Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: iSateliet telefoon  (gelezen 2984 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
iSateliet telefoon
« Gepost op: 25-06-2018, 20:39 »
hey jongens, heeft er toevallig nog iemand een sateliet telefoon ter beschiking /te koop / te huur ??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2018, 20:56 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2018, 21:06 »
Dank je wel,
dat is echt geen prijs zeg,
welke had je mee, hoe lang, voor welke prijs totaal ?


thx




Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2018, 11:46 »
bon opgezocht toch leuk dat ik soms nog iets bewaar.
Ik had als Toestel de THURAYA XT voor de periode van 2 tot 3 weken is de huur €30
4-7 wk €25
en langer als 7week €20
 o ja 1 week is de huur €35



tis een mooi compact toestel
heb er nietmee gebeld
echt als een soort nood mee genomen voor in marocco.
je moet wel ff kijken waar je hem gaat inzetten op welke plaats op de aardbol.


Irridium heeft de beste dekking maar is schrikbarend duur met de belmin en maar tijdelijk houdbaar.

Als ik mijn bon lees heb ik dus €60 betaald voor 2weken.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2018, 14:26 »
Ik heb tijdens mijn Dakar trip van het InmarSat netwerk gebruikt. Duurde soms wat lang voor ie satellieten vond, maar prima bereik en maar 1.20 €/min. Telefoon had ik geleend.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2018, 14:35 »


Zoals eerder beloofd zou ik nog over mijn toffe Garmin inReach vertellen! Een toestel dat 100% wereldwijde dekking heeft door het Iridium satellietnetwerk.
In Portugal heb ik het tussen de bergen getest, mijzelf een email verzonden op het moment dat de iPhone “geen bereik” op het scherm toonde.
Later toen ik weer in de bewoonde wereld was kwam die email netjes binnen.
Iedere keer als ik van een camping of hotel vertrek verstuur ik met één druk op de knop een ‘vooringesteld bericht’, tevens start ik dan het ‘volgen’.
Op de share website van Garmin kunnen gezinsleden met een wachtwoord inloggen. De inReach geeft iedere 10 minuten een update. Beweeg ik niet meer, dan wordt de interval verhoogd na 4 uren om de batterij te sparen.
De batterij gaat trouwens heel lang mee, opladen gaat snel en als hij onder de 70% komt plug ik hem de ‘s avonds weer in het stopcontact.


Wanneer ik op de camping of hotel incheck verstuur ik een ‘vooringesteld bericht’ dat ik aangekomen ben, ook stop ik het ‘volgen’.
Familieleden krijgen een mailtje dat ik veilig aangekomen ben. Komt dat mailtje niet, dan kunnen ze op de Garmin website kijken als er nog beweging is.
Is het ‘spoor’ zomaar ergens in the middle of nowhere gestopt, dan kunnen ze actie ondernemen. Stopt het spoor midden in een dorpje, tsja dan ben ik mij vergeten af te melden. Oeps. (nog maar één keertje gebeurd)

De inReach heb ik bovenin mijn rugzak welke ik in principe nooit af doe. Ook niet als ik met de benenwagen in de bush-bush op verkenning uit ga.
Hier zit immers ook de drinkzak in en een paar slokjes water is, als je met motorkleding op wandeltocht gaat heel fijn kan ik je vertellen.
Natuurlijk doe ik die rugzak wel eens af, maar als de situatie niet te overzien is, permanent niet! Mijn geliefde MacBook zit er ook in.

Omdat solo offroad rijden gewoon heel gevaarlijk, of anders gezegd, niet zonder risico is. Heb ik dus een Garmin inReach aangeschaft.
Om te gebruiken heb je een abonnement nodig welke start vanaf 15,- euro per maand. Nu wou ik onbeperkt volgen en is het 45,- euro per maand.
Voor het toestel moest ik 450,- euro inclusief btw betalen. Je kan er ook routes in zetten, mee navigeren, mee terug-navigeren en nog meer wat ik niet gebruik. De uitgebreidere versie kost 50,- euro meer en kan ook satelliet beelden tonen.

Het terug-navigeren is ideaal voor bijvoorbeeld hikers en wandelaars die later terug naar hun basiskamp willen.
Dat gekke ding houdt iedere minuut bij waar je bent geweest en slaat die locatie op, zodat je dat op de kaart terug kan zien.
Dat navigeren gebruik ik helemaal niet, het gaat mij puur om de SOS knop in geval van nood of een levensbedreigende situatie.
De volgen functie is trouwens wel een leuke bijkomstigheid.

Want ik zal maar ergens tussen of onderaan de berg half onder de 240 kg wegende KTM liggen te janken.
Wie gaat mij helpen? Met een gebroken hand kan je rijden, maar als de motor op de kop ligt heb je meteen een klein feestje, zonder slingers.
De inReach zie ik als een soort verzekering, niet alleen voor deze reis maar misschien ook voor de toekomstige reizen. Niet alleen voor jezelf op een solo reis, je motormaat kan natuurlijk ook (ernstig) gewond raken.

De bedoeling was om naar Marokko te gaan, maar is mij door iedereen afgeraden die daar ooit is geweest, alleen offroad rijden is daar té gevaarlijk. Hier heb ik al wel een Iridium satelliet telefoon voor gekocht. Naja, verkoop ik die weer.

Het probleem is echter, als je half klem onder je motor ligt. Hoe ga je iemand uitleggen waar je precies bent? Dan heb je alsnog je gps locatie nodig.
Daarom is de inReach een prima oplossing. Het is natuurlijk een flinke uitgave, maar net als een rookmelder, het kan je leven redden.
Dat ding in de rugzak bewaren is misschien niet de meest logische plek. Je moet hem écht binnen handbereik hebben, in de borstzak van je de motorjas bijvoorbeeld.

Maar wat als je dan valt, op je borst? Meteen een rib stuk, hoe zit dat eigenlijk?!
In Portugal heb ik ontelbare keren geen bereik gehad met de telefoon.
In mijn ogen is het daarom ook verstandig om een Garmin inReach of vergelijkbaar toestel mee te nemen op een reis zoals deze.
Je kan hem vergelijken met een brandblusser, je hoopt hem nooit, maar dan ook nooit te hoeven gebruiken!

Meer informatie zie de mini site https://explore.garmin.com/nl-NL/inreach/





Geschreven in mijn reisverslag van 2017 op dag 45, ik zou knip-plak doen, maar dat ging niet goed met alle plaatjes erbij. stom ding. naja, dan maar zonder smileys erbij. ::)

Post Merge: 26-06-2018, 14:39

Geen idee hoe gek je wil doen, maar alleen Iridium heeft 100% dekking. Er zijn ook telefoons die nooit(!!) achter een berg bereik krijgen omdat de sateliet met de aarde mee draait.
Bij Iridium kan het wel eens 10 minuten duren, maar hoe dan ook er komt bereik en kan het bericht alsnog (vertraagd) verzonden worden. Als je solo rijdt en je gaat echt offroad, krab je dan nog eens achter de oren. Want als je vlak achter de berg ligt, aan de verkeerde kant moet je alsnog verplaatsen.  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2018, 14:48 »
ik had het systeem van Thuraya.
voordeel is dat je beltegoed geldig blijft.
en met irridium en Inmarsat niet.


Dit systeem van Garmin ken ik niet.
Ga me er eens in verdiepen.
wel een goede smoes om voortaan alleen op vakantie te gaan :-X



 
Voordeel van dit toestel of eigenlijk abbonnement is dat je per maand kan kopen.
zo blijft het betaalbaar
De Spot is goedkoop maar abo. iets van €130 per/jr.?




Post Merge: 26-06-2018, 15:23
oei Spot is toch anders geprijsd €155 bij Bever
Abo is nog duurder €182


https://www.advitek.nl/merken/spot/spot-connect-basic-jaarlijks-abonnement-_-onbeperk.html

Dus eigenlijk is Garmin eens een keer goedkoper of mis ik het kleine addertje on de graszoden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2018, 16:12 »
Hey jongens super bedankt voor de uitleg hoor, daar ben ik wat mee, voor het ogenblik kan ik van Antal eentje gebruiken, wat ik later doe zie ik wel.
toch nog één vraagje aan Allroad....[size=0px] [/size][/color][/size][size=0px]"[/size][/size][size=0px]Hier heb ik al wel een Iridium satelliet telefoon voor gekocht. Naja, verkoop ik die weer."  [/size][/size][size=0px] [/size][/size]Welk type is dat en hoeveel zou die eventueel moeten kosten
[/size]
[/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2018, 16:49 »
member; een Spot heb ik ook gezien, zo spot goedkoop zijn die niet en toch is die niet altijd even betrouwbaar als ik verhalen op internet mag geloven. Soms komen berichten helemaal niet aan! De ene zweert erbij, voor de andere is het bagger. De inReach heeft in twee maanden tijd, nooit een slag mis geslagen. Een betrouwbaar apparaat kan ik gerust zeggen.

member. een paar maanden voor mijn trip had ik op marktplaats in een opwelling een gebruikte Iridium 9555 gekocht. Deze moest 425,- euro kosten. (incl 220v lader, accu was goed. Deze heb ik later ook weer verkocht voor hetzelfde bedrag.

In diezelfde tijd heb ik nog met de goedlachse meneer van Satcomm gebeld, deze verhuurt ze ook. Hij zei heel eenvoudig: "Het zijn geen goedkope telefoons en je kan niet goedkoop bellen. Je kan mij niet vragen, doe even een goedkope telefoon voor mijn vakantie. Die vraag is gewoon niet redelijk, dat is simpelweg niet mogelijk hoe graag ik ook wil. Dat is een illusie die je moet laten varen. De techniek is betrouwbaar, maar ook kostbaar, dat moet betaald worden."

Als je naar Marokko gaat is het misschien wel een optie om een Afrika only Iridium simkaart te kopen of te huren, zie http://www.satcomm.nl/verhuur/product/26/iridium-9555-verhuur
Soms werkt bellen net vanaf de boot in Marokko niet, want dan moet je eerst een eindje op het land zijn voordat de sateliet weet als je wel daadwerkelijk in afrika bent. Ook zo'n fijn grapje. meteen van de boot af proberen, hela!, hij werkt niet!?!?  ;D ;D  Jawel, je moet even een paar honderd meter het land inlopen.  :P

Laat je eens informeren. Anders koop je zo'n ding, verhuren kan altijd nog. Met of zonder beltegoed. Die kerel van Satcomm heeft gewoon Iridum abonnementen lopen en verhuurt ze. In de meeste gevallen zal er niet gebeld worden, alleen in geval van nood. Factuurtjes van 0 tot 10 minuten per maand vertelde hij.

Hoe dan ook, het is geld, maar zo'n Iridium toestel houdt zijn waarde kan je altijd weer verkopen.

Let wel, de Iridum 9575 Extreme gaan de bovenkanten van de antennes wel vaak kapot. Dit omdat het puntje moet uitschuiven en dan omkappen ofzo. Zo extreme is hij dus niet, voordeel is wel als deze een sos functie/knop heeft. Volgens mij ook een track functie. De Iridium 9555 is robuster wat dat betreft, maar dat toestel kan alleen maar bellen en smsen.

Als je ergens over de kop ligt, welk nummer ga je bellen en moet je jou huidige locatie / gps coordinaten doorgeven. Het is wel iets om even overna te denken.

Het was nogal werk om de inReach in te stellen, het is de voormalige DeLorme. Het gaat via hun online platform, niet via Basecamp al heb ik de navigatie-functie niet op mijn toestel zitten. Het is aan te raden vooraf tegoed of je abonnement te betalen, want als afschrijven niet lukt wordt je abbo gewoon geblokkeerd. Als je geen geldig abbonement hebt, werkt het hele toestel niet. Raar maar waar. Het is betalen en gebruiken, niet betalen = nutteloos toestel. Tot grote ergenis van dealers zoals Waypoint. Die kunnen niet eens een demoooootje geven.


Nu ik nog even zit te snuffelen, dat is waar ook!!!!  Garmin heeft de inReach Mini (350,- euro) van slechts 100gram op de markt gebracht, misschien kun je hier eens naar kijken. https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/592606


Zelf zat ik al te denken om mijn eigen inReach ala 213 gram te verkopen en de mini te nemen ivm gewichtsbesparing, maar ach. mijn toestel is twee maanden gebruikt, vorige maand heb ik hem nog even aan de lader gehad en hij is nieuw. Trouwens, ik verhuur hem niet. Dan krijg ik hem stuk terug, niet terug of whatever. geen zin in.


Wat wil je trouwens met een sateliet telefoon?
Wat is de bedoeling?
Waarom een telefoon?  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #9 Gepost op: 26-06-2018, 17:21 »
kijk, bij de rally hebben we allemaal een gps van de orga, verleden jaar hebben we een probleem gehad dat we door et leger zijn tegengehouden, geen berijk met de gewone smartphone natuurlijk, enkel één iemand had een sateliet telefoon, dus op die manier werd alles geklaart.
Ook heb ik een ongelukje gehad en duurde het uuuuuren vooraleer we werden opgepikt, ook weer door een menselijke fout, Dus ik wil en ga NOOIT meer in zulke gebieden zonder sateliet teefoon, ik wil overal kunnen contact op nemen indien nodig, wat dat mag kosten?..... is dat wat het kost. ;)


Eigenlijk had ik dit in gedachte  https://www.waveinn.com/hengelen-bootsport/thuraya-satsleeve-/136778569/p

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #10 Gepost op: 26-06-2018, 21:54 »
Dat is wel een punt.
Bedacht ik me ook hoor.
Had de sat telefoon ook gehuurd voor als er iets mis zou zijn in marocco.
1 nadeel ik spreek geen woord frans en kan me dus ook niet verstaanbaar maken aan de tel.

Vandaar dat ik die Garmin inreach wel zie zitten.
Bellen doe ik eigenllijk nooit naar huis tijdens de vakantie.
Dus voor mij niet belangrijk.
Terwijl die sos knop wel belangrijk zou zijn voor me.
Mocht je besluiten hem te verkopen laat maar horen Allroad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #11 Gepost op: 26-06-2018, 23:38 »
Hahaa, nee die van mij verkoop ik niet. Die blijft mooi in de kast liggen en wacht op betere tijden. Less: volgende offroad-trip! Als je de inReach ziet zitten, zou ik voor de mini inReach gaan. Is enigszins betaalbaar en verwacht wel als dat een goed ding is. Die van mij is niet heel mini, maar kon wel meerdere dagen op dezelfde accu. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #12 Gepost op: 27-06-2018, 07:40 »
Volgens mij kan je met elke sat phone ook een sms met je coordinaten versturen. Dus hoef je niet uit te leggen naast welke duin je ligt. En niet alleen naar Marokko, als je met je verstand rijdt zal ik dat prima aan durven. Een rally klinkt veilig omdat je nooit alleen bent, maar je hoeft maar 100m naast het bedoelde pad te liggen en ze kunnen uren zoeken als je geen SPOT of iets dergelijks bij je hebt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #13 Gepost op: 27-06-2018, 08:08 »
Ik heb ook een InReach maar mijn abonnementen lopen via het Duitse Protegear. Daar kan je op weekbasis de InReach activeren terwijl je iets van 75 euro per jaar betaalt of je hem nou wel of niet gebruikt. Ik heb goede ervaringen met die club

Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: iSateliet telefoon
« Reactie #14 Gepost op: 27-06-2018, 08:29 »


Volgens mij kan je met elke sat phone ook een sms met je coordinaten versturen. Dus hoef je niet uit te leggen naast welke duin je ligt.

 Ik verwacht niet dat het mogelijk is om een sms te verzenden aan hulp/ reddingsdiensten. Ik hoor het graag als dat in het buitenland wel mogelijk is.

Een sms naar familie of vrienden met een hulp verzoek kan in sommige situaties wel een oplossing zijn.

Het mooie van de sos knop op de inreach of spot is dat er een professionele en ervaren organisatie jouw noodoproep ontvangt en voor jouw contact opneemt met de lokale reddingsdiensten.

Beide apparaten sturen het noodsignaal van de sos knop naar GEOS rescue coordination centre.

Zowel de spot als de Garmin hebben het moeilijk als je een dik bladerdek boven je hebt of onderin een smal ravijn ligt.

Als het je alleen gaat om het vragen van hulp in noodsituaties zou je afhankelijk van de landen die je bezoekt ook kunnen overwegen een Rescuelink aan te schaffen. Goedkoper dan de Garmin. Geen abonnement of gebruikskosten. Véél sterker signaal door gebruik van militaire maritieme frequenties en een homingbeaken.

https://www.findmespot.com/en/index.php?cid=115#

http://www.garmin.com/nl-NL/learning-center/inreach

https://www.acrartex.com/products/catalog/personal-locator-beacons/resqlink-plb/#sthash.YQLBn9Hp.dpbs

http://www.geosresponse.com/
(Zoek op de site even door naar IERCC)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk