Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: koppeling (of bak) problemen.  (gelezen 33230 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #105 Gepost op: 09-04-2009, 14:02 »
Wand is 4,5 mm dik

Zo heb ik het gedaan op de klx

Twee gaten in het vlakke stuk geboord, 40 mm uit elkaar. Buisjes erin ( lang gelaten, meer als 10 cm) daarna met M12 x120 en verbnindingsijzer aan twee zijden gat 40mm uitelkaar gat 12mm. Dit om de buisjes recht ten opzicht van elkaar in het frame te lassen en vastgelast Voor m12 x 80 bouten. Buisjes op maat afgeslepen 60 mm. Zijplaten gemaakt met gaten. Ronding gemaakt. Van buis buitenwerks 60 mm, dik 3 mm lang 125mm. Alles gemonteerd en vastgelast. Blokje 12 mm dik van 70 bij 50 mm erop gelast. 0,5 mm van onderzijde buis







Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #106 Gepost op: 09-04-2009, 14:56 »
Dat met die pijpjes had ik ook gezien ja.
 
't lijkt me alleen dat simpelweg een paar draadjes tappen en moeren aan de binnenkant bevestigen een simpelere oplossing is. Geen laswerk aan het frame, het opzetstuk kan simpelweg een stuk in de lengterichting doorgesneden pijp worden, en de bevestigingspunten zitten verder uit elkaar wat de stevigheid ten goede zou moeten komen.
 
Dat je het balhoofd op die manier teveel verzwakt lijkt me ook sterk, eigenlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #107 Gepost op: 09-04-2009, 15:47 »
Als je boutjes kops in het balhoofd schroeft dan worden ze op trek belast: Niet erg goed dus, want dan trekken ze aan 4mm schorefdraad: Dat gaat niet goed.

Neem een buis die de maat van je balhoof heeft (2mm rvs ofzo), zaag die open, en maak een deel plat, zodat je een U (of V met ronde voorkant) hebt, die je OM het balhhofd plaatst. De boutjes schoef je aan de zijkant vanhet balhoofd, of zelf nog daarachter in de schertsplaat (natuurlijk iet bij frames waar olie in zit!!). De boutjes worden dan op afschuifkracht belast en dan zijn ze veel sterker (zeker als je een boutje met blank stuk neemt)

Het geheel kan je nog met een goed constructie-hardrubber kit aan het balhoofd lijmen: Das garantie dat die niet loswerkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #108 Gepost op: 09-04-2009, 17:41 »
Die boutjes aan de zijkant zetten (en zo dus de boutjes op afschuiven belasten) was ook precies de bedoeling.

Vastlijmen van wat daar ook op moge komen in de toekomst wilde ik nog even niet doen; da's mij te permanent. De ervaring leert dat versie 1 van eigen prutswerk meestal niet lang 100% intact blijft ivm voortschreidend inzicht.

Erg nodig lijkt me dat vastlijmen trouwens ook niet; tegen de tijd dat die boutjes zo zwaar belast worden dat ze af gaan breken heb ik waarschijnlijk grotere problemen...
Maar mocht dat vastlijmen wel nodig zijn, dan lijkt me een lijm op basis van MS-polymeer een goede keus.

De balhoofdlagertjes (officieel 32006JR.RS/32005JR.RS) kostten trouwens bij de lagerboer EUR 24,26 en EUR 21,15. Da's toch een stuk minder dan wat motorzaken ervoor durven te vragen (zo'n 75 euro). Moet ik er wel bijzeggen dat ze de rubberen afdichtingen (de .RS) niet hadden, maar dat zijn losse delen die ik zo van de oude lagers los kon halen en dus best te recyclen zijn (was niks mis mee).

 Het merk van de lagers is FAG. Nooit van gehoord; ik ken alleen SKF, Koyo en NTN.
Maar het zal vast niet slechter zijn dan de anderen.

De wiellagertjes (6202.2RSR) waren met EUR 7,44 per stuk ook al niet bijzonder duur. Valt me niks tegen.
 
't viel me wel gruwelijk tegen dat geen motorzaak hier in de buurt die lagertjes gewoon op voorraad had liggen. Het is ook echt apart spul hoor; ze worden alles bij elkaar maar in 150+ modelletjes van Kawasaki/Suzuki/Yamaha gebruikt  :confused: . Bestellen kunnen ze wel. Ja, daaag, dat kan ik bij dit soort standaardspul ook. Daarvoor ga ik niet langs de motorzaak.

Ik snap trouwens ook wel waarom die wiellagers er zo beroerd aan toe waren. Er komt weer eens wat 'een van de vorige eigenaren'-ellende bovengedreven in de vorm van wat missende onderdeeltjes die voor wat afdichting hadden moeten zorgen. En ook al hebben de lagers zelf een rubberen afdichting, dat maakt ze nog niet waterdicht.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #110 Gepost op: 10-04-2009, 14:29 »
Die lagers zien er wel erg Chinees uit. Duur zijn ze echter niet...
Linkje effe onthouden.
 
Gisteravond nog even geprutst.
 
Verse wiellagertjes:

 
Ik was alleen zo dom om een oud lager te gebruiken om ze erin te drijven bij gebrek aan een passende dop. Wat gebeurde er toen het verse lager op z'n plek zat? Juist ja: 'drijf'lager muurvast in het wiel. :(
 
Ik denk dat ik ook maar eens van de kaal-wiel-voor-m'n-neus gelegenheid gebruik ga maken om het wiel (statisch) te balanceren. Die bandenklem merk je toch goed bij snelheden >80km/u op asfalt.
 
 
Vervolgens een boormalletje gemaakt voor de gaten in het balhoofd (dan kan ik hetzelfde malletje gebruiken voor het 'iets' dat er 'ooit' opkomt). In het balhoofd 4 6.8mm gaten geboord, en opgetapt naar M8. De boor en tap gingen door dat ijzer alsof het peperkoek was. Erg zacht spul.
 
Alle gaten zitten mooi haaks op buis, op eentje na; die zit net niet haaks op de buis maar iets scheef. Nouja, ook niet het grootste drama.
 

 
Vervolgens voor de zekerheid nog moeren aan de binnenkant van het balhoofd gelijmd met een metaalgevulde epoxy. Die lijm hoeft alleen maar de moeren op hun plek te houden als er geen boutje inzit.