Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: koppeling (of bak) problemen.  (gelezen 33246 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #90 Gepost op: 02-02-2009, 16:26 »
maar lijkt me stug dat je dat bij beide carb's hebt..

Yep, vond ik dus ook....

Brommertje reed vanochtend trouwens normaal. Het pakt wat gezapiger op met die CVK40 dan met de TM40, maar dat was te verwachten.

Voor het starten had ik dit keer wel de choke nodig, maar toen was het ook 2x trappen-lopen. Choke moest er ook even opblijven, dus dat was ook normaal.

Even verhoogd stationair doorlopen bleef-ie doen, koude of warme motor maakt niks uit.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #91 Gepost op: 02-02-2009, 17:06 »
Stationair rpm te hoog afgesteld, heb ik ook me mijn cvk, verschil tussen warm en koud.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #92 Gepost op: 02-02-2009, 22:24 »
Hmm, stationair toerental staat anders best laag. Dat draai ik altijd ietsjes omhoog als de motor koud is, en weer terug als-ie op temperatuur is.

Ik heb geen toerenteller, maar 't zal zo 1200-1500 rpm zijn. Nog lager en de boel begint te klapperen.

Wel raar dat ik het eerst nooit had, en nu met 2 carburateurs.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #93 Gepost op: 02-02-2009, 23:11 »
Sja, misschien dan toch stiekem iets toch verkeerd terug gezet bij het splitsen van je blok.
 
Zoals iets in de ontsteking? Of een pakking?

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #94 Gepost op: 02-02-2009, 23:19 »
Staionairsproeier?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #95 Gepost op: 03-02-2009, 00:19 »
yip.. nooit van gehoord? kleine sproeier naast je hoofd sproeier..
 
 
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #96 Gepost op: 03-02-2009, 07:35 »
Sja, misschien dan toch stiekem iets toch verkeerd terug gezet bij het splitsen van je blok.

Voor het splitsen geen last, erna wel. Ja, dat moet haast wel. Maar wat dan?

De ontsteking valt weinig aan te verprutsen. De plaat met spoelen erop kan er maar op 1 manier in en bied geen mogelijkheid om te stellen. Vliegwiel kan er ook maar op 1 manier in. En verder valt daar niks aan te verkloten.

De kop is natuurlijk wel los geweest, maar klepjes & co heb ik gewoon laten zitten.

Een lekkende koppakking zou kunnen. Maar dan moet ik ook merken dat er iets raars gebeurt met koelvloeistof of olie, want die lopen ook door/langs het scheidingsvlak tussen kop en cylinder. Of kvs in de cylinder, of kvs in de olie, of olie in de cylinder, etc. Da's ook allemaal niet het geval; geen rookwolken en geen bubbels of drukopbouw in de koelvloeistof.

De uitlaatpakking is ook dicht.

En dan hebben we het volgens mij wel gehad met de ademhaling van de motor, toch?


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #97 Gepost op: 03-02-2009, 20:59 »
yip.. nooit van gehoord? kleine sproeier naast je hoofd sproeier..
 
 

Hihi nou snap ik 'm heb f trug gelezen. Ik had over je heen gelezen, sorry :-X
Was 'n heuse serieuse zelfbedachte opmerking..
 
Maar dat kan 't nie zijn natuurlijk als-ie dat op verschillende carbs doet. Heeft wel iets met je mengselverhouding te maken. En als 't geen brandstof is, dan toch lucht??
 
Jongens, de koffiehoek is weer open!  ;) 
Avonturier!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #98 Gepost op: 04-02-2009, 12:22 »
is het toevallig ook koud buiten?

citaat:
und wieder einer...
Es wird kälter 

Standgas einstellen bringt nichts. LL-Schraube etwas (in 1/4-Schritten) rausdrehen hilft.
Suche mal nach "3000" hier im Forum, das hilft auch.
http://www.planetklx.de/wbboard/thread.php?threadid=5581&boardid=32&sid=8a6bdce73f795e199a385eb18e7873b9&page=3


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #99 Gepost op: 10-02-2009, 01:01 »
Zou zomaar kunnen dat het aan de kou ligt/lag. Het probleem was afgelopen zondag weg. Met de CVK40 althans.

Ik heb in ieder geval probleemloos (nouja, motor-probleemloos althans) een uurtje of 2 kunnen uitkuren afgelopen zondag tussen de sneeuwbuien door (auw, m'n neus)







Met die CVK40 had ik er wel weer last van dat de motor met een laag stationairtoerental en na een tijd veel gas afslaat als je het gas dichtdraait. Bijvoorbeeld na een stuk van die haast onrijdbare bende op de laatste foto. Crosslaars neerzetten en hoppa, 20cm het zand in.

Binnenkort die TM40 eens goed schoonmaken en weer monteren. Die bevalt me toch een stuk beter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #100 Gepost op: 10-02-2009, 01:21 »
Kijk dat is weer goed nieuws 8)
Mare dat stuk op de laatste foto kan je maar beter gas houden en door rijden ;)
 
Ik zelf heb een olie verbruik van 1 op 350km op dit moment door zand in de luchtfilterbak >:(
 
Mooie 2e hands zuiger + cilinder liggen klaar.. snelle nokkenas is besteld en custom-made 3mm wijdere holeshot RVS uitlaatbocht moet ook binnenkort ook binnen komen ;)
 
Zit al 3 maanden te wachten op 2 slip-on Twin-Air filters die ik mooi in de orginele behuizing kan leggen maar als die binnenkort niet binnen zijn maar eens kijken of ik het filterhuis van een DR 650 kan monteren op een 800 ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #101 Gepost op: 08-04-2009, 22:37 »
En toch ben ik niet zover dat ik zorgeloos een jaartje kan rijden. Zal ook wel nooit gebeuren.
 
Tadaa:
 

 
Klusje 1 is een simpele en zat er al een tijdje aan te komen:

 
De balhoofdlagers dus. Ook hier heeft een vorige eigenaar zitten kloten, want de bovenste schaal zat er met iets van bison-kit ofzo ingelijmd.
Nouja, wat hitte en wat geweld deed wonderen om beide schalen te verwijderen, wat aceton deed wonderen om de rotzooi te verwijderen.
 
Het lager dat op de balhoofdpen geperst zat was lastiger; daar heb ik maar een snee in geslepen, een grote schroevedraaier in die snee gezet, en een flinke mep gegeven. Plinggggg, en hij was los.
 
Eitje! :D
 
Toen dacht ik even de voorband te wisselen voor een MT-21 in wat betere staat dan wat erop zat. Gelijk even voelen of de wiellagers nog soepel draaien: nee dus  >:( . Alleen met de grootste moeite kreeg ik ze nog rond.
 
Nouja, hoe haal je die krengen er nou weer uit? Het WPHB doet weer eens moeilijk met speciaalgereedschap, en een schroevedraaier of ander lageruitmepgereedchap krijg je met geen mogelijkheid achter een van die lagers.
 
Uiteindelijk maar lomp gedaan. Een M10 inbusbout uit de boutendoos gevist, de inbuskop op het lager gezet, met wat hardsoldeer die bout vastgezet op de binnenring van het lager.
 
Na het soldeerwerk was de naaf ook meteen goed warm, dus een drijver vanaf de andere kant op de inbusbout gezet, 2 tikken met de hamer, en het lager was los. Alles wel wat zwartgeblakerd van al het verbrande vet, maar dat boeit niet. Beetje aceton doet wonderen :D
 

 
Goed, morgen maar eens wat verse lagers scoren bij de lagerboer dus. Zowel de wiellagers als de balhoofdlagers zijn niks bijzonders gelukkig.
 
Argl, ik word niet goed van de hoeveelheid geld die de laatste tijd in de motoren verdwenen is (de GS heeft ook een complete remrevisie achter de rug en verse bandjes. Verse voorvorkkeringen en lagers in de cardan moeten er nog in; die liggen op de plank).
 
 
Goed, nu eigenlijk nog een vraag. Nu de lagers zo mooi uit het balhoofd zijn enzo zit ik te overwegen of ik niet beter gelijk een bevestigingspunt voor een eventueel frame met tripteller/roadbook/GPS kan maken.
 
Normaal gesproken kun je er wel wat oplassen ofzo, maar dan gaat de coating er weer aan, plus dat ik geen lasapparatuur heb (al heb ik in hardsolderen ook wel vertrouwen).
 
Nu zat ik me af te vragen of het een heel dom idee is om gewoon een stuk of 6 M8-draadjes in de zijkanten van de balhoofdbuis te tappen.
 
Het materiaal is een mm of 4-5 dik als ik zo moet schatten. Als je mooi een stuk metaal of kunststof om die buis vouwt en vastzet met 6 boutjes, dan moet dat toch degelijk zitten lijkt me. Die boutjes worden dan puur op afschuiven belast.
 
Closeup van de buis:

 
Goed idee of bijzonder slecht idee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #102 Gepost op: 09-04-2009, 09:22 »
Goed idee,
Bij de dakar honda's doen ze dit ook. wel met een stipje en moer aan de binnenkant van het balhoofd. Check even of je daar ook ruimte voor heb. Daarnaast met de juiste kit er achter is het ook al super sterk vast en gebruik je de boutjes meer om de kit op afschuiven vast te houden, al met al heb ik genoeg vertrouwen in boutjes ipv. laswerk. Maar lassen is lichter natuurlijk  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4370
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #103 Gepost op: 09-04-2009, 10:33 »
Vraag ff aan Gerben hoe die dat heeft gedaan, volgens mij idd een deel van een buis tegen het balhoofd aangeplakt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koppeling (of bak) problemen.
« Reactie #104 Gepost op: 09-04-2009, 10:42 »
Er zit echt knap veel ruimte tussen balhoofdpen en de binnenwand van die buis; de balhoofdpen is zo'n 25mm dik, de binnendiameter van die buis is al gauw 45mm, zo niet meer.

De ruimte voor een extra moer aan de binnenkant is er dus volgens mij wel. Klein plaatje TCS (Taiwanees Computer Staal; da's nog erger dan pisbakkenstaal, en buigt dus lekker mee) op die moer solderen, beetje epoxy op dat plaatje TCS, en die moer aan de binnenkant tegen het balhoofd aan trekken zodat het TCS zich mooi vormt in de ronding. Dan gaat die moer nergens meer naartoe.

Hmmz, komt goed :)