Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus  (gelezen 10313 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Gepost op: 26-06-2020, 18:26 »
Weet niet helemaal of dit het goede topic is....

Liep al een heel tijdje (lees enkele jaren) met het idee rond om een bus te kopen en deze om te bouwen tot camper zodat de brommers makkelijk mee kunnen. Na een tijdje op Marktplaats speuren begin mei onderstaande Iveco Daily uit 2006 gekocht met 238.xxx op de teller.
Het idee is om +/- de eerste 2 meter van de bus als woon en slaapruimte in te richten. De overige 2.5 meter is bedoeld voor het vervoer van de brommers. Tevens is het de bedoeling om boven de brommers ook 2 slaapplekken te maken. Dat is met de hoogte van 2.10m makkelijk te doen denk ik.




Betreft een L4H3 model. Dat wil zeggen 4.50m laadruimte en hoogte 2.10m Zelfs ik kan gewoon staan binnenin :D Voordat we beginnen met bouwen eerst de hele bus maar eens strippen zodat we alles goed kunnen bekijken




Alle betimmering uit de bus getrokken zodat we een kale bus overhielden. Dat was maar goed ook want we kwamen gelijk wat krokante plekken met roest tegen rondom de wielkasten. Roest er uit slijpen en wat nieuwe stukken lassen. Inmiddels ook al begonnen met het isoleren van de bus. Alle "holle" ruimtes worden opgevuld met 19mm Armaflex. Ideaal voor de kou in de winter en de zon in de zomer. Tevens ook nog eens sterk geluiddempend.




Na het lassen alle lasnaden netjes gemaakt en behandelt met anti roest spul (Owatrol). Daarna vervolgens in de primer gezet. Alle naden in het plaatmateriaal ook kaal gemaakt en opnieuw voorzien van strijkkit om het vocht buiten te houden.



Vorige week begonnen met het leggen van de ondervloer. Latjes van 30mm hoog en 20mm breed (passen precies tussen de gegolfde plaat). Tussen de latten wordt de bodem opgevuld met wederom 19mm Armaflex.






De laatste foto is ook de huidige status van de bus. Vanmiddag 4 platen betonplex 12mm opgehaald voor de vloer. Die gaat er dit weekend in.
Verder foto's en verhalen volgen ;)

Tips, trucs en andere interessante dingen zijn natuurlijk altijd welkom. Ik heb dit ook nooit eerder gedaan dus er valt genoeg te leren
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #1 Gepost op: 26-06-2020, 18:36 »
Betonplex wordt wel spiegelglad als je met natte schoenen binnenstapt.
Wat is precies strijkkit?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #2 Gepost op: 26-06-2020, 19:14 »

No-Gliss, Gliss-not plaat. De anti slip variant betonplex.
Het is eigenlijk een speciale plaat om in voertuigen te verwerken. Lichter in gewicht (=laadvermogen)
10 of 12 mm op de vloer, 5-6 mm op de wanden.
Bij voorkeur niet boren in het metaal, dat wordt roest.
Als je toch moet boren, blaas met perslucht de boor-krullen weg (= ook roest)
Bij voorkeur zoveel mogelijk verlijmen met een goede Polymeer kit.
Die is ook te koop in een transparante kleur, dan zie je niet dat je geknoeid hebt.
Smeer je kopse kanten van het hout in met Owatrol (dat gebruik je al!!) super spul.

Nadeel is wel dat je de eerste jaren het idee hebt dat je s'nachts in een viswinkel logeert...…..


O ja, trek gelijk wat bedrading mee achter de beplating.
zorg voor goede ventilatie mogelijkheden. Condens is ook roest...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2020, 19:55 »
Leuk project !
Wij hebben een Crafter omgebouwd om vooral fietsen mee te kunnen nemen.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2020, 20:06 »
Zoals Andre al zegt...betonplex met antislipBedrading zit overal al verwerkt.
Heb door de hele bus ringbuis getrokken zodat ik straks makkelijk draden kan doorvoeren.
De betonplex maak ik dus vast met schroeven op de houten latjes. De houten latjes zitten met Polymax aan de bus vast.
Strijkkit had ik zelf ook nog nooit eerder van gehoord. Is speciaal voor carrosserie. Zie bijvoorbeeld https://www.nonpaints.com/nl/3m-strijkkit-kwastbare-carrosseriekit-in-blik-grijs-1kg

Alles wat gezaagd of geboord wordt in de betonplex bewerken we met randsealer. Zo blijven de platen waterafstotend/dicht

member: naast motorrijden doe ik ook veel aan mountainbiken. Straks dus de ideale bus voor een weekendje Ardennen bijvoorbeeld
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2020, 20:10 »
zelfbouw bus campers is een leuke, informatieve groep op FB,
Let goed op je gewicht, een L4H3, weegt schoon aan de haak al 2500 kg, met bier brommers en brandstof tikt `t snel door naar de max 3500 wat het hele spul + bewoners mag wegen voor een brijbewijs
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2020, 20:55 »
Mooi project man. En inderdaad, bedenkt goed hoe je ventileert, vooral ook achter je betimmering.
[/size]Ik kom regelmatig door condens veroorzaakte rottigheid tegen in verder keurig onderhouden jachten.
[/size]Armaflex is idd topspul. ik gebruik verschillende dikten, om ook rond rond te kunnen plakken. Te dik wil de bocht niet om of komt los.
[/size] Als je het spantwerk ( hoe noem je dat in een auto, die versteviging ribben zeg maar) van de laadruimte beplakt met zeg 5mm dan ben je ook wat koudebruggen kwijt.
[/size]In mijn laadvloer heb ik vanaf onder, dus voor het leggen, rijen inslag moeren ingelijmd met epoxy. Nu kan ik waar nodig een schroefoog indraaien als ik moet sjorren maar heb ik wel een vlakke vloer.
[/size]succes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2020, 21:33 »
In mijn laadvloer heb ik vanaf onder, dus voor het leggen, rijen inslag moeren ingelijmd met epoxy. Nu kan ik waar nodig een schroefoog indraaien als ik moet sjorren maar heb ik wel een vlakke vloer.
succes!

Die sjor ogen moet je niet te licht over denken.
Als je één of twee motorfietsen in hebt staan, in een rare verkeers manoeuvre kan er wel een meer kracht op komen te staan dan je zou vermoeden.
Gebruik de draad-gaten in de koets die origineel voor de sjor ogen bedoeld waren (door de fabrikant)
In een dichte bus zitten ook vaak de "gordel" schroefdraad gaten (fijne draad) van de personen uitvoering in-gelast.
Die zijn uiteraard ook stevig.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2020, 22:17 »
De voorwaartse kracht dien je voor 80% op te vangen.
Als je dus per sjorband 60 kilo kan hebben ben je er.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #9 Gepost op: 26-06-2020, 23:44 »
member: wat zou jou advies zijn qua ventilatie achter de betimmering? Inderdaad gebruik ik Armaflex 19mm voor de vlakke stukken en 6mm voor rondom de spanten, wielkasten etc

Er zaten toen we de bus kochten wel sjorogen in. Echter was dat allemaal gaar en verrot. 2 stuks er uit geslepen en bij andere brak het draadeinde. Dus daar kunnen we geen gebruik meer van maken.

Hoe we de bevestiging van de brommers gaan doen weet ik nog niet helemaal. Mijn idee om bijvoorbeeld vliegtuigrail te gebruiken (https://www.logistiekconcurrent.nl/ladingzekering/bindrail/vliegtuigrail-halfrond-aluminium-3-meter). Grootste gedeelte gewoon vastschroeven aan de 12mm betonplex en op een aantal plekke door en door boren en dan plaatje aan de onderkant van de bus lassen met bout/moer combi.


Wat denken jullie? Of soms betere ideeën?
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #10 Gepost op: 27-06-2020, 00:27 »
Komen er ook één of twee dakraampjes in? In de LT35 die we tot camper hebben verbouwd gaf dat erg veel licht binnen in de camper. Eigenlijk meer dan door de zijramen (maar die gaven dan wel weer een leuk uitzicht).
Dakraampjes kosten niet de wereld en zijn met ingebouwde hor en verduistering te koop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #11 Gepost op: 27-06-2020, 08:43 »
Een dakraam is eigenlijk niet het plan. De schuifdeur krijgt wel een heel groot raam. Van een dubbele cabine uitvoering. Ik meen iets van 1250 bij  800mm
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #12 Gepost op: 27-06-2020, 10:00 »
Toch een goeie tip dakraampje.
Die dan wel open kan.
Een mens produceert tot een halve ltr vocht per nacht.
Nu lijkt dat niet veel maar denk je in dat 1 ltr water achter in je bus gooit. Zeg maar van 2 personen.
Dan wordt het een behoorlijke natte bende.
Dat vocht trekt dus elke nacht in je slaapzak maar ook in je bus.


En ik weet ff niet meer hoe het heet.
Maar het heeft te maken dat je het.
Wacht ik ga het eerst opzoeken.

Post Merge: 27-06-2020, 10:05
Dauwpunt.
https://vereniging-ion.nl/dauwpunt-bepaal-waarom-belangrijk-staalconservering?cookie=1593244886010
Dus ff weer die 1 ltr water.
Die loopt dus achter je (armaflex)en staal van  je bus.
En als je dat dauwpunt kan verplaatsen naar binnen toe.
Heb je het vocht aan de binnenkant.
En dat moet eruit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #13 Gepost op: 27-06-2020, 10:05 »
Wij hebben er een maxxfan in gezet.
Kost wat, heb je ook wat.
Inderdaad ook vooral vanwege vocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #14 Gepost op: 27-06-2020, 13:00 »
Geweldige actie. Mooi om te volgen, succes met de bouw!  :)