AllRoad-Forum > All-road algemeen

De Ideale Allroad

<< < (2/379) > >>

Noppy:
Belangrijkste eigenschap:

- injectie

Werkt op alle hoogtes en is zuinig.

Succesvolle voorbeelden zijn:
- BMW F650 Dakar
- Gas Gas 450FE

Het probleem is nl dat carburatiemotoren zelden een bestendige langjarige homologatie tegemoet kunnen zien.

Het gerucht gaat dat Suz komt met een 450 op basis van injectie. Hun quad 450 schijnt nu al injectie te hebben.

- subframe
- allroad betekent lang zelfstandig kunnen rijden, dus grote actieradius en je bagage/tentje achterop. subframe dus en grote tanks beschikbaar.

Voor de rest is het franje, denk ik. Wat nog ontbreekt koop je bij. Wat overdone is sloop je d'r af...

Ik ken iig nog geen fabrikant die ALLES voor elkaar had; anders zou ik 'm rijden ;D

Noppy

Fr@venture:
Jullie zullen mijn voorkeur zo langzamerhand wel kennen denk ik :-)
En dat is niet zonder reden!!!.
Op dit moment zou ik precies dezelfde motor weer kopen. Bouwjaar 2001 dus.

De basis gedachte achter mijn droom motor is:
Lichter is leuker.
Hoe eenvoudiger hoe beter.

Om dit te berijken:
- Liever 1 cilinder met een goede balansas dan 2 cilinders.
  Is gemakkelijker af te stellen, is lichter en vooral goedkoper.
  50 pk is echt voldoende en dat trek je zonder prolemen uit een 1 cilinder.
- I.v.m. eenvoud zou gebruik van standaard lagers en dichtingen gewoon moeten!
- Belangrijke smeerpunten (balhoofd, achterbrug en swingarm) voorzien van smeernippels.
- Liefst kunnen starten zonder accu.
- Zijstandaard en middenbok.
- Dikke spaken, topkwaliteit velgen. De naven zijn iets minder belangrijk.
- Topkwaliteit vering.
- Sterk frame. CrMo dus!!
- Eenvoudige montage van achtertanks en tassen!
- Beslist geen injectie.
  Er gaat niets boven een goede en goed afgestelde carburateur.
  Een sproeiertje vervangen in een FCR is zo gepiept en tot 2000 m levert mijn FCR geen enkel probleem.
- Verder wil ik wel een aardige hoeveelheid olie in het blok hebben. Minstens 2 liter, maar liever 3.
  Hierdoor is het blok gewoon veeel betrouwbaarder en veel minder gevoeliger voor tijdige oliewissels.
- Verder natuurlijk een grote tank waarmee 500 km actieradius mogelijk is.
- RVS uitlaatsysteem (titanium krijgen ze in Afrika niet meer aan elkaar en ook niet uitgedeukt.....
- Mooie voorziening om bandenlepels en (veel) gereedschap kwijt te kunnen.
  Ik denk dan ook aan multimeter, bandenspanningsmetertje, CO2 patronen, en binnenbanden.
  Deze zaken horen gewoon aan de motor VAST te zitten.
- Stalen remkabels.
- LED achterlicht en een vette XENON pit voorop.
- Een dashboard waarin netjes een IMO een GPS en een Roadbook kunnen worden geintegreerd.
- Ook zou de kabelboom een voorziening moeten hebben waarmee ik mijn PALM :-) direct aan de GPS kan aansluiten.
- Als laatste een sleephaak waarmee ik in geval van nood het zijspan van Harold en Margrita kan trekken :-)

Op een paar kleine dingen na staat bovenstaande in de garage (eh achtertuin op dit moment).

Noppy:

--- Citaat van: Fr@venture op 19-08-2006, 23:54 ---Lichter is leuker.

--- Einde van citaat ---

Ik zit toch meer te denken aan iets rond de 120 kg, maar met het uithoudingsvermogen van een TransAlp. Moet toch kunnen?

Met alle spulleboel die jij noemt mag hij max 140kg wegen, zodat je er nog leuke technische dingen mee kunt doen.

Ferd:
Kunnen we er geen eentje op diesel maken? Dan is het een stuk leuker bij de pomp  ;D

Noppy:
Jongens, meiden,

Stop maar met zoeken, ik heb de ideale all-road al gevonden.

Plenty mogelijkheden om bagage mee te nemen, zelfs voor Harold en Margrieta en hun familie.

http://www.rokon.com/whatsnew/desert%20ranger01.mpg

Deze motor heeft ook goed grip in de zandduinen door zijn voorwielaandrijving.

Let vooral goed op het stuk in slow motion, de vering is ideaal voor rotsen!

Ben benieuwd wattie moet kosten...

Noppy

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie