Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: andere kaarten in tripy laden  (gelezen 4442 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
andere kaarten in tripy laden
« Gepost op: 21-07-2011, 19:03 »
hoi, ik ben van plan om een navigatie zoals een tripy te kopen.
maar ik wil hem ook op andere continenten kunnen gebruiken.
ik ben al wat aan het speuren geweest maar volgens mij is het niet mogelijk om andere landkaarten dan west europa in de tripy zelf te laden? je kunt wel een kaart in roadtracer laden maar dus niet in de tripy?
als je dan een route opneemt krijg je alleen de te rijden lijn te zien en voor de rest niets?

of zit ik er helemaal naast.

jeroen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2011, 22:58 »
Yep, gedeeltelijk zit je juist, als het buiten Europa is krijg je inderdaad enkel de track te zien.
Eigenlijk geen probleem, maar je kan wel bij Tripy eender welke top-kaart bestellen van welk land dan ook naar keuze.

Vermits Tripy en RoadTracer gdb bestanden erkent kun je (indien je mapsource bezit) in mapsource of google earth waypoints zetten naar keuze, Als je dit bestand in je roadtracer opvraagd kun je de waypoints bewerken (text of plaatje toevoegen) je Tripy zal dan de bemetering tussen de waypoints weergeven en kun je de keuze maken of je op bol/pijl (plaatje)gaat rijden ofwel op Track , ( en met klein venstertje bol/pijl)

Een beetje omslachtig, maar het kan!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #2 Gepost op: 22-07-2011, 18:41 »


maar als ik dat laatste doe krijg ik nog steeds geen ''landkaart'' in de tripy te zien?
als dat zo is kan ik dus beter voor een ander navi apparaat kiezen denk ik.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #3 Gepost op: 22-07-2011, 20:45 »

maar als ik dat laatste doe krijg ik nog steeds geen ''landkaart'' in de tripy te zien?
als dat zo is kan ik dus beter voor een ander navi apparaat kiezen denk ik.



Hiervoor zul je rechtstreeks eens bij Tripy moeten gaan informeren,
Bij mijn weten, krijg je buiten Europa geen landkaart " in je Tripy II " te zien.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #4 Gepost op: 23-07-2011, 13:54 »
dan denk ik dat ik toch voor een ander merk ga kiezen.
ik heb even wat rondgekeken in de verschillende topics hier en op het www.
na 2 uur vergelijken keek ik ongeveerd zo  ::) .
er is veel te veel van dat spul te koop!

ik heb een paar eisen aan het apparaat:

niet al te moeilijk in gebruik.
hufterproof.
wereldwijd te gebruiken.
tracks opnemen, in de pc laden en evt. in andere navi laden en/of aanpassen.
liefst mogelijkheid tot aansluiten externe 12v voeding.
qua prijsklasse zoals een tripy.

wat kunnen jullie me aanraden?

(ik ben erachter gekomen dat ik een giga leek ben als het over navigatie gaat...)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #5 Gepost op: 23-07-2011, 14:00 »
garmin montana, heeft alles wat je zoekt, inclusief goed afleesbaar venster in de volle zon.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #6 Gepost op: 23-07-2011, 21:21 »
garmin montana, heeft alles wat je zoekt, inclusief goed afleesbaar venster in de volle zon.

Zou ik in jou geval ook nemen  ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #7 Gepost op: 24-07-2011, 09:19 »
hmm, ben gister even naar een gps shop geweest.
voor de landen waar ik m wil gebruiken (costa rica, panama en nicacagua)  zijn geen kaarten.... niet voor tripy en ook niet voor garmin... wel de standaard kaarten maar geen gedetailleerde kaarten.
alleen voor de steden is wel wat te vinden maar daar kun je niet echt off the road....
routes uitzetten gaat natuurlijk wel, maar dan zou ik weer net zo goed de tripy kunnen kopen.

dit is wat er te krijgen is voor garmin;
http://www.gpstravelmaps.com/costarica.php

ik heb de montana en de 62s bekeken. de montana valt wel een beetje groot uit.
dan ga ik liever voor de 62s. is ook weer een stukje goedkoper.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #8 Gepost op: 24-07-2011, 09:36 »
Hey Roen,

Is ook niet gemakkelijk als je niet echt een voorkeur hebt.
Ga ze eens degelijk testen, een dagje met Garmin, een dagje met een Tripy.
Alhoewel het moeilijk blijft hoor, of je echt tevreden bent over het toestel en of het echt wel geschikt is waarvoor jij het gaat gebruiken, zul je pas op termijn ondervinden,

Dus, koop er twee een Garmin EN een Tripy  :D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #9 Gepost op: 24-07-2011, 09:50 »
Goede degelijke papieren kaarten werken ook!  8) En op voorhand routes laden in een Tripy. Dat is niet moeilijk en je hebt al wat je nodig hebt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #10 Gepost op: 24-07-2011, 10:19 »
ik ga eind augustus toch naar costa rica. kan ik daar een garmin huren en proberen.

wat ik wil is dus routes uitzetten en die gebruiken voor anderen die daar op bezoek komen.
maar als die daar om een of andere reden van de route afraken (omleiding, omgevallen bomen, landslides etc)
hebben ze geen info meer in het scherm. omdat ze met een navi reizen hebben ze ook geen idee waar ze zijn.
dit kunnen ze op een landkaart natuurlijk nooit meer terugvinden!
ik weet dat je met tripy wel een pijl krijgt die je de richting naar je route geeft, maar is dat binnen een bepaalde straal om de route? ik weet ook niet hoe dat met garmin zit. hoe reageert die als je van de track afraakt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #11 Gepost op: 24-07-2011, 10:27 »
ik ga eind augustus toch naar costa rica. kan ik daar een garmin huren en proberen.

wat ik wil is dus routes uitzetten en die gebruiken voor anderen die daar op bezoek komen.
maar als die daar om een of andere reden van de route afraken (omleiding, omgevallen bomen, landslides etc)
hebben ze geen info meer in het scherm. omdat ze met een navi reizen hebben ze ook geen idee waar ze zijn.
dit kunnen ze op een landkaart natuurlijk nooit meer terugvinden!
ik weet dat je met tripy wel een pijl krijgt die je de richting naar je route geeft, maar is dat binnen een bepaalde straal om de route? ik weet ook niet hoe dat met garmin zit. hoe reageert die als je van de track afraakt?

Als de afstand van afwijking te groot word geeft de hij een kompas aan naar de richting war je naar toe moet,
tweede optie, je drukt éénmaal op de " enter" toets en hij toont de Track aan waardoor je makkelijk (net als bij een Garmin) gewoon richting track rijd, verdwijnt de track op je scherm gebruik je de zoom funktie om het scherm uit te zoemen tot de track terug zichtbaar word.  Dit geld voor beide systemen.
Fout rijden kan nog steeds....verloren rijden niet meer ;)


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #12 Gepost op: 24-07-2011, 10:45 »
dan is het toch beter om voor de garmin te kiezen denk ik. die geeft iig de hoofdwegen nog aan.
en ik denk dat garmin eerder met een map voor midden america komt dan tripy...
kan de garmin de snelheid van de motor wel volgen? want met garmin navigeer je gewoon op de track in je scherm, niet via bol-pijl zoals tripy die dus altijd ''bedenktijd'' heeft.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #13 Gepost op: 24-07-2011, 11:08 »
dan is het toch beter om voor de garmin te kiezen denk ik. die geeft iig de hoofdwegen nog aan.
en ik denk dat garmin eerder met een map voor midden america komt dan tripy...
kan de garmin de snelheid van de motor wel volgen? want met garmin navigeer je gewoon op de track in je scherm, niet via bol-pijl zoals tripy die dus altijd ''bedenktijd'' heeft.

Natuurlijk kan Garmin de snelheid van je motor volgen, als je enkel over track gaat rijden moet je echt voor Garmin gaan hoor,
Zelf heb ik de beste ervaring met mijn Map60CSx, ..Goedkoop...gebruiksvriendelijk...oerdegelijk....niet onbelangrijk de info, ver iedereen kan je helpen.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: andere kaarten in tripy laden
« Reactie #14 Gepost op: 24-07-2011, 11:20 »
via google schijnen er toch wel wat kaarten te zijn van costa rica. Misschien niet via Garmin zelf, maar er zijn mogelijkheden....

het lijkt mij dat http://www.gpstravelmaps.com/costarica.php# toch wel meer dan voldoende moet zijn.Kost wel $60 voor de download