Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Progressieve vering op een all-road  (gelezen 3373 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2073
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #30 Gepost op: 11-09-2020, 09:20 »
Olie van voorvork heb ik zelf al eens gedaan. Achterschokdemper heb ik niet t gereedschap voor. Van Laar heeft t ooit al eens onder handen gehad maar dat is denk ik ook al wel zo’n 15000 km geleden

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #31 Gepost op: 11-09-2020, 14:59 »
mijn brommer is volgend jaar aan de beurt,eens kijken waar en wat de beste is..of meest interessante is.. tips?? anyone..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #32 Gepost op: 02-10-2020, 12:09 »
Omdat Jan Droog van JD Shocks bij mij om de hoek zit, heb ik reeds vier motoren door hem laten afveren. Originele voorvorken kunnen vaak nog een heel stuk verbeterd worden.


Zijn uitgangspunt is eerst de veren passend maken bij de motor, berijder en rijstijl. Met de juiste veer is de vering slap genoeg om (ongeveer) 1/4 deel van de veerweg als negatieve veerweg te hebben, en strak genoeg om nooit door te slaan. Daarna past hij de demping aan om die veerbeweging netjes gecontroleerd te laten verlopen. Als een voorvork/schokbreker vanuit de fabriek niet die mogelijkheid heeft, dan modificeert hij gewoon de onderdelen.


Zo heeft hij de achterschokbreker van mijn ex-Big gemodificeerd. Vanaf de fabriek is dit een gesloten unit. Hij heeft de schokbreker demontabel gemaakt en de demping aangepast aan een sterkere veer. Dat gaf een wereld van verschil, de achterkant voelde ineens rustig en volgde netjes alle hobbels in plaats van te stuiteren.


Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel meningen. Uiteindelijk doe je zelf ervaringen op en leer je daar van.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #33 Gepost op: 25-05-2021, 11:04 »
Jan Droog is een goeie.
Laat daar ook mijn motoren doen.
Prima service.