Heb sinds kort een 350 in de garage staan... kreeg een priveberichtje over wat de ervaringen zijn; dus ik denk, laat ik dat eens delen
Ik heb er nog niet heel veel mee gereden, maar ben van plan er enduro, offroadritten, rally en cross mee te gaan rijden. Kan nog niet overal heel veel over zeggen, dus zal proberen wat info aan te vullen over de tijd.
Waarom een 350?Ik reed op een 2008 450 EXCR. Vooral op crossbaan is het gewoon echt een te zwaar ding. Voor de enduro proeven en dan vooral de technische (singeltrack) gedeeltes eigenlijk ook. Mijn idee is eigenlijk dat hoe lichter de fiets, hoe beter je er mee uit de voeten kunt en dus eigenlijk een betere/snellere rijder wordt. Zo is vrijwel iedereen op dit forum aan het down-sizen (vaak vanaf 990 of zelfs 1200
). Ik heb ook nagedacht over een 250, maar dat leek me veels te licht voor rally gebruik. Een tweetakt was ook een optie, maar voor rallies niet zo geschikt en mengsmering/benzineverbruik leek me ook niet praktisch. Daarom dus een 350.
RallyIk heb er in het OER weekend mee gereden. Ze zeggen dat de 350 vrijwel net zoveel PK's heeft als een 450. Dat klopt wel zo ongeveer, maar het koppel (en dan vooral in de breedte) is wel echt serieus minder. Waar ik steeds tegenaan loop (wordt al wat minder) is dat ik in de 6e versnelling naar de 7e wil schakelen. Dit komt omdat ik de 450 eigenlijk nooit hoog in toeren reed, altijd lekker lui rijden. Als je dat met de 350 doet, dan rij je 85 in de 6. En dat is echt te langzaam. Als je gewoon doortrekt, dan loopt de 350 gewoon 130+ op de teller (met 14:52 tandwielen), maar dan jankt ie wel als een wegracer en da's wel even wennen. Voor rally dus een kleiner achter tandwiel. Een 50 en voor de Hellas Rally die ik ga rijden neem ik ook een 48 mee. Het is dus nog echt even afwachten hoe dit uit gaat pakken op de wat langere en snelle paden.
[update 24juni2013] De Hellas Rally ging perfect met deze motor. Snelheid ligt nauwelijks boven de 100, dus dat is goed te doen. Het is wel harder werken om hard te gaan. Veel meer schakelen en dus hoog in de toeren blijven. Als dat goed lukt, dan gaat ie ook als de brandweer. Deze rally was eigenlijk erg makkelijk, dat wil zeggen qua rijden weinig uitdaging (voornamelijk gravelpaden en wat stenen (maar niet veel)). Dan heb je met deze motor denk ik eerder nadeel dan bv een 450/530. Dan rij je gewoon makkelijker harder. De fun factor ligt wel hoger vind ik, constant gooien, smijten, schakelen
Dus ook voor rally gebruik vind ik 'm geschikt, maar wel het minst geschikt van alle disciplines. Ik reed met 14/50 (normaal met 14/52) voor een wat hogere topsnelheid. Dat ging prima, had ook nog een 48 meegenomen, maar was niet nodig.
Ook nog even op de 450 (van 2012) gereden van Twitch tijdens de rally en dat is toch wel echt veel zwaarder en gelijk valt ook het dikke koppel op, dat is dan wel weer lekker. Dus ondanks dat de 350 op papier maar een paar kilo lichter is, voelt het toch veel lichter. Ik denk door een lager zwaartepunt en minder ronddraaiende massa.
OffroadrittenHeb ik er nog niet echt mee gereden, beetje in de buurt op zondagochtend. De 350 gaat hard zat en vooral hoog in toeren zit er nog een goed eindschot in. De motor voelt verder veel lichter dan mijn 2008 450 en ook compacter/kleiner/lager. Of dat ook echt zo is, weet ik niet, maar het voelt wel zo. Ik vind het erg prettig. Je zit er meer bovenop en het is makkelijker gooien en smijten en ook niet onbelangrijk; het is veel minder vermoeiend.
EnduroHeb alleen Enter ermee gereden, en dat was bevroren ondergrond, sneeuw en onder nul. Valt niet zoveel over te zeggen. Aankomend weekend Eindhoven, dus dan kan ik meer zeggen. Moet wel echt met de 'ride it like you stole it' mentaliteit rijden, hoog in de toeren jagen dat ding. Daar is ie immers voor gemaakt.
[25februari2013] Nou, Eindhoven was wel een serieuze enduro. Het is echt een lichte en handelbare motor, minder vermoeiend, daardoor gaat het vanzelf harder. Het hoogtoerige begint te wennen, maar constant boven de 100 rijden voelt nog niet helemaal prettig. In het dikke zand op de tankbaan gaat het wel soepel allemaal. Doordat de motor lekker licht is en je hoog in de toeren rijdt, krijg je ook een wat agressievere rijstijl. Je wordt ook gedwongen meer te schakelen en in het juiste toerengebied te blijven. Dat bevalt me wel. Een echt racemachientje. In de kruipsluip pak ik vaak de koppeling erbij, maar dan slaat de motor nog wel eens af. Gaat wel steeds beter, wat meer gas en harder laten slippen. Eens kijken of daar nog wat aan gedaan kan worden met een hoger stationair toerental ofzo.
Cross[update 24juni2013] Crossen gaat echt super met deze motor. Nu merk je pas echt hoeveel lichter deze motor is dan een 2008 450. Het springen gaat veel makkelijker en diep zand is een stuk minder vermoeiend. Het vermogen is uiteraard ruim voldoende voor de baan.
OnderhoudHet blok heeft dubbele bovenliggende nokkenassen, dat is met kleppen stellen wel een hoop extra werk tov een 450. Verder is er nu 1 olie reservoir van 1,2 liter in plaats van gescheiden systeem voor blok en bak. Een 15 tands voortandwiel past niet, dus als je een langere gearing wilt, dan moet je achter een kleiner tandwiel monteren.
[update 24juni2013] Heb er nu 60 uur op staan. Loopt als een zonnetje, klepspeling gecontroleerd, alles nog binnen toleranties. Probleemloze motor tot nu toe.