Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OnRoute Motorkaart  (gelezen 6192 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2010, 20:52 »
Dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag ??? . Het is natuurlijk altijd meegenomen als het kaartmateriaal up to date is, maar ik wilde eigenlijk weten of er betere functies bijgekomen zijn, waarmee ik bij het (offroad) ritten plannen voordeel heb.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #16 Gepost op: 19-01-2010, 21:06 »
Zoals ik zei: Ik begrijp........
Na lezen van dit draadje http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=27841&highlight=topo+benelux




Wat voor ons als allroad rijder belangrijk is, zijn juist de onverharde wegen en paden. Niet zozeer de verharde wegen.
Ik heb het dan over het basismateriaal topo van het Kadaster Topografische dienst.
Of die goed bijgewerkt is

-------------------------
Citaat:

Omtrent 'teleurstellend dat Garmin geen recenter materiaal heeft gebruikt'. Geloof me: dat bestaat niet.
Prioriteit bij het Kadaster ligt bij aanpassingen in meer utilitaire sfeer, en minder bij de bospaden.
Van een topo-kaart dezelfde actualiteit verwachten als van een wegenkaart is een utopie danwel zou leiden tot een volstrekt onbetaalbaar product...

Ja en nee. De wandelkaart verschilt op dat punt toch echt wel van de fiets- en de motorkaart. Bij die laatste twee is de kern van het product echt door ons toegevoegd. De wandelkaart is meer 'as-is'.

In toelichting:
Het zou voor ons onbetaalbaar zijn om te actualiseren op bospadniveau. Dan is het toch 'schoenmaker blijf bij je leest' en kijken we naar het kadaster. We hebben wel overleg met het kadaster omtrent terugkoppeling op basis van gebruikersgegevens, maar dat gaat de eerstkomende jaren vermoedelijk nog niet gebeuren.
Kadaster heeft natuurlijk ook te maken met een enorme omslag in relatie tot het digitale tijdperk en heeft daarbij focus op aspecten met economische relevantie. Denk daarbij ondermeer aan NUTS-toepassingen en grote infrastructurele werken. Bospaden sneeuwen daarbij (op dit moment letterlijk) onder.


Vandaag enkele uurtjes gefietst op de nieuwe Topo Benelux. Track gevolgd zonder navigatie (off road) en ik kan bevestigen dat deze kaart op mijn Colorado 300 (software 3.00) duidelijk veel vlotter ververst en meedraait in vergelijking met de OWK (1.11). De verhouding van 5 sec voor de OWK en 3 sec voor de Topo Benelux die Hans Vaessen aangeeft, lijkt wel te kloppen.
Jammer dat het routeren op de Topo Benelux kaart - net als bij de OWK - geen onverdeeld succes is wegens de toch ook hier vele onvolkomenheden in het kaartmateriaal, waarvan de basis immers hetzelfde is (NL: Kadaster).
-----------------------------
OWK is Onroute wandelkaart.

Wij rijden op de motor dat gaat nog vele malen sneller.

Belangrijk is ook welk apperaat heb je.


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2010, 21:22 »
Dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag ??? . Het is natuurlijk altijd meegenomen als het kaartmateriaal up to date is, maar ik wilde eigenlijk weten of er betere functies bijgekomen zijn, waarmee ik bij het (offroad) ritten plannen voordeel heb.


Met mijn inzicht niet.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #18 Gepost op: 19-01-2010, 21:38 »
Als je op tracks rijd, is de kaart eigenlijk veel minder belangrijk of eigenlijk helemaal niet nodig, details zijn fijn, maar alleen aanvullend en verder niet van belang voor de rit zelf. Want je volgt een track en die staat geheel los van de kaart. 

Dan zou de Topo van OSM mogelijk al voldoende zijn om te kunnen rijden, aangezien deze je al een basis oriƫntatie levert.


Ik wist niet (heb niet onthouden) dat het Kadaster zo weinig doet aan het bijwerken van informatie in de Topo kaarten, aan de andere kant zijn deze kaarten al zo gedetaileerd dat we eigenlijk gewoon vreselijk verwend zijn door de details ;)


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #19 Gepost op: 19-01-2010, 23:09 »
Dan zou de Topo van OSM mogelijk al voldoende zijn om te kunnen rijden, aangezien deze je al een basis oriƫntatie levert.





OSM?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #20 Gepost op: 20-01-2010, 07:20 »
De OSM topo kaart misschien, niet routeerbaar, voldoende details voor enige orientatie en perfect geschikt om tracks te volgen.

Of de installer direct van hier: http://garmin.na1400.info/

Of de instructies van JaVaWa volgen:  http://www.javawa.nl/osmbasecamp.html

Kaart is helaas momenteel niet te downloaden, maar ik heb wel 1 van de laatsts versies nog staan.

Ook deze pagina is mogelijk interessant:  http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #21 Gepost op: 20-01-2010, 10:10 »
Da's een boel informatie ineens, Marco, maar wel heel interessant! Ik ga me er a.s. weekend in verdiepen. Bedankt!

Peter.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OnRoute Motorkaart
« Reactie #22 Gepost op: 21-01-2010, 13:54 »



OSM?

Ach, natuurlijk zat helemaal te denken O Onroute...... welke Onroute bedoelt hij nauw ;D