Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Yamaha T7 (concept)  (gelezen 75165 keer)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #180 Gepost op: 05-12-2018, 15:50 »
Als je Henry Ford had gevraagd wat zijn klanten wilden, dan was het antwoord snellere paarden...
Lijkt hetzelfde bij Yamaha rijders  :-X ;D

wel met krukstarter dan....

 :P
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #181 Gepost op: 05-12-2018, 22:15 »
Dan kan je net zo goed een 3YF 660 uit 1992 kopen. Die is exact hetzelfde als de 'nieuwe' 660 en scheelt je een paar ruggen. Kapot gaan ze toch niet.
Nee, die nieuwe 660 had echt wat meer mee moeten gebeuren.
Er zit toch wel wat verschil in? De ontwikkeling heeft in al die jaren niet -helemaal- stil gestaan. ;)

Dat zal met de T7 ook wel weer zo zijn. Veel dingen zullen we wel van oudere motoren herkennen. Hij heeft een swingarm, vorkpoten etc. ;)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #182 Gepost op: 05-12-2018, 23:59 »

Gelukkig hebben ze bij de T7 en de AT1000 een USD-voorvork meegenomen. Alleen dat al scheelt zóveel.

Superleuk inderdaad dat dit segment weer lekker in beweging is. Want toch -door de jaren heen- wordt het aanbod over de hele range steeds completer. Je hebt de tot-450's, de 690 en 701, de kleine en de grote BMW's, en sinds kort de AT1000 en nu dan erbij de 790 en de T7. Er is best wat keus tegenwoordig!


Yamaha heeft met hun T7 nu iets erbij bedacht. Aan jou of hij bij je past. Keuze zat.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #183 Gepost op: 06-12-2018, 10:31 »
Wat scheelt dat dan die usd voorvork? het is meer een mode ding denk ik.
buiten de top vering leveranciers is een rsu lichter en minder schade gevoelig aan de onderkant.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #184 Gepost op: 06-12-2018, 11:10 »
Argument voor USD is voor zover ik weet altijd geweest lager onafgeveerd gewicht. On road dan. Maar of dat off road zo veel uitmaakt ...
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #185 Gepost op: 06-12-2018, 12:14 »

En de demping van rsu's werkt totaal anders en zijn niet instelbaar. Tenzij je er een cartridge-set van 700 euro achteraan duwt.


Avonturier!

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #186 Gepost op: 06-12-2018, 12:57 »
Maar of dat off road zo veel uitmaakt ...


Juist daar weegt dat extra zwaar...(woordgrap  :D )
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #187 Gepost op: 06-12-2018, 15:13 »
USD .... RSU .... leuk voor in de folder maar in real live is het voor het gros van ons om het even: ik zou op gevoel niet kunnen zeggen of ik met een USD of RSU vork onderweg ben. Dan moet ik m toch eerst zien...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #188 Gepost op: 06-12-2018, 15:51 »
Ups kan de binnenpoot door de trippel camp heen veren. Bij dezelfde veerweg minder totale lengte en hoogte nodig. Daarnaast heeft een usd in verhouding meer buiten poot welke weer een grotere diameter heeft en daarmee stijver wordt. Samengevat; stijver en lager.



Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #189 Gepost op: 06-12-2018, 17:01 »

Wat scheelt dat dan die usd voorvork? het is meer een mode ding denk ik.
buiten de top vering leveranciers is een rsu lichter en minder schade gevoelig aan de onderkant.

'buiten de top vering leveranciers is een rsu lichter en minder schade gevoelig aan de onderkant.'
Is dit goed nederlands? Dat een Belg dat moet opvallen he. Dat van de schadegevoeligheid heb je wel goed, toch nog 1 punt voor StevenD.

Alle grote merken zijn toch niet USD gaan rijden omdat het mode is?
Check the facts:

There are several advantages to upside down forks
  • Rigidity
  • Caliper Mounting
  • Stability
  • Reduced Unsprung Weight
  • Reduced Sprung Weight
  • Reduced Stanchion Friction Levels
  • Increased Stanchion to Slider Overlap
  • Image of the lower portion of a pair of inverted forks


The largest delta between the legacy standard fork and an inverted fork is in their strength. Bending occurs just below the bottom of the yoke. When brakes are applied you are slowing the front wheel. This reduced forward motion.

All the momentum of the bike acts through the forks, trying to push the front wheel along. The reduced inertia is felt at the yolk and the upper slider mounted within it. The larger diameter slider allows for increased rigidity thereby transferring more energy directly to the frame rather than bending the slider.

The slider is made of lightweight material and it's increased diameter from standard forks does not increase weight significantly. The stanchion which inserts into the slider is significantly shorter and has thinner walls. This component is typically made of ferrous material and is significantly heavier than the slider. Due the construction of the stanchion in an inverted fork, reduced length, this component in an inverted configuration offers great gains in weight and effects the unsprung weight of the front end. Reduced unsprung weight results in performance gains regarding the wheels contact with the pavement making for a greater 'feel' for the rider.

The increased stanchion diameter has an effect on the bushings in the slider which are spaced further apart vertically and have a significant gain in surface area contact with the stanchion. This allows for greater hydrodynamic lubrication and reduced friction.

Caliper mounting points are also effected and now allow for radial or monoblock style brakes. The mounting point at the bottom of the fork and the reduced stanchion length create less leverage, the larger bushings and increased surface are in conjunction allow for harder braking into corners. The legacy standard design had a tendancy of locking the slider and the stanchion together under heavy braking when the stanchion broke through hydrodynamic lubrication and made metal to metal contact with the bushing. This front end lockup under hard braking in a corner could have catastrophic consequences as the normally absorbed energy through uneven roadway contact was transferred directly to the contact patch of the tire.


Maintenance tasks are basically the same as standard forks as the list above denotes. Special tools are required for driving seals, oil level height measurement, fork cap installation and nitrogen charging (if they are nitrogen charged).

Conclusion

Inverted forks decrease internal friction of components and "add lightness". Increased rigidity creates stability and brake mount points increase safety while braking in turns.



* image from RaceTek


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #190 Gepost op: 06-12-2018, 18:29 »
Ups kan de binnenpoot door de trippel camp heen veren. Bij dezelfde veerweg minder totale lengte en hoogte nodig. Daarnaast heeft een usd in verhouding meer buiten poot welke weer een grotere diameter heeft en daarmee stijver wordt. Samengevat; stijver en lager.



Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Ja ja ... weet ik weet ik.... maar zou jij het verschil kunnen voelen?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #191 Gepost op: 06-12-2018, 18:40 »
Ja. Weet ik uit ervaring. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 251
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #192 Gepost op: 14-12-2018, 11:39 »
Voor de liefhebbers:....


De Nieuwe Tenere 700 staat tussen kerst en oud en nieuw bij Gebben Motoren in Rogat.
open op:
donderdag 27 en vrijdag 28 december van 10 tot 18uur
zaterdag 29 december van 10 tot 16uur
Oudjaarsdag zijn ze dicht.


Is voor mij niet om de hoek, ik ben benieuwd naar de foto's  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #193 Gepost op: 14-12-2018, 21:19 »
Is voor mij 25 minuutjes. Vorig jaar ook geweest. Altijd gezellig en meestal ga ik op de terugweg ook nog ff bij Ten Kate in Nieuwleusen langs  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #194 Gepost op: 14-12-2018, 21:38 »

Ja ja ... weet ik weet ik.... maar zou jij het verschil kunnen voelen?


UPSD vs RSU in 4 minuten:







uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!