En toch ben ik niet zover dat ik zorgeloos een jaartje kan rijden. Zal ook wel nooit gebeuren.
Tadaa:
Klusje 1 is een simpele en zat er al een tijdje aan te komen:
De balhoofdlagers dus. Ook hier heeft een vorige eigenaar zitten kloten, want de bovenste schaal zat er met iets van bison-kit ofzo ingelijmd.
Nouja, wat hitte en wat geweld deed wonderen om beide schalen te verwijderen, wat aceton deed wonderen om de rotzooi te verwijderen.
Het lager dat op de balhoofdpen geperst zat was lastiger; daar heb ik maar een snee in geslepen, een grote schroevedraaier in die snee gezet, en een flinke mep gegeven. Plinggggg, en hij was los.
Eitje!
Toen dacht ik even de voorband te wisselen voor een MT-21 in wat betere staat dan wat erop zat. Gelijk even voelen of de wiellagers nog soepel draaien: nee dus
. Alleen met de grootste moeite kreeg ik ze nog rond.
Nouja, hoe haal je die krengen er nou weer uit? Het WPHB doet weer eens moeilijk met speciaalgereedschap, en een schroevedraaier of ander lageruitmepgereedchap krijg je met geen mogelijkheid achter een van die lagers.
Uiteindelijk maar lomp gedaan. Een M10 inbusbout uit de boutendoos gevist, de inbuskop op het lager gezet, met wat hardsoldeer die bout vastgezet op de binnenring van het lager.
Na het soldeerwerk was de naaf ook meteen goed warm, dus een drijver vanaf de andere kant op de inbusbout gezet, 2 tikken met de hamer, en het lager was los. Alles wel wat zwartgeblakerd van al het verbrande vet, maar dat boeit niet. Beetje aceton doet wonderen
Goed, morgen maar eens wat verse lagers scoren bij de lagerboer dus. Zowel de wiellagers als de balhoofdlagers zijn niks bijzonders gelukkig.
Argl, ik word niet goed van de hoeveelheid geld die de laatste tijd in de motoren verdwenen is (de GS heeft ook een complete remrevisie achter de rug en verse bandjes. Verse voorvorkkeringen en lagers in de cardan moeten er nog in; die liggen op de plank).
Goed, nu eigenlijk nog een vraag. Nu de lagers zo mooi uit het balhoofd zijn enzo zit ik te overwegen of ik niet beter gelijk een bevestigingspunt voor een eventueel frame met tripteller/roadbook/GPS kan maken.
Normaal gesproken kun je er wel wat oplassen ofzo, maar dan gaat de coating er weer aan, plus dat ik geen lasapparatuur heb (al heb ik in hardsolderen ook wel vertrouwen).
Nu zat ik me af te vragen of het een heel dom idee is om gewoon een stuk of 6 M8-draadjes in de zijkanten van de balhoofdbuis te tappen.
Het materiaal is een mm of 4-5 dik als ik zo moet schatten. Als je mooi een stuk metaal of kunststof om die buis vouwt en vastzet met 6 boutjes, dan moet dat toch degelijk zitten lijkt me. Die boutjes worden dan puur op afschuiven belast.
Closeup van de buis:
Goed idee of bijzonder slecht idee?