Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tuareg 660, allroadwaardig?  (gelezen 1271 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Tuareg 660, allroadwaardig?
« Gepost op: 28-06-2022, 17:57 »
https://www.aprilia.com/nl_NL/models/tuareg-660/tuareg-660-660-4s4v-2021/

Wie hebben er nog meer een oogje laten vallen op deze schone Italiaanse?

Zou hij rallywaardig zijn? Of meer een dual-sporter, voor wat woon/werkverkeer en een grindpaadje?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2022, 18:04 »
Weet niet of ze beter zijn geworden in onderdelen voorziening?Anders met een grote boog omheen.Tis beetje een T700 kloon.Of lijkt hij nu sterk op de 900 norden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2022, 22:14 »
Ik denk dat je nu te snel oordeelt Propje. Qua specs en prijs echt geen slechte motor hoor. Looks kan je over twisten maar ik vind hem wel mooi (beetje een afgeslankte Honda CRF1000 AT). Mooi om te zien dat de trend juist niet gaat naar de 900cc en weer zwaarder maar juist wat lichter. Ik ga mijn 701 explorer er niet voor inruilen maar ik maak graag een proefritje als Noppy 'm koopt  8)


Er zijn al veel reviews te vinden maar deze is wel aardig:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2022, 22:21 »
Zeg ook niet dat ik het niks vind.Ik bedoel als je geen onderdelen kan krijgen kan je niet rijden zo simpel is dat.En misschien is dat opgelost en praat ik poep.Voor de rest zie ik veel teveel badkuip achtige brommers.Zijn we net een beetje van die flutsnavel af die alle merken copieeerden van de DR750.Komen de badkuipen in opmars.Vroeger reed moto guzzi er wereldsnelheden mee maar dat is bijna 100 jr geleden  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #4 Gepost op: 28-06-2022, 22:48 »
Marco een dealer zit in het naburige dorp Soest. Leertouwer.com Hoe goed de Europa dekking is weet ik niet. Maar met een koerier kan het snel tegenwoordig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #5 Gepost op: 28-06-2022, 23:00 »
Ik vind t een prachtige motor, maar net zo rallywaardig als een T7. Daar rijden er wel heel veel van rond, dus iets aparts heb je wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #6 Gepost op: 28-06-2022, 23:52 »
Rallywaardig is eigenlijk geen enkele motor die je zo in de winkel loopt. Die bouw je zelf op (of je moet het geld (over) hebben voor een KTM rally replica, maar die mensen zijn dun gezaaid). Maar kan je hier zeg een MS1000 mee rijden, of mee op offroad vakantie door heel Europa of leuk mee touren in Marokko? Denk het wel. Zal wat harder werken zijn dan met een 690 (in alle verschillende kleurvarianten) maar je komt er denk ik wel.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #7 Gepost op: 29-06-2022, 20:45 »
De T660 heeft een aantal minpunten van de T7 niet of minder als ik de tests mag geloven.
> grotere tank (minder klein)
> wel tubeless velgen
> wel uitschakelbaar ABS
> lager zwaartepunt
> niet dat verkeerde uitlaat ophangpunt
> wel af fabriek fatsoenlijke vering
en nog zo wat.


Ik sprak 2 weken geleden in de Pyreneeën 2 Spanjaarden met die blauw witte T660's en die waren super enthousiast, vooral ook over de offroad capaciteiten.


T7 is een prima veelzijdig ding maar ook nogal overhyped wat mij betreft. In wat precies is zo'n ding nou echt beter dan een 950 Adventure van alweer bijna 20 jaar geleden ....


Maar de T7 heeft als sterke troef zijn betrouwbaarheid, prijs (hoewel inmiddels ook al minder) en veel aftermarket spulletjes die je er op kan schroeven.
Ik denk dat veel mensen het uiteindelijk gewoon niet aandurven met de T660 totdat die ook betrouwbaar is gebleken en er meer accessoires komen.


Ik heb dit jaar inmiddels 3 offroad trips gedaan met kort achter elkaar de 640, 1090R en WR450. Kilo's blijven nog altijd kilo's, ook op die tegenwoordig perfect uitgebalanceerde dingen als T7 en T660.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2022, 21:43 »
Oh ik zou ook zeker een italiaan willen bezitten ipv een toch wel saaie japanner.Ik haat de goedkope manier van afwerken bij de japanners.En dan niet de electronica dat werkt vaak reuze betrouwbaar.Maar die goedkope klote boutjes altijd.Waar je eigenlijk de japanse kruiskop voor moet aanschaffen.Dus niet PH philips.Zelf hou ik van naked motoren.Gewoon omdat het plastic zoveel weghaalt.Ben ook zo afgeknapt op de ktm 790 en 890.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #9 Gepost op: 29-06-2022, 21:56 »
Weet niet of ze beter zijn geworden in onderdelen voorziening?Anders met een grote boog omheen.Tis beetje een T700 kloon.Of lijkt hij nu sterk op de 900 norden?


Bij een dealer hier in de buurt heb ik er eentje in t echie bekeken. Heeft echt wel een eigen smoel en styling. Laat dat maar aan Aprilia over.


Schijnen qua rijden erg dicht bij elkaar te liggen.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #10 Gepost op: 29-06-2022, 22:59 »
Ik heb beide, de T7 en de T660 in vrij korte tijd achter elkaar gereden.

De T7 is dan écht tam te noemen, robuust, goede vering op de weg.

De T660 gaat echter off-road verder, geeft veel vertrouwen en heeft op de weg een hoger hooligan gehalte. Off-road meer beheersing.

De T7 klinkt als een naaimasjien, vergeleken bij de ruige in- en uitlaatgeluiden van de T660.

Heb helaas niet op de T7WR gereden, maar vermoed dat de KYB vering nog altijd van betere kwaliteit is dan die van de WR?

Verder is lichter natuurlijk beter, dus daar komt de T660 iets beter weg, maar wel met een li-ion batterij. In de handleiding staat echter dat je de T660 niet mag gebruiken onder nul C ;D

De katalysator en het originele uitlaatsysteem van de T660 zijn vervangbaar, waardoor het aantal kilo's nog wat extra naar beneden kan, zonder dat het CE-keurmerk (geluid) verloren gaat.

Denk er aan om in december de GS maar eens in te ruilen op een T660. Hij zal eerst wat simpel woon-werkverkeer moeten gaan doen, daarnaast beetje allroadroutes als de MS en TET gaan beproeven.


Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #11 Gepost op: 30-06-2022, 12:44 »
T7 is een prima veelzijdig ding maar ook nogal overhyped wat mij betreft. In wat precies is zo'n ding nou echt beter dan een 950 Adventure van alweer bijna 20 jaar geleden ....
Ik kwam van een 990 adventure S en ik kan het niet uitleggen, maar de T7 is gewoon echt een hele fijne motor.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #12 Gepost op: 03-07-2022, 15:53 »
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #13 Gepost op: 04-07-2022, 16:46 »
Ik snap wel wat Propje bedoelt.
Aprillia blinkt bepaald niet uit in onderdelenvoorziening (om het héél zachtjes uit te drukken). Dan kun je wel een dealer in de buurt hebben zitten, maar als die dealer niks krijgt uit Italië dan staat je mooie Aprillia nog steeds stil in de garage.
Ik heb destijds overwogen om een RXV550 te kopen, wat ik nog steeds verreweg de mooiste offroad motor ooit vind.
Maar ik ben toen finaal afgeknapt op de kwaliteit van Aprillia. Dat gekoppeld aan slechte onderdelenvoorziening... Dan maar een saaie Japanner.

Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Tuareg 660, allroadwaardig?
« Reactie #14 Gepost op: 04-07-2022, 17:47 »
RXV550Jij hebt wel smaak.Heb er nooit mee gereden maar hij staat bij mij eigenlijk ook op nummer een.En de Honda xrv750 met cardan. 8) Als auto als ik ooit nog geld krijg een Ford Cobra Shelby.En een Weinsberg voor de boodschappen
Dat was het wel ik ben snel tevreden :P