Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoesnel verdampt benzine?  (gelezen 20001 keer)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Hoesnel verdampt benzine?
« Gepost op: 10-01-2007, 15:44 »
Het verbruik van mijn DRZ is nogal aan de hoge kant vind ik, ik rij regelmatig 1 op 16.... Tot ik me opeens bedacht dat de dop van mijn IMS tank een gaatje heeft, zou een gedeelte van de benzine daardoor verdampen?? Dan rij ik mischien wel gewoon 1 op 20, alleen de rest verdampt....

Kan dat?
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2007, 15:56 »
Lijkt me stug, dat betekent dan 20% van al je brandstof als damp de tamk verlaat voor het in je carb komt. Of staat je motor weken in de zon en rij je zo eens in de maand een tank leeg?  :P

Elke tank hoort een ontluchting te hebben anders trekt hij vacuum tijdens het rijden of gaat hij bol staan in de zon. Maarre als de ontluchting te groot is zul je misschien een beetje damp verliezen. Maak het gaatje eens wat kleiner?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2007, 16:03 »
Een vriend van mij heeft een keer een gesloten tankontluchting gehad.
Hij zei dat zodra de motor warm is er geen puf meer inzit en soms zelfs ermee stopt.
 Dit alleen maar door het vacuum trekken van de tank, het is dus wel belangrijk dat er in elk geval ontluchting op je tank zit.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2007, 16:09 »
Paul sluit het slangetje af als hij zijn KTM in de schuur zet voor een tijdje, leek ook veel benzine te verliezen. Als ie gaat rijden trekt hij de plug er weer uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2007, 16:23 »
Ooit had ik een puch .... zo eentje met een chromen tank en op de tankdop zat een soort schroef waarmee je de tankbeluchting dicht kon draaien ... verbazingwekkend hoe snel er geen benzine meer uit kwam door het ontstane vacuum ...... was leuk om zo een viend te pakken te nemen, stond hij opeens stil langs de weg ..... nooit aan die schroef denken natuurlijk. (Gaatje niet dichtmaken dus)

Benzine verdampt wel, maar heel langzaam, zet maar eens een bakje in de schuur, remmenreiniger ofzo (thinner) is met een paar dagen weg maar benzine blijft heeeel lang staan. Door zo'n klein gaatje gaat het denk ik nog langzamer omdat er heel weinig luchtcirculatie is in de tank.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2007, 16:41 »
Val je vaak als je 1 op 16 gereden hebt?   ;D
Als je je motor plat legt verlies je ook benzine ....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2007, 18:20 »
1:16 op de weg is heel mooi. Er zijn momenten in het rulle zand dat ik makkelijk 1:10 haal.

De enige die een zijden handje heeft is Margrieta, die haalt 1:25 8)

Ik denk dat er 2-takts zijn die 1:8 halen.

Alles heeft met PK's en de stand van je rechterhand te maken ;D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2007, 18:27 »
benzine bestaat uit meerdere stoffen. een aantal zijn vluchtig, andere niet.
Er zit o.a. butaan en zelfs wat propaan in, opgelost (gas) in de minder vluchtige bestanddelen.

De samenstelling van de benzine wisselt dan ook per land, per merk en per streek (denk bijv in amerika aan de berggebieden) en soms zelfs per zomer/winter.

De vluchtige delen kunnen best snel verdampen (zeker als de motor warm staat). Niet alleen door de tankdopontluchting, maar ook gewoon door het plastic van de tank heen!
ECHTER: dit zijn relatief kleine fracties... dus voordat je daarmee echt merkt dat je benzine kwijt raakt... onwaarschijnlijk.

Denk er bijv maar even aan wat er zou gebeuren als je 20% kwijtraakt aan de lucht, en die motor staat in een schuuurtje (20 liter tank => 4 liter(!!) benzine in dampvorm ?? => genoeg om je schuur te laten exploderen!). gelukkig gebeurt dat niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2007, 19:15 »
hmm, ik schaam mij......
Ik stond in Frankrijk met de kerst zonder prut....... Zuinig he?
Had hem geloof ik niet helemaal vol gegooid, weet het niet meer precies, 280 km gereden of zo, onderweg naar de pomp opperdepop.
Door de dynojet verbruikt ie iets meer als voorheen, de 1 op 27 haal ik dus niet meer.

Hij rijdt wel een stuk beter nu, lekker aan het gas, slaat niet meer af, houd niet meer in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2007, 12:50 »
Verdampen is het uittreden van de moleculen uit de vloeistof. Je moet dit zien als een random beweging (dronkemansloop). De kans dat een molecuul precies het gaatje weet te vinden en dan ook nog door het slagetje gaat is heel erg klein, maar er zijn dan wel heel erg veel moleculen zo'n 5 met 24 nullen per liter.
Ik heb ook zo'n slangetje maar het stinkt niet erg naar benzine in mijn schuur dus denk dat het ontzettend meevalt, rechterhand is belangrijker.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2007, 12:55 »
Geert, heb je je luchtfilter wel eens bekeken. Misschien zit dat dicht. Scheelt een hoop in het verbruik...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2007, 14:29 »
is 1:16 dan zo slecht?

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2007, 20:07 »
Vandaag na het ritje weer getankt en 1 op 18 gereden... verbruik is dus prima op orde. Alleen alstie een tijdje in de schuur heeft gestaan is er blijkbaar een gedeelte van de benzine verdampt... vreemd... kzal het verbruik eens in de gaten houden.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2007, 20:26 »
Verwacht eerder dat er iets lekt dan dat het verdampt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Hoesnel verdampt benzine?
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2007, 20:37 »
heb het zelfde bij mijn exc die staat meer stil in de schuur dan dat i rijd en verdampt dan veel benziene door de ontluchtings slang
nu doe ik een stop in de ontluchtings slang als ik hem weer stil zet en nu blijft de benzine wel in de tank zitten

paul