Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aandachts punten Honda xr 600  (gelezen 20200 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
aandachts punten Honda xr 600
« Gepost op: 09-05-2006, 15:11 »
Heey, ben nieuw hier :)

wil een honda xr 600 gaan kopen! :D zal er een worden tussen '84 en '90 ( bouwjaar )
Zijn er nog specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten voordat ik tot aankoop over wil gaan?
heb geen idee of er specifieke mankementen aan dit type verbonden zijn.

groeten,

Petje75

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2006, 20:13 »
lees dit ff door:
http://www.allroadmaniacs.nl/index.php/topic,1466.0.html
daar staat al het nodige in dacht ik
kop probleemen zijn veelvoorkoment mischien beter een iets jongere zoeken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2006, 00:21 »
eigenlijk maar 1 advies: koop een '91 of later.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2006, 10:48 »
veel info op

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/132563

ik heb niet alles ervan gelezen, maar de grote lijnen kloppen in ieder geval.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 476
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2006, 09:57 »
Nadeel van XR 'en is dat ze vaak gebruikt zijn waarvoor ze zijn gemaakt, RAGGEN. Bij een hoop aangeboden XR 'en zie je dan ok vaak  staan dat er één en ander gereviceerd is.  Om die reden een NX650 aangeschaft. Die zijn meestal als woon/werk brommertjes gebruikt en hebben een minder zwaar leven gehad. Technisch bijna gellijk aan een XR.Ik geloof dat de nokkenas en de carb van een XR anders is waardoor ie meer vermogen heeft.
En in het terrein staat zo'n domi gewoon zijn mannetje.
Bijkomend voordeel is dat jonge Domi's aardig betaalbaar zijn.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2006, 15:54 »
Hee Petje,

Heb 2 XR 600's gehad.
Fijne fietsen om mee te beginnen. Lekker soepel en je hoeft er niet veel aandacht aan te besteden.
let op, want als ze niet goed onderhouden zijn kun je er uiteraard een miskoop aan doen (geldt voor alle motoren).
Dit soort motoren zijn al wat ouder en vaak slijten ze hun laatste dagen bij lieden die wat minder om het onderhoud geven.
Ik zou altijd even de gasschuif bekijken want vaak wordt vergeten het luchtfilter te reinigen.
Als er krassen op de schuif zitten (zand) laten staan!
Verder zou ik ook de types van vóór 89 vermijden, want die hebben een dubbele carburateur waar die niet lekker op loopt.
Daar start ie rottig op en is slecht af te stellen.
Een XR hoort goed te starten op de kickstarter. Als hij slecht start kan de ontsteekspoel kapot zijn. Dit heb ik ook gehad en je hoort het vaker. Verder is het ophangpunt van de schokbreker aan het frame niet al te stevig. Kijken of dit niet gelast is.

Volgens mij kun je er momenteel wel goedoop aan komen. Je ziet ze steeds minder op de ritjes, dus er moeten er zat staan!
Geen verkeerde fiets dus.
Succes!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2006, 22:44 »
ja iedereen wil tegenwoordig een oranje of een soez lijkt het wel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2006, 23:05 »
Tja, wat bouwt Honda nu nog aan leuke off-roadjes die betaalbaar zijn?

De XR 600 was een doodsimpel en (denk ik toch) daardoor redelijk betaalbaar ding. Eenvoudig, licht, en gewoon goed.
De CRF is niet echt geschikt voor het werk wat je met een deed, daar is het teveel crosser voor. De 650 is gelijk nogal wat lomper en logger en kost gewoon veel geld.

KTM heeft wat dat betreft veel meer keuze en is redelijk betaalbaar, Suzuki heeft het voordeel dat ze erg betaalbaar zijn én goed..

Of denk ik zo krom?

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2006, 12:23 »
Heey boyzz,

thanx voor jullie reacties, daar kan ik wat mee!! ;) ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2006, 15:15 »
Nog een dingetje bij een XR waar je op moet letten Petje,

Als je olie ververst moet je de leiding boven in de kop ontluchten. Banjo bout los en dan de motor laten lopen tot er olie uitkomt en dan dichtdraaien. Dan weet je zeker dat er olie rondgepompt wordt. De pomp zuigt namelijk geen lucht aan. Als je dat niet doet draait ie gegarandeerd in de puinpoeier!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2006, 00:06 »
De pomp zuigt namelijk geen lucht aan. Als je dat niet doet draait ie gegarandeerd in de puinpoeier!

Iemand had mij die tip moeten geven....  :'(

(de klepspeling van mijn XL met XR500 blok zat weer ver, ver boven normaal, en ik vond metaaldeeltjes in het oliefilter. Ben benieuwd wat Zot gaat aantreffen..)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2006, 12:38 »
Nog een dingetje bij een XR waar je op moet letten Petje,

Als je olie ververst moet je de leiding boven in de kop ontluchten. Banjo bout los en dan de motor laten lopen tot er olie uitkomt en dan dichtdraaien. Dan weet je zeker dat er olie rondgepompt wordt. De pomp zuigt namelijk geen lucht aan. Als je dat niet doet draait ie gegarandeerd in de puinpoeier!

sorry ,maar dat is gelul.
Ik heb meer dan 100.000 km op XR600 gereden en nooit die leiding ontlucht. Heeft ook geen nut, want aan de bovenkant is het gewoon een gat de kop is, dus daar kan de lucht gewoon weg.
ok.. j ekan er wle mee checken of je oliepomp goed werkt, maar dat kan ook bijv door een klepdop eraf te draaien, hetgeen makkelijker is: Voor het klepstelen had je ze toch al los!

Plots enorme klepspeling: OF niet goed gesteld (bijv genept door de automatische kleplichter), OF een klepzitting die los komt (komt alleen bij de '83-'89 modellen voor, zover ik weet)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2006, 13:11 »
Het is inderdaad niet om te ontluchten, maar om zeker te stellen dat de oliepomp ook daadwerkelijk olie rondpompt. Als er geen olie komt moet je er ergens druk op zetten om de olie in de pomp te krijgen. Weet niet precies meer hoe, want het is al een poos geleden. Volgens mij treedt dit normaal niet op bij oliewissel, maar wel als het blok helemaal uit elkaar is geweest en de pomp dus "droog" is. Maat van mij heeft hierdoor tweemaal een blok kapot gedraaid.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2006, 15:20 »
Iemand had mij die tip moeten geven....  :'(

(de klepspeling van mijn XL met XR500 blok zat weer ver, ver boven normaal, en ik vond metaaldeeltjes in het oliefilter. Ben benieuwd wat Zot gaat aantreffen..)
ik zal morg "bart" eens bewonderen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: aandachts punten Honda xr 600
« Reactie #14 Gepost op: 21-05-2006, 15:23 »
 ???

Kom je morgen bij Zot?