Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?  (gelezen 1477 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Gepost op: 02-03-2022, 19:49 »
Zo, allebei de KTM's zijn verkocht en de 701 explorer is eindelijk af. Ik heb er nu een complete Aurora Explorer kit op zitten (tanks, bashplate, rally toren), een Akra en wat klein spul toegevoegd: de IMO/roadbook die van mijn 525 af komt, bagage rekje en een savage stuurdemper. Beetje saai nu in huis want volens mij is de motor gewoon af nu ..




Achter een Perun rek gemonteerd, werkt prima met Wolfman tasja wat ik al had, alhoewel ik de handgrepen wel mis; effe de motor achter oppakken lukt nu niet meer.
De grotere bagage-plaat er ook bij gekocht maar vraag me nu toch wel een beetje af waarom ..
Weet iemand overigens of dit hier beneden de orginele tankdop is?






Rallytoren is goed doordacht en stevig. Bevestiging aan het frame met wat ze noemen hun "spiderclamp" (ze hadden het ook de face hugger naar Aliens kunnen noemen maar dat was waarschijnlijk net een beetje te  :D ) is echt geniaal; superstevig, simpel, geen veranderingen aan het frame oid. Eigenlijk is de hele kit goed doordacht moet ik zeggen. Houder is meer bedoeld voor f2r roadbook, maar de Touratech past er ook in, staat netjes op dempers.





Cockpit zit er dan zo uit. Beetje information overkill lijkt het, maar valt mee. de garmin 278 is natuurlijk uit het stenen GPS tijdperk maar voldoet nog prima. Voor telefoon kon ik geen echt goede plek meer vinden , zit nu links en wat naar achteren maar is best te doen zo. Ik twijfel nog steeds tussen de GPS of een telefoon, voorlopig dus nog hybride zo.



Stuurdemper gekocht van Savage (ali dus, er is altijd ergens een eind aan het budget..). Niet van een Scott te onderscheiden, werkt eigenlijk prima. Moeilijk om nu echt te zeggen (wel wat mul zand gereden, maar nog geen lange stukken), lijkt zijn werk goed te doen. Kan ook een placebo-ding zijn, maar dan werkt het dus ook.
Pen van de stuurdemper zit mooi in het gele bracket wat bij de kit hoort. Heeft wel 1 nadeel: demper steekt net iets te ver over de sleutel, ik kan de motor dan niet op stuurslot zetten (sleutel gata er niet uit ..). Orginele sleutel was wat zonde om te molesteren, dus 1 bijgemaakt en met de flex kleiner gemaakt, ken net nu.




Vooraanzicht is nog best smal:





Zadel wat er bij zit is echt fijn: niet zo'n plank als op de 950 en de 525  ;D  Nog geen lange stukken mee gereden maar tot nu toe super. zadel is wel best breed. Als je op dat zadel achter de navi-toren zit heb je echt het gevoel dat je op een slagschip rijdt!



En hoe rijdt dat nu? Ik wilde iets tussen de 525 rally en de 950 en dat is precies wat het is. Ben enorm verrast door de enorme power van het blok, ook met die toch best zware opbouw voor wil het voorwiel best makkelijk omhoog kruipen. En toch heel soepel. is natuurlijk allemaal veel nieuwer dan wat ik had, injectie etc maar wat rijdt dat heerlijk!


Moet wel wennen op sommige stukken. De lange zandpaden en het bochtenwerk gaan prima! Maar kwam ook in stukje bos terecht (achter Jagerhorst bij de A2, onder Eindhoven voor de kenner); omgevallen bomen, takken, zachte bosgrond. Dat was wel echt werken, dan is het toch wel een zwaarder hok dan mijn 525. Motor leek ook snel warm te worden (fan sloeg vrij snel aan vond ik).


Ik vind de motor goed handelbaar, uitbreken achter gaat prima (standaard ABS alleen voor aan). De voorvering doet het prima, slaat niet door.
Enige echte minpunt is de achtervering. Er zit een zwaardere veer in maar verder standaard. Ik ben gewend van de 525 om eigenlijk alles zittend te doen maar daar kom ik op de 701 niet mee weg. Vooral kleinere kuilen of hobbels geven een vervelende klap op mijn onderrug, echt niet fijn. Meer staan of even uit het zadel werkt dan prima, dus gewoon beter opletten maar.


Ik wil nog een paar kleine dingen doen (weet het nog niet allemaal zeker):
- heb nu acra, andere voorbocht en ander lucht filter en airbox (powercell) => dus mapping aanpassen? iemand goed adres in Zuid Nederland hiervoor?
- andere tankdop achter? Deze lijkt me zo slecht eigenlijk niet ..
- laag voorspatbord? Voorwiel gooit best wat rommel naar binnen.


Alleen die mapping is iets voor korte termijn, de rest komt wel ooit.

Zowel de 950 als de 525 vond ik gave motoren, ik heb er heel veel mooie herinneringen aan maar ik mis ze niet: geen spijt dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #1 Gepost op: 02-03-2022, 19:50 »
Nou? Nou? Nou?

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2022, 20:21 »
Nou? Nou? Nou?

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk
stuk ongeduld  8)  eerst de foto's gemaakt mijn mijn telefoon/Tapatalk, moest effe saven om op de laptop verder te typen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2022, 20:22 »
stuk ongeduld  8)  eerst de foto's gemaakt mijn mijn telefoon/Tapatalk, moest effe saven om op de laptop verder te typen
Haha net zo snel als die 701

Ik zal ff wachten

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #4 Gepost op: 02-03-2022, 20:37 »
Klinkt herkenbaar, alsof ie rijdt als z’n boertje, de 690 …


Heb zelf nooit behoefte gehad aan een stuurdemper, ook niet met veel gang door mul zand op bv een tankbaan.
Ondanks de kuip en toren en tanks zit er toch meer gewicht achter dan voor.

Zet m nog ff op de weegschaal https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=12875.60

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #5 Gepost op: 02-03-2022, 20:40 »
(Weet iemand overigens of dit hier beneden de orginele tankdop is?)
Denk het niet tenzij anders bouw jaren een andere hadden?
2020 is dit de originele

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #6 Gepost op: 02-03-2022, 20:51 »
Zet m nog ff op de weegschaal https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=12875.60
Zou wel willen maar ik heb geen weegschaal ..

Post Merge: 02-03-2022, 20:52
(Weet iemand overigens of dit hier beneden de orginele tankdop is?)
Denk het niet tenzij anders bouw jaren een andere hadden?
2020 is dit de originele
Die is idd anders. Laat deze voorlopig zitten dus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #7 Gepost op: 02-03-2022, 22:11 »
is inderdaad de originele dop niet,
stuurdemper voel je of juist niet op het einde van lange dagen ik vind het een comfortitem
achteraan kan je wel wat bijregelen of misschien nog een zwaardere veer?? maar zwaardere motor is ook meer rechtstaan daar gaan je beentjes je ook dankbaar voor zijn.
mooi ding

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2022, 10:43 »
ziet er mooi uit,
zal blij zijn als mijn WR ook klaar is, het weer kriebelt..


dus de ali-demper bevalt?
👍🏽👍🏽
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #9 Gepost op: 03-03-2022, 11:08 »
dus de ali-demper bevalt?
👍🏽👍🏽
hele motor is nieuw voor mij en ik ben niet zo'n technische rijder. Dus lastig te zeggen of deze demper nu beter/slechter/anders is dan een Scott of Ohlins. Maar de demper ziet er solide en netjes uit en doet volgens mij wat ie doen moet. Set van brackets en demper kostte 170 euro en was verbazingwekkend snel hier dus ik ben tevreden.
je zou online eens kunnen kijken of er mensen zijn die een 1:1 vergelijking gemaakt hebben tussen een salvage/ali demper en een Scott

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #10 Gepost op: 03-03-2022, 11:31 »
Heb er weinig verstand van.Maar wat kan erin zitten olie met wat kanaaltjes waarvan je de doorstroom kan regelen.En de chinezen kennende heeft daar gewoon een scotss op de tafel gelegen is uit elkaar gepeuterd en zie daar de Savage is geboren.Heb er altijd graag eentje willen kopen maar tot nu toe is er altijd een scotss goedkoop langzij gekomen.Bestel jij een savage Parick schroef ik hem open ga ermee rijden en bevalt het koop jij m,n scotss over.


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #11 Gepost op: 03-03-2022, 13:44 »
Heb er weinig verstand van.Maar wat kan erin zitten olie met wat kanaaltjes waarvan je de doorstroom kan regelen.En de chinezen kennende heeft daar gewoon een scotss op de tafel gelegen is uit elkaar gepeuterd en zie daar de Savage is geboren.Heb er altijd graag eentje willen kopen maar tot nu toe is er altijd een scotss goedkoop langzij gekomen.Bestel jij een savage Parick schroef ik hem open ga ermee rijden en bevalt het koop jij m,n scotss over.
als dat niets uit maakt...
maar dan mag ik dus 2x een stuurdemper kopen?
😂🤣
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #12 Gepost op: 03-03-2022, 13:48 »
He je hebt het door :D Ik dacht je loopt al zo lang te twijfelen of een chinees wat is.Net als Jos tjop tjop bestellen dat ding en uittesten.Ik vind echt veel produkten kwalitatief zeer goed.En als je dan ook nog de prijs vergelijkt dan zitten er gewoon juweeltjes tussen bij Ali.


Post Merge: 04-03-2022, 00:41
Jos zit vanavond filmpjes te kijken van de 701.Ik snap niet dat jij met originele tankdop blijft rijden?Deze ochtend wordt er hier ook zo n lelijk ding afgeleverd.En dan kan ik die dop eens goed bekijken
Maar ik weet wel,uit de mooie tijd dat ik nog een oranje 690 reed die tankdop je gegarandeerd een klodder modder in je tank deed belanden.Nu vind ik dat geen punt voor mijn 701 die moet toch weer vertrekken.Maar ik begrijp uit jou verhaal dat je er wat langer mee wil doen
Hoe kijken andere 701 rijders hier tegenaan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2022, 05:30 »
Toch wel fijn zo’n opstaand randje bij de tank opening. Valt er tenminste geen zand of modder in zodra je de dop eraf haalt.

BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: En hoe rijdt zo’n 701 explorer nou?
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2022, 08:27 »