Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?  (gelezen 28459 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #15 Gepost op: 29-01-2006, 20:12 »
Lucas, in een eerder draadje heb ik ook eens de vraag gelanceerd over de zin en onzin van een rallyekuip.......
Conclusie was dat het vooral je instrumenten/electronica beschermd tegen zand/stof/weersinvloeden/takken/stenen etc.
Daarnaast helpt het toch wel degelijk bij hoge snelheden staand of zittend, als de "ruit" goed gevormd is (die "krul" bovenin) .
Ik rij op de snelweg ook gerust 130 km/h en ik weet na mijn km's op de DRZ toch wel het verschil tussen mijn F-ruitje en het niks op de DRZ.....

Wat ik wel jammer vind om afstand van te doen is de meedraaiende kuip, ook uit ervaring met de F650 weet ik dat een uitstekende niet meedraainde  kuip erg schadegevoelig is. Alle rare buitelingen met de DRZ hebben tot nu toe geresulteerd in hooguit het roadbook een keertje terugduwen en/of voorpoten weer even rechtzetten....

Dus ik zou het liefst een verlenging van het gewone kuipje willen die de boel rondom ook een beetje afdicht (eigenlijk wat Maarten een beetje met zijn verfemmers heeft bereikt in combinatie met het soort framepje (van TT?) waar je fatsoenlijk je apparatuur in kwijt kan. Maar ja alles moet wel binnen de gewichtsnormen blijven waarbij je motor goed bestuurbaar blijft. Ik heb nog geen klachten van de mensen met rallyeframe gehoord, dat dat (vooruitstekende) gewicht nadelig is, dus daar wat kunststof bij optellen lijkt mij ook niet het probleem. verder weet ik niet wat de verhouding van het gewicht van de normale S koplamp is tot de koplampen die vaak bij de KTM achtige kuipjes wordt gebruikt. Alhoewel wat mij betreft om kosten laag te houden het kuipje op de originele koplamp mag worden gebouwd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #16 Gepost op: 29-01-2006, 20:14 »
Ik sluit me bij de opmerkingen en oplossing van Roos aan :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #17 Gepost op: 29-01-2006, 20:36 »
Frank heeft ook interesse.

Ik vind de lampen boven elkaar (à la KTM 950) het mooist :-X

De kostenraming zal voor een groot gedeelte mede bepaald worden door de bevestiging op het frame. Ben benieuwd hoe stevig dát wordt!

 :)

zie plaatjes van Erwin vanavond of morgen  ;)

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #18 Gepost op: 29-01-2006, 23:29 »
Kuip voor een DRZ word dus maat werk. Niet geschilkt voor mijn NX.
Ben zelf met een aanpassing kuip bezig waar ik gebruik maak van universele kuip met daarnaast veel improvisatie.
Een op maat gemaakte kuip word ook voor mij interresant, moet ik nog wel eerst een DRZ kopen.
Dus nog geen interresse.



Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #19 Gepost op: 29-01-2006, 23:57 »
zie plaatjes van Erwin vanavond of morgen  ;)

JAaa, paar minuten nog om de mooiste uit te zoeken.  (Ben helemaal blij)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #20 Gepost op: 29-01-2006, 23:59 »
Nah, schiet nou eens op, ben benieuwd wat dat menneke nou weer geprutst heeft  ;)
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #21 Gepost op: 30-01-2006, 00:29 »
check

plaatjes in m'n fotoboek

Echt wel mooi.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #22 Gepost op: 30-01-2006, 00:35 »
Yep, hij is echt handig! ;)
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #23 Gepost op: 30-01-2006, 06:24 »
Ziet er zeeer professioneel uit! 8) :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #24 Gepost op: 31-01-2006, 09:10 »
Bart maakt, indien voldoende interesse,  waarschijnlijk eerst een aantal ontwerpen nav onze wensen.
Daarna wordt het model met modelleerklei in vorm gemaakt...mallen gevormd etc etc.
Het is zijn vak dus hij levert absoluut iets moois af.

Dus materiaalsoort, koplampunit etc etc komt allemaal nog.
Voor mezelf zou ik het prettig vinden als mn roadbook en imo en gps achter het kuipdeel beschermd zijn en dat het geheel niet al te groot en lomp wordt.

Hier als voorbeeld zomaar een ontwerpje van Bart voor de motor van Oossie




Idd is de lampen bovenelkaar nu hot maar haalt het niet om het zwaartepunt laag te houden.
Ook de tekening is alweer achterhaald. De opstelling op mijn F wordt toch alweer anders (maw lager)
Wat wel blijft is de dubbelkoplamp (naast elkaar dus) en de luchthapper voor de oliekoeler.

Dit proces is niet zomaar even een kuipje knutselen. De eerste kontakten met B-Art zijn alweer meer dan een halfjaar oud.
Wat belangrijk is dat je het gehel instrumentarium plaatst en daaarom heen gaat bouwen zodat je weet wat de omvang van IMO,roadbook GPS is.

Aantal hebben me wel zien rijden met de F op almere. Ik rij nu met een dubbelelamp van een cagiva mito met het standaard schermpje van de Dakar.
Conclusie tot dusver is dat het alu frame versterkt moet worden op zijdelingse krachten. (dat is geen punt oplossing heb ik al)
Dat het scherm van de dakar te hoog is! en zoals al gezgd door Roos het moet een val kunnen weerstaan.

Hopelijk binnenkort meer info en foto's

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #25 Gepost op: 31-01-2006, 09:21 »
Vooral dat het een val moet kunnen weerstaan lijkt me een uitdaging. Wat me aan het standaard subframe van mijn brommer opvalt is dat het vrij snel scheef staat. Dat wil je niet. Aan de andere kant wil je ook niet dat het subframe zo stevig is dat het bij een valpartij het hoofdframe krom trekt of de lugs van het balhoofd scheurt. Hmmmm.

Zou het een idee zijn om het hulpframe van een voorbouw uit verenstaal te maken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #26 Gepost op: 31-01-2006, 09:28 »
Ik had het subframe van mijn F650 Dakar ook in een klap een paar graden omgebogen, tot ongenoegen van automobilisten die 's avonds toch wel een beetje een zonnebril nodig hadden.

De optie van Roos is zo slecht nog niet; indien je de kuip aan het Touratech frame bevestigd, dan beweegt het mee met de vork. Hierdoor beschermt het voorwiel en het stuur in de meeste gevallen de kuip bij rechtuit omvallen.

Wat dan nog overblijft is het over de kop slaan, waarbij het spul, omdat het zo lang is, als een hefboom op het TT-frame werkt.

Bij KTM is de kuip dusdanig flexibel dat het dan gewoon weer terugbuigt, maar je roadbook en IMO is dan wel relatief onbeschermd.

Ik vind het optie van Roos toch wel erg zinvol, want sinds de DRZ heb ik nooit meer koplamp of roadbookschade en dat was met de Beemer wel anders! (Ik was een trouwe klant van de schadeafdeling van BD).

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 274
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #27 Gepost op: 31-01-2006, 20:20 »
Ben het met je eens Roos. Ik heb Bart al gemaild voor wat extra info.
Maar weer eens opstappen......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #28 Gepost op: 01-02-2006, 20:46 »
Voor het frame weet ik nog wel één of andere idioot...  :-X ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 274
Re: DRZ Rallykuip..wie heeft interesse ?
« Reactie #29 Gepost op: 01-02-2006, 20:53 »
Contact gehad met Bart.

Indien de meesten het hier mee eens zijn, willen we uitgaan van een meedraaiende kuip op basis van het Touratech DRZ rallyframe.
OEM koplamp.

Mn motor gaat voor een week naar Bart voor het modelleren (lees kleien ;)) en daarna nog een week voor het passend maken.

Kostprijs zal afhangen van het aantal gegadigden.
Bart zit nu in Duitsland en gaat ff creatief brainstormen.

To be continued....... ;)
Maar weer eens opstappen......