Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 4x4 zoekertje  (gelezen 13814 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
4x4 zoekertje
« Gepost op: 20-04-2011, 18:25 »
Ik weet niet of ik het mag plaatsen, maar dat merk ik wel :)
 
Loop al lang met het idee een vrachtwagen camper te bouwen. Ik denk dat ik dat nog maar even moet uitstellen  ;) . iets haalbaarder is een pickup-camper!
 
Bij deze ben ik dus op zoek naar een Toyota Hilux Xcab pickup 4x4 diesel. Wel moet de auto uit de jaren belastingvrij zijn. Mijn idee met canvas campter tent opbouw krijgt nooit een camper papier, en zelfs dan zou het nog wel een dure zijn in wegenbelasting ed.
 
Het mooie van de Xcab is dat je een achterbank(je) heb waar nog net wat rotzooi, de hond, kinderen, op kunnen zitten en je toch genoeg ruimte heb om een motor in de bak te vervoeren -> meteen vervoer naar de sahara ook!
 
En omdat ik dan de auto ook wel eens in de duinen wil rijden, 4x4 is ook hoog op het lijstje gaan staan.
 
 
Natuuuuurlijk sta ik ook open voor suggesties! Wie weet is er een pickup die ik over het hoofd zie! Of kan je het dak van een landcruiser (veel makkelijker te vinden!) er wel zo afzagen...
Als je nog een 4x4 vrachtwagen onderstel in de tuin heb staan waar je van af wil, dan kan ik natuurlijk weer voor plan #1 gaan ook. Een 85'er De rooy dakar truck bijvoorbeeld valt ook wel een leuke reiswagen van te maken  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2011, 21:00 »
ik heb wel eens gehoord van een ervaringsdeskundige dat Hiluxen kapot rammelen en je eigenlijk een Landcruiser pickup wil.

Maar die zijn nog dunner gezaaid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2011, 21:48 »
Als je een oude  de rooy truck wilt moet je gewoon even bellen naar ze (effe tolk regelen voor he geval je Jan aan de lijn krijgt  ::)
Of het DAF museum, daar staan er steeds minder (alleen nog de 2 turbo-twins, maar die hebben toch te weinig ruimte).

Maar iets serieuzer:waarom niet een landcruiser kopen daar waar ze goedkoop zijn: in Afrika? Zeker in de meer toeristische gebieden rijden er heel veel rond (safari-parken, je hebt ze vast zien rijden in Tanzania, Kenia). In die landen worden veel auto's direct uit Japan geimporteerd, er zijn veel bedrijfjes die dat doen. En in Tanzania vertelde iemand mij dat Defenders in Kenia in licentie gemaakt worden, te koop voor 6000 dollar. Wellicht dat landcruisers daar ook nog gebouwd worden (ik zag heel veel erg goed onderhouden, 20 jaar oud model landcruisers rijden daar). Als je daar iemand lokaal kent die dingen kan regelen. Toegegeven, de auto moet ook nog naar nederland, maar daar is een leuke vakantie van te maken lijkt mij.  ;)

groeten,

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2011, 21:51 »
Landcruiser 40 series zijn cool, maar oud en verrot. Iets minder oud zijn de 70-series, en daar zijn wel een paar belastingvrije FRP tops van de vinden (hoef je niet zelf te zagen) voor redelijk geld. De 70 series troop carriers zijn belastingvrij praktisch onbetaalbaar (althans, ik vind EUR 10.000,-- + voor een 25 jaar oude auto met een zwaar leven erg veel geld. Zit zelf ook al eeuwen te kijken naar zoiets, maar zeker die oude Toyota's rotten nogal (zowel koets als chassis en daar gaat veeeeel tijd in zitten). Import uit Australie (of Spanje) kan lonen, op Kapaza.be adverteerd iemand die dat doet.

Oude landrover (series III 109) is ook aardig, een ook de defender is belanstingvrij te vinden. Volgens de lokale fietsenmaken (die er een heeft) gaan ze nooit helemaal stuk (je komt er altijd wel mee thuis), maar je krijgt ze ook nooit helemaal in orde...

Andere opties: LWB Suzuki Samurai eventueel met een daktent of TGB / Pinzgauer achtig spul.

Ik zou zelf voor een belastingvrije hi-lux gaan of een nette BJ/HJ45 landcruiser, maarja, vind er maar eens een.
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2011, 22:08 »
Die HJ45 landcruiser's zijn me iets te antiek. Dat is nog een carburateur wagen :) De hilux ziet er nog best goed uit, ook van 1985. Het gaat mij erom dat ik de auto ook voor meer dagelijkse ritjes kan gebruiken, dat zal niet echt gaan met zo'n echt antieke bak.
zou eens kijken wat die 70 serie is!
 
Hey Jos, ik denk dat het je nog verbaast wat ze in africa kosten. Terughalen levert vast heel veel problemen op. Heel grote kans ook dat het vin hier al lang is afgekeurd (gesloopt, gestolen, schade, export papieren) kan een dure gok zijn!
 
Noord africa waar de echte bakken van toyota veeeel rijden is allemaal nieuwer dan oldtimer. daarvandaan gaan ze allemaal zuid als ze daar 'versleten' zijn.
 
Als ik importeer lijkt australie oid. beter, maar daar zijn de overgebleven karren ook een beetje cult denk ik, en nog veel zeldzamer dan hier, zonder die belastingvrij regels. daarbij een 5000 euro transport opgeteld, kan ik er beter eentje in de EU halen.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2011, 22:10 »
Kwam toevallig vandaag in Hechtel langs bij sloperij Carlo Vanlingen.Daar staat een Renault TRM10000 desert en verschillende TRM's 2000.
Misschien is dat wel wat voor je .Staan ook nog Bedfords 4x4.
 
groetjes carlo

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #6 Gepost op: 20-04-2011, 22:17 »
Hoi Steven, In Tanzania vertelde ze me zo'n 5000 dollar voor een landcruiser, wat minder voor een Defender. Dollar is laag nu, vooral de auto naar Europa halen is lastig. Maar is 5000 euro niet een beetje heel veel? Tuurlijk is de afstand lastig, daarom moet je lokaal iemand kennen. Maar landen als Kenia en Tanzania zitten vol Westerlingen.
Voordeel is wel dat roest niet het probleem zal zijn (als ze er niet mee aan de kust mee gereden hebben).
Het is ook maar een idee en er zitten wat praktische haken en ogen aan, maar het is wel leuker!

Overigens: waarom moeten er op de achterbank een hond en kinderen kunnen zitten??  :D :D

groeten,

jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #7 Gepost op: 20-04-2011, 22:27 »
moet toch ergens het bier kwijt kunnen als de bak vol motoren staat  :-*

Post Merge: 20-04-2011, 22:32
Kwam toevallig vandaag in Hechtel langs bij sloperij Carlo Vanlingen.Daar staat een Renault TRM10000 desert en verschillende TRM's 2000.
Misschien is dat wel wat voor je .Staan ook nog Bedfords 4x4.
 
groetjes carlo

Wow, die TRM 10000 is wel heeel gaaf!
Die bedfords zijn voor zover ik weet drama's op wielen.
 
Heb op dit moment ook niet de ruimte om een truck te gaan ombouwen (en moet C nog even halen..) Maar wanneer/als dat gaat gebeuren word het iets wat nog niet eerder vertoond is :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2011, 11:24 »
het probleem met import vanuit Afrika, is dat deze autoos niet meer in Nederland goedgekeurd worden ivm emissie-eisen. Vaak zijn het speciaal voor de Afrikaanse markt geproduceerde modellen ( lijken wel veel op de europese..)met andere motoren/afstelling/in-en uitlaatsystemen, en motormanagement.
 
de in Nederland toegelaten modellen voldoen wel aan deze eisen. Het risico is dus dat je een auto uit Afrika importeerd, die hier niet op de weg mag..
 
Zo zijn er dus alleen al van de toyota model 70 vele modellen en typen.
 
MVG Arno

Post Merge: 21-04-2011, 11:26
maw  Neem een echte wagen , IVECO dus... ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2011, 13:40 »

maw  Neem een echte wagen , IVECO dus... ;)
:stupid:
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2011, 17:44 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #12 Gepost op: 25-04-2011, 12:42 »
Daar staat inderdaad heel wat zeer gaaf spul tussen!
Vraag me af of de staat over het algemeen zo goed is ofzo, alle G's uit 86-87 kosten er nog tegen de 5 mile, vaak zelfs zonder dak of voorruit :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #13 Gepost op: 26-04-2011, 12:56 »
De beste methode om te weten of zoiets bruikbaar is, is om toch zelf te gaan kijken. Soms valt het mee, vaak valt het tegen, en wordt er voor een wrak toch veel geld gevraagd. Op zich is het niet erg om iets op te knappen, maar er gaat zoveel geld en vrije tijd inzitten....maar het opknappen maakt vaak deel uit van het 4x4 rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: 4x4 zoekertje
« Reactie #14 Gepost op: 26-04-2011, 17:04 »
Ha,

Je neemt precies het model dat iedereen wil hebben. Ergo veels te duur voor het geld. Een Volvo TGB is dan betaalbaarder. Maar je kunt voor weinig een oude 4x4 vrachtwagen scoren, daar hoef je niet lang voor te zoeken. En voor het geld dat een goede HiLux kost heb je ook een MAN KAT1 of een Unimog, dat zijn nuttiger voertuigen. Wil je een leuke 4x4 voor weinig geld kijk dan eens naar een oude Patrol. De modellen met 3.3 diesel zijn traag maar onverwoestbaar. Alleen uitkijken met het chassis, dat rot onder je kont vandaan. Maar dat hebben al die rijstkokers..



Post Merge: 26-04-2011, 17:40
Hoppa -

http://www.offroad-forum.de/viewtopic.php?t=46740&highlight=