Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TT600  (gelezen 15968 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
TT600
« Gepost op: 16-12-2017, 10:07 »

 
Ik heb een TT600 opgehaald en er is nogal wat aan te doen. Mijn eerste ding is wel dat de motor vast zit. Nog suggesties over waar te beginnen?


Dit is alvast mijn lijstje:

  • Blok nakijken waarom vastgelopen
  • Nieuwe bougie
  • Carburateur en revisie
  • Revisie vorkpoten
  • Revisie remklauw
  • Revisie remcilinder
  • Controle banden
  • Controle/vervangen balhoofdlager
  • Controle/vervangen swingarm lager
  • Controle/revisie achterdemper
  • Controle elektrisch systeem
  • Nieuwe kentekenplaat
  • Nieuwe uitlaat(demper)
  • Olie verversen
  • Controleren koppeling
  • Remleidingen vervangen


Ik ben ook wel geïnteresseerd in modificaties die jullie kennen voor deze motoren. :)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: TT600
« Reactie #1 Gepost op: 16-12-2017, 11:50 »
Ik zou er zelf zeker van willen zijn dat het blok draait voordat ik er ook maar een euro in stak.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: TT600
« Reactie #2 Gepost op: 16-12-2017, 12:16 »
Ik zou er zelf zeker van willen zijn dat het blok draait voordat ik er ook maar een euro in stak.
Dat punt zijn we al wel voorbij.  ;)  Ik heb er al wel een euro aan uitgegeven, maar ik wilde wel eens een keer een blok uit elkaar halen. Gewoon om te doen. Het nadeel is dan wel, dat ik hem eigenlijk ook wel weer de weg op wil hebben. Ik ben namelijk wel eens eigenwijs.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: TT600
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2017, 13:40 »
eerste punt op je lijstje is natuurlijk prio. In een dagje sleutelen is het blokje eruit en open. Dan weet je al veel van de te verwachten werkzaamheden en kosten.


Dan kun je altijd nog bepalen wat je er verder mee gaat doen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: TT600
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2017, 14:52 »
Dat punt zijn we al wel voorbij.  ;)  Ik heb er al wel een euro aan uitgegeven, maar ik wilde wel eens een keer een blok uit elkaar halen. Gewoon om te doen. Het nadeel is dan wel, dat ik hem eigenlijk ook wel weer de weg op wil hebben. Ik ben namelijk wel eens eigenwijs.


Ok snap ik  ;)  Sleutelvreugde om de lange winter door te komen  :D


Als het blok open ligt meteen even de distributie checken. Big end lagers, nokkenaslagers. Klepjes meteen ff stellen. Tandwiel 5e versnelling, mocht je zo diep komen; ook wel een Yamaha dingetje uit die tijd als ik met goed herinner.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: TT600
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2017, 15:21 »
Het nadeel is dan wel, dat ik hem eigenlijk ook wel weer de weg op wil hebben. Ik ben namelijk wel eens eigenwijs.

TT is niet bepaald een wegmotor..
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: TT600
« Reactie #6 Gepost op: 16-12-2017, 22:49 »
eerste punt op je lijstje is natuurlijk prio. In een dagje sleutelen is het blokje eruit en open. Dan weet je al veel van de te verwachten werkzaamheden en kosten.


Dan kun je altijd nog bepalen wat je er verder mee gaat doen.

Zeker, dat is ook het idee. Eerst rustig uit elkaar halen en inventariseren. Daarna kiezen wat er met wat gebeurt. Voorlopig ken ik mensen die meer uitgeven aan een avondje stappen. ;)

Ok snap ik  ;)  Sleutelvreugde om de lange winter door te komen  :D


Als het blok open ligt meteen even de distributie checken. Big end lagers, nokkenaslagers. Klepjes meteen ff stellen. Tandwiel 5e versnelling, mocht je zo diep komen; ook wel een Yamaha dingetje uit die tijd als ik met goed herinner.

Dankje. Dat zijn nuttige tips. Inderdaad sleutelvreugde om ‘s avonds wat anders te doen naast de zaak overdag. Ik ben al genoeg met mijn hoofd bezig, daarnaast is het wel lekker om wat met je handen te doen. Oh, en om te leren natuurlijk. Nieuwe dingen doen. Ik sleutel al wel langer en theoretisch weet ik het verhaal van het blok ook wel, maar nu zelf maar eens echt een blok uit elkaar trekken. Uitdaging. ;)

TT is niet bepaald een wegmotor..
Och er zit een kenteken op, dus mag hij op de weg. :) Offroad hier in de buurt wordt niet veel, dus zal hij toch echt over de weg naar de dijkjes moeten en verder. Ik heb overigens al wel wat TT’s gezien die als reisenduro’s ingezet worden, dus het moet kunnen.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: TT600
« Reactie #7 Gepost op: 17-12-2017, 12:23 »

Och er zit een kenteken op, dus mag hij op de weg. :) Offroad hier in de buurt wordt niet veel, dus zal hij toch echt over de weg naar de dijkjes moeten en verder. Ik heb overigens al wel wat TT’s gezien die als reisenduro’s ingezet worden, dus het moet kunnen.
Reisenduro en reismotor zijn wel twee verschillende dingen ( maar ook deze term is gekaapt door de marketing en dan is een dikzak als de GS ineens reisenduro).

 Kijk eens of je transmissiedemping hebt. Wanneer je veel over de weg rijdt sloop je de versnellingsbak zonder demping. Vooral wanneer je vanuit lage toeren stevig optrekt.
Er zijn mensen die een wiel met demping inbouwen en dan is het een xt die wat meer voor offroad is maar ook geschikt voor avontuurlijke reizen. 
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: TT600
« Reactie #8 Gepost op: 17-12-2017, 12:29 »
Standaard heeft de TT geen transmissie demping.

Ken een verhaal van een TT koper die het ding over de snelweg van Groningen naar Amsterdam heeft gereden. Blok volledig aan gort bij aankomst.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: TT600
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2017, 13:34 »
Standaard heeft de TT geen transmissie demping.

Ken een verhaal van een TT koper die het ding over de snelweg van Groningen naar Amsterdam heeft gereden. Blok volledig aan gort bij aankomst.

Ben 2x van Leeuwarden naar Brabant gereden over de snelweg op een TTR  dus het kan wel. Je moet alleen de innerlijke 'hooligan' temmen en de 100km/u 'Zen' vinden.  Het risico wordt groter wanneer je wegbanden monteerd. Noppen dempen de klappen van in lage toeren rijden ook een beetje.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: TT600
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2017, 19:34 »
Ben 2x van Leeuwarden naar Brabant gereden over de snelweg op een TTR  dus het kan wel. Je moet alleen de innerlijke 'hooligan' temmen en de 100km/u 'Zen' vinden.  Het risico wordt groter wanneer je wegbanden monteerd. Noppen dempen de klappen van in lage toeren rijden ook een beetje.

Een TT en een TT R zijn niet hetzelfde.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: TT600
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2017, 20:25 »
Een TT en een TT R zijn niet hetzelfde.
Weet ik maar er zijn nogal wat overeenkomsten oa de versnellingstandwielen die stuk gaan.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: TT600
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2017, 21:51 »
Veel kennis en kunde bij de xtsr500 club, daar mag je met je luchtgekoelde Yammie zo bij, de veurzitter rijdt zelf (oa) ook op een tt600 (die recent gereviseerd is) sleuteldag staat  in de planning.


(ken een Deen die in jan/17 een rondje Marokko van een maand heeft gedaan op z`n TTR, met de heen en terugreis er ook nog even bij)
SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: TT600
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2017, 22:44 »
Ik heb de site en de FB groep van de xtsr500 club al wel gevonden. Zit er wel over te denken om lid te worden inderdaad.

Hoe zit dat verhaal met die dempers dan? Dan gaat het erom dat de bak klappen krijgt omdat alles ongefilterd doorkomt? Daar moet dan met een XT wiel wel wat mee te doen zijn, zou ik denken. Gaat dat nog ten koste van iets bij offroad?

En die Deen, had die er nog wat speciaals mee gedaan?

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: TT600
« Reactie #14 Gepost op: 18-12-2017, 12:15 »
Ik heb de site en de FB groep van de xtsr500 club al wel gevonden. Zit er wel over te denken om lid te worden inderdaad.

Hoe zit dat verhaal met die dempers dan? Dan gaat het erom dat de bak klappen krijgt omdat alles ongefilterd doorkomt? Daar moet dan met een XT wiel wel wat mee te doen zijn, zou ik denken. Gaat dat nog ten koste van iets bij offroad
Idd de klappen van lage toeren kunnen de tandwielen van de bak beschadigen. De olietoevoer naar de bak is volgens mij bij sommige modellen ook wat karig.

Ik weet niet welke wielen passen maar ik verwacht niet dat het 1 op 1 gaat passen maar wie weet. De club is volgens mij wel een goeie informatiebron.

Ik denk niet dat demping erg in de weg gaat zitten offroad. Het rijdt wat soepeler. Ik heb eens op een xt600 gereden en dat was op de weg relaxter en offroad miste ik alleen wat veerweg tov de tt600r
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan