas volgden er tientallen rijders ons spoor. We reden tussen twee landgoederen omhoog, aan weerskanten prikkeldraad. Max 1 meter breed.

Toen we daar 4 keer gepasseerd waren met 20 man was het van dat spul waar je kaplaarzen in blijven staan terwijl jij doorloopt. Dan noem ik het 'stuk' :confused:

Wat dat aangaat is de kans op vergissingen bij roadbookrijden groter. Zeker in kwetsbaar (slechte drainage) gebied kan het hard de verkeerde kant opgaan.

De wandelaar die hier met zijn herdershond liep liet duidelijk merken dat hij erg verdrietig was om wat we gedaan hadden. Wij voelden ons ook een beetje opgelaten want we waren verdwaald.

Wij reden omlaag en beneden kwamen ons nog eens 20 rijders tegemoet (omhoog) die ook nog hoogstwaarschijnlijk een preek zouden krijgen...