AllRoad-Forum > Technische Vraagbaak

Het grote DRZ 400 topic

(1/41) > >>

Matje:
Bij deze wil ik een topic starten waarin we alle technische vragen en mededelingen over de DRZ 400 kunnen bundelen. Volgens mij bestaat dat nog niet. Nog handiger zou zijn een subforum onder de technische rubriek, maar ik zie dat iets dergelijks ook niet voor andere motoren bestaat. In deze openingspost zal ik een overzicht bijhouden van de belangrijkste gegevens.

Forums
Thumper Talk (engelstalig):
 https://thumpertalk.com/forums/forum/17-drz400essm/ Actief sinds 2000. Er zitten een paar oude rotten op die ook al sinds die tijd aan de DRZ's sleutelen. Deze volg ik. Onderwerpen gaan vrijwel alleen over de techniek. Naar mijn mening de meest deskundige bron. Ongetwijfeld ook het grootste forum; alles staat er op, maar vaak ook meerdere keren. Daardoor is informatie niet altijd makkelijk te vinden. Op de eerste pagina staat een DRZ400 FAQ, die vooral voor beginners interessant zal zijn.
Het Duitse DRZ-forum: http://forum.drz400s.de/portal/
Adventure Rider DRZ400 Thread: https://advrider.com/f/threads/drz400-thread.227340/
1 topic met alle berichten achter elkaar (bijna 45000 nu). Ik kan er nooit vinden wat ik zoek.
Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/556879071754330
Vooral mooie plaatjes, filmpjes en reisverslagen

Modellen en modelgeschiedenis
DR-Z400 kickstarter
DR-Z400 E
DR-Z400 S
DR-Z400 SM
Ik heb een tabel met de verschillen tussen deze modellen. Afgeleid van de gegevens die Hoelio ooit plaatste op het Nederlandse forum. Die zal ik nog hier plaatsen. Sinds de introductie in 1999 is er technisch erg weinig veranderd aan deze motortypes. Afgezien van de kleuren dan. Een overzicht van de modelgeschiedenis zou handig zijn. Het beste dat ik ken is deze: https://www.autoevolution.com/moto/suzuki/dr-z/ Maar dat zijn vooral reclamekreten over het uiterlijk. De veranderingen in de techniek staan er niet allemaal in. Wie kent er betere informatie?
Voor wie twijfelt tussen de aanschaf van een S of een E: hier een uitgebreide discussie, aangekaart door Remco: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=16996.75

Techniek
Exploded views: Er zijn diverse sites die originele onderdelen verkopen met behulp van exploded views. Deze is mijn favoriet: https://www.motorcyclespareparts.eu/en/suzuki-parts/2003-dr-z400e-off-road Zoek je eigen submodel en bouwjaar op en maak een link op je bureaublad, dan ben je er met 1 klik. Magazijnen in de EU, maar levertijd is vaak langer dan verwacht.
 
Service manuals: Er bestaan service manuals van Suzuki, Clymer en Haynes. Allemaal in het Engels. Ook circuleren er digitale versies. Die zijn natuurlijk illegaal dus ik zal hier geen link plaatsen. Vraag het aan een vriendje. Die zal ook de digitale versie van de gebruiksaanwijzing hebben. De digitale versies die ik ken:
Clymer: behandelt de E, S en SM; 2000-2006.
Suzuki: alleen de S, achterop staat: Y, K1, K2 (dus 2000-2002)
Veel van deze handboeken vermelden enkele belangrijke aandraaimomenten verkeerd. Ze moeten als volgt zijn:
- Counter shaft nut (moer van aangedreven kettingwiel): 145 Nm
- Primary gear nut (moer op de krukas, rechts): 110 Nm
- Kopbouten: 60 Nm (formeel nog steeds 46 Nm, maar de deskundigen zijn het er over eens dat je beter 60 kunt gebruiken)
- Boutjes van de startkoppeling: 16 Nm
 
Spanner van de nokkenasketting: Tot 2003 gebruikte Suzuki het "draaimodel". Die ging vaak stuk. Absoluut vervangen dus door het latere model "tandheugel". Het model tandheugel spant de ketting op sommige motoren te strak, waardoor deze zeer snel versleten is. Daarom wordt ook vaak een handmatige gemonteerd (MCCT: manual cam chain tensioner).
 
Loctite fixes: De volgende bevestigingen willen wel eens losraken. Advies is om met zwaar losneembaar borgmiddel vast te zetten (rode Loctite). Bij latere modeljaren heeft Suzuki een en ander al gedaan, maar het is onduidelijk vanaf wanneer.
Achter linker deksel:
- Boutjes van de dynamospoel en pick-up spoel
- Boutjes van de startkoppeling (let op: aandraaimoment foutief in vele manuals!); rotor hoeft hiervoor niet gedemonteerd te worden.
Achter rechter deksel : (niet er af hoeven: koppelingsdeksel, oliefilter, waterpomp, water ook niet?)
- Krukas moer (Primary gear nut); let op: linkse draad!!
- Balans as moer (Counter balancer nut), 50 Nm Tandwiel uitgaande as: let op, de Loctite moet niet op de schroefdraad maar op de spiebanen.
 
Vastgeroeste as van de achterbrug: De as waarop de achterbrug scharniert kan al na enkele jaren gebruik vastgeroest zitten. Deze pen loopt door het frame, achterbrug en de flenzen van het motorblok. In het motorblok zitten stalen bussen die vastroesten op de as. Onbereikbaar voor kruipolie of lasbrander. Hij moet er uit om de lagers te vervangen. Sommige mensen hebben er de slijptol bij moeten gebruiken. Ik kreeg hem er uiteindelijk uit door een hulpstuk te maken waarmee ik er urenlang op kon hameren met een boorhamer. Advies: elk jaar even demonteren en invetten. Half uurtje werk.
 
Nog in te vullen onderwerpen:
Meest bekende technische problemen
free power mod
Leveranciers van onderdelen

DLS:
Goed idee. Al heb ik ff geen vragen of interesse in het aanbod onder de link.

japser11:
Leuk initiatief
eentje om te volgen!

Mr. M:
Ik ben niet in markt ( ;) ), maar je zou in de start-post links kunnen opnemen. BV het verschil tussen de E en de S en hoe van de een de andere te maken. Daar zijn reeds een paar draadjes over geweest.

Matje:

--- Citaat van: Mr. M op 20-10-2020, 12:42 ---Ik ben niet in markt ( ;) ), maar je zou in de start-post links kunnen opnemen. BV het verschil tussen de E en de S en hoe van de een de andere te maken. Daar zijn reeds een paar draadjes over geweest.

--- Einde van citaat ---

Goed idee, die openings-post wordt dan een soort inhoudsopgave. Ook links naar externe sites kunnen daar dan komen.
In de loop der tijd en aan de hand van lopende onderwerpen zal ik dit bijwerken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie