Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: is een radiator van een AT te solderen?  (gelezen 6749 keer)

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
is een radiator van een AT te solderen?
« Gepost op: 13-02-2005, 15:49 »
Heerlijk gereden maar sta ik bij de pont, ruik ik koelvloeistof. Ik denk dat is van Roos natuurlijk!! Maar nee ik ben het zelf.
Een heel klein gaatje onderaan de rechter radiator. Is dit te solderen en zo ja waarmee?

Geef snel je reacties ik wil niet te lang zonder motor zijn.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2005, 16:16 »
'K zag laatst bij Mythbusters op Discovery dat je er een rauw ei in kan gooien, Werkt goed bleek op tv.....

Verder schijnen ze wel goed te solderen te zijn, op het TCN forum is er geloof ik ook wel eens over geschreven. Succes ermee!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2005, 16:31 »
ik maak ze dicht met 2k epoyy. ff de lamelletjes ertussenuit halen zodat je goed bij het gat kan en dan die rommel er flink overheen.

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2005, 17:35 »
Het gat zit op een vlak stuk onderaan, Kan dat ook met Epoxie?
Een rauw ei is ook een goed idee alleen zijn de kippen nog niet aan de leg ;D en zijn drie kippen wel voldoende?

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2005, 18:57 »
ligt er aan waar het gat zit en je er makkelijk bij kan
radiateur eruit halen goed schoonschuren en met een klein brandertje voorzichtig solderen
sukses
gr peet ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2005, 18:59 »
Wat jamer Ad!.

Ik had het toen opgelost Glaswol in kombinatie met vliebate Motor reparatie spul ( bij brezan te verkrijgen, rood goedje)
Zal even zoeken of ik het nog heb.

Heb je de foto's al gezien?
We hebben ook een filmpje van jouw gemaakt op de Kaniweg.
Meindert zet hem op de site.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2005, 19:25 »
Goed schuren, en dan met een stukje latoenkoper en een soldeerbout waar je een zinken dakgoot mee soldeert dicht vloeien. Latoen koper zit op een rol en kun je volgens mijn ook bij de beteren auto materialen kopen(latoenkoper  is heel dun koper en dit kun je heel mooi vertinnen)
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2005, 19:46 »
wat voor vloeimiddel gebruik je?

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2005, 19:55 »
S39 ?? Werkt volgens mij altijd..... Als je een rolletje tin op draad hebt liggen (het dunne, voor elektronica) heb je geen vloeimiddel nodig, zit al als kern in de draad. Maar ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot je gat (ehhhh, je weet wel wat ik bedoel :-X) is......

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2005, 09:19 »
Het gat zit op een vlak stuk onderaan, Kan dat ook met Epoxie?

Ad

Hé Ad,

Ik begrijp dat het niet één van de lamellen is, maar het onderstuk? .. Ik denk niet dat het te solderen valt omdat dit aluminium is. Dat wordt voorzichtig lassen of een parker erin draaien met loctite ;) Of een andere Radiator natuurlijk. Ik denk dat Boonstra motoren Ureterp nog wel een paar 2e handsjes heeft liggen... Kan ik evt wel zondag meenemen voor je...

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #10 Gepost op: 14-02-2005, 10:00 »
Ik kan het ff snel niet vinden, maar er bestaat speciale rommel waarmee je zelf alu kan lassen. Zal het hier ff neergooien als ik het gevonden heb.

http://www.alutite-world.com/eng/instructions/index.htm

hier de uitleg

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=17

Alutite is te bestellen bij:
Alutech C.V. tel/fax: 053 5723961 GSM:0621677411

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #11 Gepost op: 14-02-2005, 11:41 »
gevonden dus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #12 Gepost op: 14-02-2005, 18:07 »
Deze 'speciale'rotzooi is niet om te lassen maar om te solderen.

Voor wie het wil weten:
Het is gewoon een Aluminium-Zink (AlZn2 dacht ik)verbinding: een van de weinige laagsmeltende Al-legeringen (vloeibaar bij 380 graden dacht ik, fasediagram heb ik nog wel ergens liggen).

De truuk is dat AL wel te solderen is, maar alleen als je de oxidelaag bovenop verwijdert: Dat lukt normaal niet (ontstaat meteen weer), maar door nu eerst dat spul erop te smelten, en er dan een beetje doorheen te krassen kan de AlZn legering vasthechten aan het AL oppervlakte en er zlefs een beetje ingroeien, waardoor het nog wat meer oxidehuid opzij drukt.
Nadeel is dus dat je geen volledig hechtend vlak krijgt. Maar met de juiste ,mechanische verbindig is het toch behoorlijk sterk. EN je kan het onderweg met een gasbrandertje doen.

Bij LIJMEN van Alu geldt overigens hetzelfde: De lijm hect op de oxidehuid van het Aluminum, maar die zit helaas niet zo goed vast... dus dat werkt slecht. DE oplossing is: Lijm erop, en dan met waterschuurpapier DOOR de lijm heen het alu nog wat op te schuren: Je schuurt nu de oxidelaag eraf (die komt als deeltjes in de lijm, maar dat kan geen kwaad), en de lijm dekt het oppervlakte af tegen opnieuw oxideren. Op deze manier kan je wel een hele sterke hecting krijgen op Aluminum.

doe er je voordeel mee.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #13 Gepost op: 14-02-2005, 19:23 »
Over vakidioten gesproken   ;D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: is een radiator van een AT te solderen?
« Reactie #14 Gepost op: 14-02-2005, 19:34 »
ja  ;D :P

Ik zal het eerlijk toegeven:
Destijd toen het als wonder voor het eerst op de beurs gepresenteerd werd heb ik een stukje wat ze gesoldeerd hadden in mijn zak gestop.
Toen op de Uni die soldeerverbinding doorgezaagd/geslepen en met de electronenmicroscoop geanalyseerd  :)
Ik kon namelijk niet geloven dat ze iets hadden gevonden wat nog niet gewoon bekend was. En dat was dus ook niet: Het was alleen de methode van toepassen die nieuw/leuk was (wel gewoon een slim idee)
(t'was mijn vak ... )