Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: koppeling (of bak) problemen.  (gelezen 33231 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #15 Gepost op: 29-10-2008, 23:35 »
heb je een engels of duits werkplaatsboek?
hier de engelse in pdf
http://www.trailheadlights.com/motorcycles/klx.pdf

het is niet duidelijk of de pijl staat voor de richting van het tegenhouden of voor de draairichting van de moer.

Een lastige, maar je kan ook niet aan de stand van de tegenhoudertool zien welke richting tegengehouden moet worden. En dus de draairichting van de moer de andere kant op is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #16 Gepost op: 29-10-2008, 23:36 »
De Engelse. Heb jij de Duitse ook? Zou wel handig zijn voor de technische termen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #17 Gepost op: 29-10-2008, 23:41 »
ja pak ik er even bij

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #18 Gepost op: 29-10-2008, 23:48 »
Die kupplungsnabe mit dem Kupplungshaltewerkzeug(A) festhalten und die nabenmutter(B) so wie die Nabe(C) entfernen

dat staat bij het plaatje met het werktuigen en pijltje.

ik zend je nu een email met pdf van de kupplung

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #19 Gepost op: 30-10-2008, 08:40 »
Bij mij was het idd normaal draad en ik heb het met flinke pijp op de dopsleutel gedaan. Bij mij zit er wel een borgplaatje onder die je terug moest buigen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #20 Gepost op: 30-10-2008, 09:34 »
Ik heb ook zo'n probleem met een moer gehad in die buurt. Alles geprobeerd, uiteindelijk naar de motorboer gelopen met de motor (10min lopen) en ze hadden hem er zo af met de luchtsleutel.

Een willekeurige garage zou je ook van dienst kunnen zijn...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #21 Gepost op: 30-10-2008, 20:48 »
Zoals vele weten ben ik niet geheel technisch onderlegt....
maar wat doet zoveel vloeibare pakking in een blok?......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #22 Gepost op: 30-10-2008, 21:25 »
Beunhaas :(
Of evt een k*t geintje van iemand, maar in combi met die schefe keering gok ik het eerste >:(
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #23 Gepost op: 30-10-2008, 23:12 »
maar wat doet zoveel vloeibare pakking in een blok?......

Da's een manier om 15 euro aan een pakking te besparen  >:(

Het werkt overigens prima, alleen kennen veel mensen de betekenis van de termen 'spaarzaam' en 'met beleid' niet.

Een beunhaas was het zeker. Als ik straks de bouten van het koppelingsdeksel er weer in ga draaien draai ik ook de helft rot. Die zijn er door de vorige eigenaar ingestopt en lomp aangedraaid, dwars door de originele schroefdraad. Gaat het een beetje zwaar? Geen probleem, gewoon doorhengsten. 't moet tenslotte wel goed vast zitten he?

Nouja, ik tap ze wel op en zet er wel draadbussen oid in.

Voorlopig niet rijden, dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #24 Gepost op: 02-11-2008, 23:58 »
Nou, die moer is nog steeds niet los; teveel andere verplichte werkjes, meppen met de hamer op een wringijzer werkt niet, evenals gewoon veel kracht zetten. Ook niet na heetstoken.

Ik heb de boel stipt 2x per dag in de IMAL gezet en ik ga het nog eens met de luchtsleutel proberen. Die kan ik lenen.

Voor de perslucht heb ik een compressortje op de kop getikt. Een oud beestje (bouwjaar 1988) met heel wat draaiuren achter de rug, maar hij doet het en pompt de tank in no-time op tot 8 bar. En hij was niet duur (gratis). Het is een olieloos gevalletje met 1.2kW motor en een vochtafscheider uit een tandartspraktijk. Die automatische vochtafscheider lekt iets lucht (blijft zachtjes sissen na het afblazen), maar doet het verder prima; na een hele tank lucht leeggeblazen te hebben op een stukje keukenpapier is er nog niet het kleinste beetje vocht te vinden op dat papier. Wel op de grond onder de afscheider.



Nog do's en dont's betreffende die luchtsleutel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #25 Gepost op: 03-11-2008, 08:23 »
Goed de speling uit je aandrijving halen (met de hand) voordat je losgaat, maar dat had je vast zelf ook bedacht. Blijf het eng vinden zon luchtsleutel op je bak.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #26 Gepost op: 03-11-2008, 14:19 »
Voordat de luchtsleutel erop gaat zal ik eens een 'vasthoud-tool' maken met de oude stalen schijven/gevoerde platen en een stukje ijzerstrip ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #27 Gepost op: 03-11-2008, 17:19 »
Vasthoud-tool is hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig. Die luchtsleutel is zo vlug dat de massa van de korf al wel voldoende is om de moer los te krijgen. Gewoon een paar keer achter elkaar een salvo geven en bijna gegarandeerd dat ie dan los schiet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #28 Gepost op: 03-11-2008, 23:53 »
Vasthoud-tool is hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig. Die luchtsleutel is zo vlug dat de massa van de korf al wel voldoende is om de moer los te krijgen.

En daar had je helemaal gelijk in. Motor in z'n vrij, korf met de hand vasthouden, 3x een salvo en hij was los.
Ik moet toch eens wat minder subtiel worden. Meestal als ik iets niet loskrijg ben ik veel te zachtzinnig bezig.

De in de koppeling ingebouwde transmissiedemper is nog in orde. Gelukkig maar: dat hele koppelingsding is 1 (duur!) onderdeel bij Kawasaki.


Maar het lager achter de korf zag er toch wat minder florissant uit:



D'r missen een berg kogels. Geen wonder dat dat herrie maakt. Wel een wonder dat het nog zo goed reed eigenlijk.

Nou, kan het blok dus helemaal uit elkaar. Joepie.
Eerst maar eens het vliegwiel en het primaire tandwiel loshalen voor ik het blok uitbouw. En daar loopt het alweer spaak: ik mis dop 32 (of 34, moet nog effe meten). Nouja, die leen ik ook wel ergens.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #29 Gepost op: 04-11-2008, 08:05 »
Sjezus, nou maar hopen dat die stalen knikkers geen verdere schade hebben aangericht. Doppen zijn los trouwens niet zo duur en verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten. Heb zelf geloof ik 34 bij de Praxis gehaald, natuurlijk mindere kwaliteit maar genoeg voor die paar x dat ik em nodig heb.
None of us is as strong as all of us.