AllRoad-Forum > Projecten

KTM 950 ADV mods

(1/13) > >>

Ilja:
Sinds kort een KTM 950 adventure uit 2005 aangeschaft wat toch wel al een aantal jaar een droom van me was. :-)
50.000km op de teller, volledig origineel.

PS: WAT EEN SUPERFIJNE BROMMER!!

Uiteraard kan ik geen flikker origineel laten en zijn er al een aantal dingen aangepast.

-De originele dempers worden loei heet..
-Er zit een SAS systeem op (extra lucht via luchtfilterbox de uitlaatpoort en dus uitlaat in om de verbrandingstemperatuur in de uitlaat te verhogen)
-Er zit een EPC systeem op, begrenzing van vermogen in de eerste twee/drie versnellingen.
-De standaard luchtfilterbox is nogal een gedrocht en verschrikkelijk om mee te werken. Ook kun je het filter niet gemakkelijk reinigen bij offroad gebruik en is deze niet geolied.

Dus hier gaan we maar wat aan doen...  ;)






De-catten van originele dempers:
De 950 heeft catalysators in de originele demper. Deze werken icm het SAS systeem bij 500-800 graden en zorgen dus voor een soort mini-hel onder je bagage.

Ze zijn makkelijk te verwijderen door de originele dempers net achter de flens door te slijpen, en daarna weer terug te lassen. Het is RVS dus vrij makkelijk met een TIG apparaat.










Resultaat is een minder hete, iets beter flowende uitlaat demper met minimale geluids toename. De demper klinkt vooral stationair en op tokkel stand iets meer V-twin maar bij het gas open melken nog steeds erg beschaafd en kruipdoor-sluipdoor proof.

EPC sensor - begrenzing 1e-2e versnelling
Wanneer de 950 in de eerste of tweede versnelling staat, wordt deze stand gedetecteerd door een sensor. Het gevolg is dat er een lucht klep open gaat welke aangesloten zit op de membraan kamers van de carburateurs.

Effectief betekend dit dat er extra lucht in de membraan kamers kan stromen waardoor de gas schuiven niet volledig open kunnen gaan wanneer het EPC systeem is geactiveerd.

Het doel van dit systeem is wellicht geluid of emissies minimaliseren in de eerste versnellingen of misschien een anti-wheelie systeem...

Er zijn twee manieren om het systeem uit te schakelen:
-Een draadje doorknippen aan de linkerzijde van de accu bak, waardoor de klep niet meer open gaat. Hier kun je met een beetje gepruts bij zonder iets van de motor te verwijderen... kijk voor een how to op ktm950.info.
-Het systeem compleet verwijderen en de aansluitingen op de carburateurs afdoppen.

Hier is de aansluiting te zien op een van de carburateurs


De EPC klep en de stekker.. deze komt na verwijderen EPC systeem gewoon los te hangen.


Het resultaat van het de-activeren is dat het middengebied wat minder aarzelt in de eerste versnellingen... origineel zit daar een beetje een dip in.


Verwijderen SAS systeem

Het SAS systeem bestaat uit twee kleppen welke aangesloten zitten op de luchtfilterkast en de Cylinders. In de cylinders zit een membraam wat lucht aanzuigt met de uitlaatpulsen en op die manier extra verse lucht de uitlaat in trekt.








Resultaat na verwijderen zijn VEEL koelere uitlaatdempers. Je brommer ruikt wel iets meer tijdens het warmdraaien als gevolg van een mindere naverbranding in de uitlaat..

Luchtkast verwijderen en vervangen voor een foam-filter

De firma Rottweiler in de US heeft hier een mooie kit voor gemaakt... echter deze is vrij prijzig en met import kosten erbij kost het je wel een 350-400 euro..

Rottweiler maakt gebruik van het ITG-filter systeem. Dit is een foam-kooi filter op universele grondplaat welke voor autos en motoren pasgemaakt kan worden. De filters zijn in verschillende LxBxHxCylinders te koop.

Rottweiler claimt 10% meer koppel en vermogen over het hele toeren gebied. (via een dyno sheet op de pagina)

**Een goedkoper alternatief voor Rottweiler is het ITG JC-30/65 filter bestellen bij de Merlinsports webshop in de UK en een universeel past te maken basisplaat, en dan deze basisplaat zelf pas maken met behulp van een frees bankje.

Op ADV-rider zit ook een griek die deze basisplaten verkoopt voor 950/990 voor 45 euro.. en ook SAS afblok plaatjes voor 5 euro.. (deze zijn natuurlijk ook zeer eenvoudig zelf te maken). Dit heb ik zelf dan ook gedaan.

Andere voordelen zijn:
-Ingeolied filter
-Makkelijk te verwijderen voor reiniging door het zadel te verwijderen en het handschoenen vakje los te schroeven.
-Met pre-filter sok over het kooi filter is reinigen helemaal een fluitje van een cent.
-Carburateurs zijn gemakkelijk te bereiken met afstellen
-Bereikbaarheid voorste en achterste cylinders / bougie
-Extra ruimte rondom het filter.
-Het geluid
-Makkelijker om iets bij de carburateurs te doen langs de weg wanneer je op reis bent.
-1.6kg minder..


Nadelen:
-Carburateurs zijn niet meer omsloten door een luchtfilter box en kunnen dus vies worden
-"Duikboot modus diepte" is lager (onderzijde filter) terwijl met de originele luchtfilterbox het aanzuigpunt van de snorkel de doorwadingshoogte is, ongeveer 20cm hoger...
-Meer herrie? (indien je jezelf eraan stoort) Het maakt minder geluid dan een 70*graden husaberg in ieder geval... ;-)
-Het basis filter zelf is niet super makkelijk te reinigen aangezien er een plastic kooi in zit verwerkt.
(Met sok filter erover is dit probleem natuurlijk opgelost.)

-De aansluiting van de bodemplaat op de carburateurs is niet fantastisch, potentieel aanzuigpunt van stof mits je het goed opsluit of verlijmd met vloeibare pakking.

























Het verbruik neemt wel een beetje toe..(bij mij in ieder geval)

Afstelling:
-Stationair sproeiers: standaard
-Luchtsproeiers:Standaard
-Hoofdsproeiers: 175/180 (origineel 155/160)
-Gasnaald: Pos 3 (origineel Pos 2)

Ik heb Pos 2 ook geprobeerd, in principe werkt dat ook alleen je onder gebied (tot 50% gas geven) is dan wel wat zwakker door het schrale mengsel.

To Be Continued...  :D

hoelio:
Lekker bezig... :stupid:

Leo:
Ride Red heeft het veld moeten ruimen ?

GezwindeSpoed:
Lekker bezig, nu dus op naar de waterpomp  :D . Ik zag na mijn laatste rit sliertjes wit in het kijkglas (ADV helaas geen kijkglas) dus maar vervangen samen met lagers en as.

Wat ga je verder nog doen: 1 schijf in voorwiel, contactpuntjes brandstofpomp vervangen (Dr Bean)



Ilja:

--- Citaat van: Leo op 12-10-2017, 20:52 ---Ride Red heeft het veld moeten ruimen ?

--- Einde van citaat ---

Haha nee de XR staat er nog... alleen ik vond het wel een stuk minder leuk om op te rijden nadat ik de 950 had gekocht omdat het bij straat gebruik en zandwegen elkaar teveel overlapt wat betreft gewicht en stuurgedrag.
Alleen een 950 rijdt natuurlijk 10x zo comfortabel en heeft twee keer zoveel vermogen.

Maar de XR is leuk voor een toekomstig project... Rally xr650r turbo, en daar offroad/roadbook ritten mee rijden.  :D
650cc met alu frame, geen accu en enkel een carburateur worden niet meer gemaakt met die euro normen..  :-)

Ik heb ook nog een husaberg 450 voor "technisch" rijden.

Post Merge: 13-10-2017, 09:44

--- Citaat van: GezwindeSpoed op 13-10-2017, 07:56 ---Lekker bezig, nu dus op naar de waterpomp  :D . Ik zag na mijn laatste rit sliertjes wit in het kijkglas (ADV helaas geen kijkglas) dus maar vervangen samen met lagers en as.

Wat ga je verder nog doen: 1 schijf in voorwiel, contactpuntjes brandstofpomp vervangen (Dr Bean)





--- Einde van citaat ---

Was dit dan ook niet jouw oliedruk probleem van een tijdje geleden? Ik heb nu dus iets vergelijkbaars. :-X


Bij mij blijft nu het olielampje veel langer aan met starten.
Na 20 seconden gaat hij wel uit, maar weer aan als ik een beetje gas geef.
Vervolgens gaan de nokkenas ketting spanners ook nog mee rammelen totdat het blok op temperatuur is.

Scary shit... normaal lopen motorblokken meteen in puin bij gebrek aan oliedruk.. alle glijlagers, nokkenassen en tuimelaars gaan er dan aan.

Schijnbaar zwelt het oliefilter dus op wanneer de waterpomp lekt, en daardoor wordt de olie aanvoer belemmerd... of in ieder geval dat verhaal is overal terug te lezen.


Ik heb in ieder geval een zwik onderdelen besteld om de waterpomp te fixen, (en olie+oliefilter natuurlijk) dus zodra het binnen is zal ik hier wel even rapporteren wat ik aan heb getroffen.  ;)

Filmpje:
https://www.youtube.com/embed/ov71LR-8ImY

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie