Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 350 EXC-F  (gelezen 36813 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
KTM 350 EXC-F
« Gepost op: 19-02-2013, 09:26 »
Heb sinds kort een 350 in de garage staan... kreeg een priveberichtje over wat de ervaringen zijn; dus ik denk, laat ik dat eens delen ;)





Ik heb er nog niet heel veel mee gereden, maar ben van plan er enduro, offroadritten, rally en cross mee te gaan rijden. Kan nog niet overal heel veel over zeggen, dus zal proberen wat info aan te vullen over de tijd.


Waarom een 350?

Ik reed op een 2008 450 EXCR. Vooral op crossbaan is het gewoon echt een te zwaar ding. Voor de enduro proeven en dan vooral de technische (singeltrack) gedeeltes eigenlijk ook. Mijn idee is eigenlijk dat hoe lichter de fiets, hoe beter je er mee uit de voeten kunt en dus eigenlijk een betere/snellere rijder wordt. Zo is vrijwel iedereen op dit forum aan het down-sizen (vaak vanaf 990 of zelfs 1200 ;) ). Ik heb ook nagedacht over een 250, maar dat leek me veels te licht voor rally gebruik. Een tweetakt was ook een optie, maar voor rallies niet zo geschikt en mengsmering/benzineverbruik leek me ook niet praktisch. Daarom dus een 350.


Rally

Ik heb er in het OER weekend mee gereden. Ze zeggen dat de 350 vrijwel net zoveel PK's heeft als een 450. Dat klopt wel zo ongeveer, maar het koppel (en dan vooral in de breedte) is wel echt serieus minder. Waar ik steeds tegenaan loop (wordt al wat minder) is dat ik in de 6e versnelling naar de 7e wil schakelen. Dit komt omdat ik de 450 eigenlijk nooit hoog in toeren reed, altijd lekker lui rijden. Als je dat met de 350 doet, dan rij je 85 in de 6. En dat is echt te langzaam. Als je gewoon doortrekt, dan loopt de 350 gewoon 130+ op de teller (met 14:52 tandwielen), maar dan jankt ie wel als een wegracer en da's wel even wennen. Voor rally dus een kleiner achter tandwiel. Een 50 en voor de Hellas Rally die ik ga rijden neem ik ook een 48 mee. Het is dus nog echt even afwachten hoe dit uit gaat pakken op de wat langere en snelle paden.


[update 24juni2013] De Hellas Rally ging perfect met deze motor. Snelheid ligt nauwelijks boven de 100, dus dat is goed te doen. Het is wel harder werken om hard te gaan. Veel meer schakelen en dus hoog in de toeren blijven. Als dat goed lukt, dan gaat ie ook als de brandweer. Deze rally was eigenlijk erg makkelijk, dat wil zeggen qua rijden weinig uitdaging (voornamelijk gravelpaden en wat stenen (maar niet veel)). Dan heb je met deze motor denk ik eerder nadeel dan bv een 450/530. Dan rij je gewoon makkelijker harder. De fun factor ligt wel hoger vind ik, constant gooien, smijten, schakelen ;) Dus ook voor rally gebruik vind ik 'm geschikt, maar wel het minst geschikt van alle disciplines. Ik reed met 14/50 (normaal met 14/52) voor een wat hogere topsnelheid. Dat ging prima, had ook nog een 48 meegenomen, maar was niet nodig.
Ook nog even op de 450 (van 2012) gereden van Twitch tijdens de rally en dat is toch wel echt veel zwaarder en gelijk valt ook het dikke koppel op, dat is dan wel weer lekker. Dus ondanks dat de 350 op papier maar een paar kilo lichter is, voelt het toch veel lichter. Ik denk door een lager zwaartepunt en minder ronddraaiende massa.


Offroadritten

Heb ik er nog niet echt mee gereden, beetje in de buurt op zondagochtend. De 350 gaat hard zat en vooral hoog in toeren zit er nog een goed eindschot in. De motor voelt verder veel lichter dan mijn 2008 450 en ook compacter/kleiner/lager. Of dat ook echt zo is, weet ik niet, maar het voelt wel zo. Ik vind het erg prettig. Je zit er meer bovenop en het is makkelijker gooien en smijten en ook niet onbelangrijk; het is veel minder vermoeiend.


Enduro

Heb alleen Enter ermee gereden, en dat was bevroren ondergrond, sneeuw en onder nul. Valt niet zoveel over te zeggen. Aankomend weekend Eindhoven, dus dan kan ik meer zeggen. Moet wel echt met de 'ride it like you stole it' mentaliteit rijden, hoog in de toeren jagen dat ding. Daar is ie immers voor gemaakt.
[25februari2013] Nou, Eindhoven was wel een serieuze enduro. Het is echt een lichte en handelbare motor, minder vermoeiend, daardoor gaat het vanzelf harder. Het hoogtoerige begint te wennen, maar constant boven de 100 rijden voelt nog niet helemaal prettig. In het dikke zand op de tankbaan gaat het wel soepel allemaal. Doordat de motor lekker licht is en je hoog in de toeren rijdt, krijg je ook een wat agressievere rijstijl. Je wordt ook gedwongen meer te schakelen en in het juiste toerengebied te blijven. Dat bevalt me wel. Een echt racemachientje. In de kruipsluip pak ik vaak de koppeling erbij, maar dan slaat de motor nog wel eens af. Gaat wel steeds beter, wat meer gas en harder laten slippen. Eens kijken of daar nog wat aan gedaan kan worden met een hoger stationair toerental ofzo.

Cross

[update 24juni2013] Crossen gaat echt super met deze motor. Nu merk je pas echt hoeveel lichter deze motor is dan een 2008 450. Het springen gaat veel makkelijker en diep zand is een stuk minder vermoeiend. Het vermogen is uiteraard ruim voldoende voor de baan.


Onderhoud

Het blok heeft dubbele bovenliggende nokkenassen, dat is met kleppen stellen wel een hoop extra werk tov een 450. Verder is er nu 1 olie reservoir van 1,2 liter in plaats van gescheiden systeem voor blok en bak. Een 15 tands voortandwiel past niet, dus als je een langere gearing wilt, dan moet je achter een kleiner tandwiel monteren.


[update 24juni2013] Heb er nu 60 uur op staan. Loopt als een zonnetje, klepspeling gecontroleerd, alles nog binnen toleranties. Probleemloze motor tot nu toe.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2013, 09:39 »
In de tuareg rally 2012 reden twee 350 mee. Ook een Belg met een 250 welke al veel africa km had gereden ermee. Dus dat moet te doen zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2013, 09:45 »
In de tuareg rally 2012 reden twee 350 mee. Ook een Belg met een 250 welke al veel africa km had gereden ermee. Dus dat moet te doen zijn.


Ja, klopt... maar er was ook 150cc 2-takt die Dakar uitreed een paar weken terug. Dus ja, het kan allemaal... de vraag is; is het ook leuk? ;) Weet je toevallig met welke tandwiel verhouding ze reden in de Tuareg?


Maar je zit zelf ook te denken aan een 350?
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2013, 10:02 »
Wat een ongelovelijk mooi ding. Ik sta er van te kijken dat je het verschil met de 450 zo groot vindt. Is dat voor een deel ook niet het verschil tussen de generatie 450 die je had en het nieuwste spul van ktm? Volgens mij is een nieuwe 450 ook stukken lichter/makkelijker dan de 450 van enkele jaren terug. Brommer, zou gaaf zijn als we a.s. vrijdag/za/zondag wat ervaring op kunnen doen met een 350 of juist 300 tweetakt.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2013, 10:05 »
Wat een ongelovelijk mooi ding. Ik sta er van te kijken dat je het verschil met de 450 zo groot vindt. Is dat voor een deel ook niet het verschil tussen de generatie 450 die je had en het nieuwste spul van ktm? Volgens mij is een nieuwe 450 ook stukken lichter/makkelijker dan de 450 van enkele jaren terug. Brommer, zou gaaf zijn als we a.s. vrijdag/za/zondag wat ervaring op kunnen doen met een 350 of juist 300 tweetakt.


Klopt wat je zegt... heb ook wel eens op een 2012 450 gereden en dat is ook al een stuk lichter en makkelijker vergeleken met een 2008 450. Het is dus allemaal relatief en wat je gewend bent.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4366
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2013, 13:23 »
knip
dan loopt de 350 gewoon 130+ op de teller (met 14:52 tandwielen), maar dan jankt ie wel als een wegracer en da's wel even wennen. Voor rally dus een groter achter tandwiel. Een 50 en voor de Hellas Rally die ik ga rijden neem ik ook een 48 mee.
knip


kleiner dus  ;)


Vorig jaar tijdens de Albania Rally zat er ook een in ons team, eigenlijk niet gesproken met hem dus kan je geen tips geven. Maar ben wel benieuwd hoe het bevalt. Voor mij is het niks want ik vind een 450 al een hoogtoerig, koppelloos kreng, zit meer aan een SE te denken als volgende motor.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2013, 13:41 »
Sprak pas G-Spot, die was heel erg enthousiast over de 350, én iedereen die er vanaf stapte ook.
Wij harken hier altijd met die PK-kanonnen rond, buitenlanders (Fr, DE) verklaren ons meestal voor gek.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2013, 13:51 »
in de klasse van de 350 is heel veel lekker spul te rijden.

de 350 van KTM is een kanon, de Beta 350 in Factory ook maar listiger te rijden (heel erg aan/uit). De Sherco 310 zit daaronder maar wel met een geweldig eindschot en nog meer dan de Beta een playbike.
Een KTM is ongenadig voor de berijder, dat doen andere merken zoals Beta met de gewone 350 en Sherco met de 310 veel beter, die laatste 2 doen wat JIJ wil.
Wat zo tegenvalt op een KTM, je denkt hard te gaan, terwijl je met een ander merk een ander snelheidbeleving hebt terwijl je toch net zo hard gaat met meer controle. Die snelheidsbeleving is natuurlijk wel weer fantastisch voor de ronde naast de baan, Jonguh kging kei hard jonguh kabamn en weg schoot ik mit ut ding  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2013, 13:52 »
De 350 levert bijna 46  pk. Fransozen en sp en pr en it hebben harde ondergrond daar zie je dus veel 250 cc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2013, 13:55 »

kleiner dus  ;)


Vorig jaar tijdens de Albania Rally zat er ook een in ons team, eigenlijk niet gesproken met hem dus kan je geen tips geven. Maar ben wel benieuwd hoe het bevalt. Voor mij is het niks want ik vind een 450 al een hoogtoerig, koppelloos kreng, zit meer aan een SE te denken als volgende motor.


 ;D   450 al een hoogtoerig, koppelloos kreng, die houden we er in...

Ben ook benieuwd hoe het bevalt... rally is denk de enige tak van offroad waar deze motor wat tegen zou kunnen vallen. Voor de Hellas/Albanie zal het meevallen, maar een Tuareg is ook alweer een ander verhaal... meer lange snelle pistes.

Post Merge: 19-02-2013, 14:04



Dit geeft goed weer dat het topvermogen dicht bij elkaar ligt, maar het qua koppel nogal uit elkaar ligt.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2013, 22:54 »
Een KTM is ongenadig voor de berijder, dat doen andere merken zoals Beta met de gewone 350 en Sherco met de 310 veel beter, die laatste 2 doen wat JIJ wil.
Wat zo tegenvalt op een KTM, je denkt hard te gaan, terwijl je met een ander merk een ander snelheidbeleving hebt terwijl je toch net zo hard gaat met meer controle. Die snelheidsbeleving is natuurlijk wel weer fantastisch voor de ronde naast de baan, Jonguh kging kei hard jonguh kabamn en weg schoot ik mit ut ding  ::)

Jaa, dat blijkt ook uit de resultaten van vele grote evenementen..
 
Wat een onzin.
 
 
Motorollie,
Wat een gaaf ding! Leuk dat je zo je ervaringen bijhoud.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2013, 22:56 »
Leg uit steven

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #12 Gepost op: 26-02-2013, 23:08 »
Steven is zelf profi  :-X
Ik heb het ook helemaal niet over wedstrijd gehad, lezen is ook een kunst

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2013, 00:19 »
Daarom een 500exc . die is lekker lui te rijden .
En ik denk erg weinig verschil met de 350 , behalve 4kg meer gewicht .

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: KTM 350 EXC-F
« Reactie #14 Gepost op: 27-02-2013, 00:28 »


Wat een onwijs ge*le motor!  8)





Enduro

Moet wel echt met de 'ride it like you stole it' mentaliteit rijden, hoog in de toeren jagen dat ding. Daar is ie immers voor gemaakt.


Het is echt een lichte en handelbare motor, minder vermoeiend, daardoor gaat het vanzelf harder. Het hoogtoerige begint te wennen, maar constant boven de 100 rijden voelt nog niet helemaal prettig.


Doordat de motor lekker licht is en je hoog in de toeren rijdt, krijg je ook een wat agressievere rijstijl. Je wordt ook gedwongen meer te schakelen en in het juiste toerengebied te blijven. Dat bevalt me wel.


In de kruipsluip pak ik vaak de koppeling erbij, maar dan slaat de motor nog wel eens af.


Hoe lichter, hoe meer MTB-beleving. Nadeel is dat de powerband kort is en in de hogere toeren zit. Je rijdt hem bijna als een lichte tweetakt, lijkt het. Dat moet je wel liggen. Vandaar ook dat willen afslaan in kruip-sluip. Als je naar 13-52  gaat zul je daar veel minder last van hebben? Maar dan kan die ook geen 130 meer denk ik.


Ik rij die XR met 13-51 en pumpercarb, mn maat een CR250 tweetakt. We doen veel hard-enduro terrein en beide kunnen we dezelfde dingen. Met motoren en berijdstijlen die mijlenver uit elkaar liggen. Hij is gewend aan power bovenin, ik aan traktorgeweld onderin.


Maar, wat een onwijs mooie fiets!  :)


 
Avonturier!