Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: AfricanQueens benzinekraan  (gelezen 2443 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
AfricanQueens benzinekraan
« Gepost op: 04-02-2005, 19:52 »
Ik heb zo'n kraan als in de titel staat beschreven. Het probleem wat ik daarmee heb is dat op het moment dat ik op reserve wil, m'n tank al leeg is (ja er gaat echt meer dan vierentwintig liter in mijn tank, ik heb er echter nog geen vijfentwintig liter in gekregen 8)).

Volgens mij ( en als ik de tekens op de kraan ontcijfer) is recht naar beneden de "Prior" stand, en haaks de ene kant op dicht en de andere kant op "reserve". Maar aangezien ik van de week de wegenwacht weer eens nodig had begin ik toch welk erg te twijfelen aan de stand van de kraan. Heeft iemand hier  die kraan ook gemonteerd? En hoe zou die volgens jou dan moeten werken??

Een lege tank en een mechanische pomp is  geen pretje. Anderhalve km gereden en toen was de tank leeg. Op reserve gezet (volgens mij dan) en niet meer starten. Iemand laten komen met vijf liter benzine, en dan de accu leegstarten. Die pomp krijgt het op de een of andere manier gewoon niet voor elkaar om de carbs (en zich zelf waarschijnlijk) weer te vullen. De ANWB heeft natuurlijk een mobiele accu, en een busje ether. Luchtfilter eruit, ether erin en hij loopt prima op ether. Nog een paar keer starten en op een gegeven moment neemt de benzine het weer over. Zuigt die pomp nou gewoon geen benzine aan?( zou niet moeten, de zwaartekracht werkt ook in Lisse nog steeds). Heeft die pomp te veel moeite met lucht verpompen? (het is en blijft een vloeistofverdringerpomp, en lucht comprimeerd tijdens de pompslag en expandeerd tijdens de aanzuigslag, dus er gebeurt niets) Of is die pomp gewoon naar de kl....te??

Na het starten met de ether lijkt het of de motor zijn benzine veel beter toegevoerd krijgt. Ik ervaar (tja, ik kan dit natuurlijk niet wetenschapelijk onderbouwen) het blok veel beter oppakt, en heel wat meer kracht levert ;D. Hij trekt als een tierelier, en (ja serieus, ik rij die  drempels elke dag) tijdens het oprijden van de drempel komt het voorwiel veel makkerlijker los :) :D ;D :o, en dat voor een @! Heeft iemand die ervaring ook wel eens gehad? Tanke helemaal leeg gereden, en daarna een beter draaiend motortje?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2005, 20:33 »
Ferd:

- de pomp pompt slecht lucht weg idd. Oplossing: Via ontluchtingsslang wat druk in je tank blazen, dan starten.

- beter lopen: Kan zijn dat de Ether je carb wat schoon heeft gemaakt. Kan ook zijn dat je nu de tank eens goed leeg hebt gereden en vuil en water eruit zijn gekomen. Zit je luchtfilter wel weer goed terug?

- Kraan: OF de reservestand lekt gewoon door ('rubbertje' in kraan). OF Het zeefje hevelt de benzine van een laag nivo over naar het buisje van de normaal. Dit gebeurt vooral als er wat vuil rond de zeef zit!

Makkelijkste lijkt me: Effe de hele kraan eruit schroeven, schoonmaken, zeefje schoonmaken, kraantje nakijken
succes.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2005, 20:42 »
Hé Gerben,

Bedankt voor de tips! Dat blazen op de slang had ik ook aan gedacht, maar die ziet er bijzonder onsmakelijk uit (hangt precies onder/in de buurt van het voortandwiel)

En dat van die kraan verwijderen: :-\ 'k heb een hekel aan sleutelen, dat doe ik al te veel, en die motor moet gereden worden. Binnenkort moet ik toch aan de bak (tandwielen, ketting en remblokken) zal ik eens kijken of ik die kraan meteen mee kan nemen.......


Maar ehhhhh.... de stand? iemand die zekerheid kan geven??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2005, 20:47 »
Dat blazen op de slang had ik ook aan gedacht, maar die ziet er bijzonder onsmakelijk uit (hangt precies onder/in de buurt van het voortandwiel)
Tankdop eraf en rechtstreeks? (of blaas je dan via de ontluchting). wel goed opletten dan je niet inademt.
ANWB man laten blazen  :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2005, 12:16 »
He Ferd,

die van mij ook een helemaal leeg gereden, maar die startte met een beetje benzine toch weer vrij snel. Kan best zijn dat er inderdaad wat prut meegezogen is, waar die gewoon slecht op loopt. Ff de boel schoonmaken.

Dat van je bezinekraan: Ik ken die van AQ niet, maar meestal staat er boven op je kraan een stalen buisje met een gaatje boven, en 1 onder. Als je hem met een volle tank op reserve zet, doet-ie het dan wel? Kan gewoon zijn dat het 'bovenste' gaatje (de normale stand) in het bezinestangetje op je kraan verstopt zit, waardoor alleen benzine via het 'onderste' (reserve) gaatje naar buiten kan...ff checke.

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2005, 12:24 »
Hoi Ferd,

Marko en ik hebben allebei dezelfde kraan. Als het lampje gaat branden dat ie op reserve gaat heb ik rond de 17 liter verbruikt en nog zo'n 6 liter te gaan en die heb ik dan ook nog gewoon. Jij hebt er toch ook zo'n lampje opzitten? Dan lijkt me dat je de kraan altijd op de reservestand hebt staan (dat hebben wij tenminste wel) zodat als het lampje aangaat je weet dat je op reserve gaat maar je hoeft niet aan de kraan te draaien. Gaat dat lampje dan misschien te laat aan?
Want als je de kraan op de normale open stand hebt staan dan zou je nog zo'n 6 liter over hebben van je reserve ::)
Ik zal Marko even vragen naar de standen van de kraan...hij heeft ze natuurlijk gemonteerd :)

Groeten Esther

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2005, 20:20 »
Hé Ferd,

Wij hebben er twee, maar beiden zijn verschillend (!) lekker handig. De ene heeft de uitgang aan de onderzijde zitten, de andere heeft een zij uitgang..

Beide kranen hebben wel de zelfde kraanbediening en daar gaat het jou om vlgns mij. Wij hebben de kraan met de lepel links staan. Dan wijst het pijltje naar rechts naar reserve. En ik weet datie inderdaad op reserve staat!

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: AfricanQueens benzinekraan
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2005, 08:09 »
Hé Ferd,

Wij hebben er twee, maar beiden zijn verschillend (!) lekker handig. De ene heeft de uitgang aan de onderzijde zitten, de andere heeft een zij uitgang..

Beide kranen hebben wel de zelfde kraanbediening en daar gaat het jou om vlgns mij. Wij hebben de kraan met de lepel links staan. Dan wijst het pijltje naar rechts naar reserve. En ik weet datie inderdaad op reserve staat!

Marko

Dan met ik hem maar eens gaan opereren. Bij mij staat hij altijd naar beneden (mijn aansluiting zit ook aan de onderkant) maar van een reservehoeveelheid heeft het geval dus nog nooit gehoord. In ieder geval bedankt voor de info!