Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Enfield Himalayan  (gelezen 1706 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Enfield Himalayan
« Gepost op: 02-04-2022, 19:26 »
Zo’n Enfield lijkt mij wel wat. Misschien vooral omdat het in 1953 de eerste motor van mijn vader was, maar toch.
Nu ziet het ding er niet heel erg offroadwaardig uit, maar dat hoeft ook niet. Zo nu en dan een bospaadje aftuffen is genoeg. Hard hoeft het ook niet te gaan. Als ik de snelweg op ga, dan toch graag zonder motor.  Dus: beetje tuffen op een zomeravond of zondagmiddag, misschien een lang weekend weg. Dat werk. Kan zo’n Enfield dat aan?. Iemand ervaring met zo’n ding?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2022, 22:37 »
heb er 1 week mee gereden in Portugal de TET.
Voor wat jij ermee wil gaan doen is het prima.
ik vond het niet zo,n mooie motor.
Het blok oogt mooi ouderwets maar het dashboard hoort er echt niet bij.
En oppassen met je knieen die beugels langs de tank doen zeer.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2022, 22:38 »
Ga vooral proefrijden. Als je bij Axel Bikeshop in Heerhugowaard bent kom je bijna niet de deur uit zonder de vraag of je een RE wilt proberen. Ook zijzelf leggen de nadruk op onthaasten. Op youtube vind je veel filmpjes over de offroadwaardigheid van de Hymalayan. Ziet er ook wel leuk uit. Smaken verschillen dus nog steeds.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2022, 00:05 »
Ik snap de charme van de Himalayan. Moet er ook eens een proefritje op maken. Ben bang dat ie, na 10 jaar 690 te hebben gereden, erg tammetjes zal blijken … maar juist dat onthaasten, ipv ‘ready to race’… misschien ben ik daar wel aan toe … :-\


Je kan ze ook mooi tweaken. Er is veel spul voor te krijgen.


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2022, 01:25 »
De off road waardigheid neem je natuurlijk met een klontje suiker.Denk dat je met de crf250l rondjes draait om de enfield.En de honda heeft wel 23 paardjes.Weet niet wat een enfield kost?Maar schat zo in dat je in verhouding weinig motor krijgt voor je geld.Als je iets leuk vindt speelt geld een mindere rol.Weet wel dat ik tijdens die week een paar keer aan het prutsen ben geweest met het schermpje niet normaal meer zoveel turbulentie.Weet niet hoe ze testen in India met windtunnels?Maar lijkt me dat ze een kudde heilige koeien 3 week bruinebonen laten eten.En die gebruiken als windturbine.Wate nog wel eens leuk lijkt.De Enfield diesel,maar die waren vroeger al prijzig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2022, 09:16 »
Een crf250 is overkill op 99% van de onverharde wegen die je mag rijden. Maar het gaat niet zozeer over wat de BESTE manier is om onverhard te rijden, maar op WELKE manier je dat wilt doen.


Op de 690 had ik altijd de neiging om harder te gaan, kijken waar de grens ligt van wat ik en de motor nog kon. Ik kwam mijn grens al tegen ver voordat de motor aan zijn limiet zat.
Bij de XT660Z Tenere was dat anders: zowel de motor als ik zaten aan de limiet van wat we konden (in de de Oost Europa Rally).


Ik weet dankzij de 690 beter waar mijn limiet ligt, en heb geen behoefte aan een motor die meer kan dan dat.


Maar zou kunnen dat de limiet van de Himalayan wat te ver onder die van mij ligt (de Tenere was 200 kilo en 45pk. De Himalayan 200 kilo en 24pk), maar toch ben ik wel benieuwd om te ervaren of ik met een relaxte mindset net zo veel (of misschien wel meer) lol heb in het all-road rijden. Ik word toch ook een dagje ouder  :-X
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2022, 10:01 »
Heb het over de L van de crf dat is echt een sweetie hoor.De enfield heeft niks te maken met off road rijden.Maak een goede proefrit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2022, 11:09 »
Heb het over de L van de crf dat is echt een sweetie hoor.De enfield heeft niks te maken met off road rijden.Maak een goede proefrit.

Dat laatste is een goed advies. Off road en allroad zijn mi verschillende activiteiten. Ik denk dat we over het algemeen allroad beoefenen. Ik denk dat overal waar jij geweest bent je ook met de Himalayan uit de voeten had kunnen komen.
Als je balhoofd niet afbreekt tenminste.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2022, 11:38 »
 :stupid:


De Tenere en ik strandden in de hoge duinen van Merzougha, maar daar komen (over onverhard) was geen enkel probleem. Dat had ook met de Himalayan gekund.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2022, 12:05 »
tis ook het comfort wat je een beetje mist van een off road machine.
de veerweg is minimaal.
Maarre  single minded de jeuk van een R100GS is alweer beetje weg?
deze lijken hun hoogtepunt gelukkig ook beetje gehad te hebben qua prijs.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2022, 13:38 »
Veerweeg is 10 (voor) en 20 mm (achter) minder Dan een (2008) XT660Z. Dat is ook niet echt een wereld van verschil.


Een R80/100GS is nog steeds in beeld, maar overweeg ook zelf wat te bouwen op basis van een Yamaha XS650. Heb dat altijd een mooi blok gevonden. Lekker simpel en betrouwbaar, karaktervol.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2022, 15:07 »
We zijn in Chili Argentijnen tegengekomen op een Himalayan. Geschikt om de Andes iver te steken dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #12 Gepost op: 03-04-2022, 15:26 »
Ja dus?Een R1 is ook geschikt.Je wil toch ook beetje lol hebben tijdens het rijden?De xs 650 is zeker een wijs blok.


Post Merge: 03-04-2022, 17:47
Lees ik net in motorblaadje.De Scram 411190 mm voor.180 mm achter
Maar of je nu verplicht zo.n debiele helm bij hoort te dragen weet ik niet.Begin Mei bij de dealert.Prijs niet bekend.
En een plaatje bij het praatje.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #13 Gepost op: 03-04-2022, 19:29 »
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een weekend met zo’n ding op pad ga: https://www.motorverhuur.nl/MOTORVERHUUR/DE-MEERN/ALL-ROAD-HUREN

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Enfield Himalayan
« Reactie #14 Gepost op: 03-04-2022, 22:21 »
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een weekend met zo’n ding op pad ga: https://www.motorverhuur.nl/MOTORVERHUUR/DE-MEERN/ALL-ROAD-HUREN
Dat is de beste manier om te bekijken of hij bevalt. Mijn collega heeft ook een RE, kost weinig en dat zie je er helaas wel aan af.